Najznámejší scenáristi II.
Biografie
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 29 November 2013 03:00

Kurtzman & Orci. Goyer. Vanderbilt. McQuarrie. Ferguson.

Veru. Ako sme si povedali v prvej časti - kde prišli na pretras výrazné mená Andrew Kevin Walker, David Twohy, Kevin Williamson, David Koepp a Ted Elliot s Terrym Rossiom -, scenáristi to nemajú na bavlnke ustlané. Hoci niekedy dostávajú slušné honoráre, nie sú žiadnymi hviezdami a nikto nevie, ako vyzerajú. Čo im ale ako ľuďom písaného slova zrejme vyhovuje...

............................................................................................................................

Alex Kurtzman (*1973, USA) & Roberto Orci (*1973, Mexiko) Po duu Rossio & Elliot ďalšia výrazná hollywoodska dvojka, ktorá sa rozdeľuje len minimálne. Začínali u J.J. Abramsa („Alias“, MISSION: IMPOSSIBLE III, „Fringe“, STAR TREK 12), no vyskúšali si aj spoluprácu s despotickým Michaelom Bayom (OSTROV, TRANSFORMERS: POMSTA PORAZENÝCH). Ich práca nie je príliš dobrá, ostatne kto by si dnes pamätal o čom bola LEGENDA O ZORROVI? Veď väčšina z nás si už nepamätá ani na samotný film, nieto ešte na jeho zápletku a dej. Napriek tomu (a napriek fiasku KOVBOJI A VOTRELCI) chalani o prácu nemajú núdzu. Naopak, akoby boli z roka na rok populárnejší. Je pravda, že snímky, ktoré napísali, sú skoro vždy ohromnými hitmi. Ale paradoxne ak aj občas napíšu niečo, čo má hlavu a pätu, je to prepadák mamutích rozmerov (už spomínaný OTROV), kým vyložená chaotická blbosť trhák (už spomínaní TRANSFORMERS). Najnovšie budú mať v hre zrejme tretí STAR TREK (ale už pravdepodobne bez režírujúceho Abramsa), pracujú na novom VAN HELSINGOVI (takže na toto môžem konečne zabudnúť?), druhom AMAZING SPIDER-MANOVI a na sci-fi EDGE OF TOMORROW s Tomom Cruiseom. Stretli sa koncom 90-tych rokov, keď ešte „len“ ako producenti dohliadali na šialené seriály Sama Raimiho „Herkules“ a „Xena“. Produkcii sú verní dodnes; produkovali viacero snímok, ktoré nenapísali (OKO DRAVCA, NÁVRH, PODFUKÁRI). Kurtzman stihol v roku 2012 režijne debutovať celovečernými ĽUDMI AKO MY s Chrisom Pineom zo STAR TREKOV.

............................................................................................................................

David S. Goyer (*1965, USA) Hoci má tento potetovaný chlapík povesť komiksového guru, s jeho prácou to v skutočnosti až také horúce nie je. Za jeho najväčší životný úspech môžeme pokladať účasť (scenáre alebo aspoň námety) v Nolanovej trilógii o Temnom rytierovi (recenzia dvojky a trojky), ale, priznajme si, tam išlo skôr o nadpriemerné herecké obsadenia a realistický režisérov prístup, než o „nejaké“ scenáre. Silná režisérska osobnosť je pre Goyera bohužiaľ nutnosťou; inak vypláva na povrch priemernosť jeho práce v plnej nahote. Netreba totiž zabúdať na jeho minulosť – tento človek napísal niekoľko akčných trapasov (PRÍKAZ NA POPRAVU s Van Dammeom, KICKBOXER 2 – CESTA SPÄŤ) a jeden nevydarený mimozemský infekčný triler s Donaldom Sutherlandom. Resp. zadaptoval knižku Roberta A. Heinleina, jednalo sa o VLÁDCOV BÁBOK. Tých písal spolu s hviezdami prvej časti série týchto textov – Elliottom a Rossiom. Jeho prvou komiksovou prácičkou bola nevydarená VRANA 2: MESTO ANJELOV, pokračovanie snímky Alexa Proyasa, ale už nie v jeho réžii. S Proyasom ale nakoniec predsa len spolupracoval – na dobre hodnotenom SMRTIHLAVOVI. Jeho ďalšie komiksové projekty môžeme hodnotiť kladne (prvý BLADE, už spomínaný Nolan), ale i záporne (druhý BLADE, druhý GHOST RIDER, televízny NICK FURY, AGENT ŠTÍTU, v ktorom šéf marveláckej špionážnej agentúry ešte nemal tvár Samuela L. Jacksona, ale Davida Hasselhoffa). Režíroval viacero blbostí (tretí BLADE, horor NENARODENÍ). V posledných rokoch už len zriedka píše nekomiksové veci (ale niečo by sa našlo - JUMPER). Tento rok sa mu s Nolanom a Snyderom podarilo oživiť Supermana, takže má prsty aj v pokračovaní, ktoré uvidíme v roku 2015. Budúci rok vraj bude podpísaný pod novou GODZILLOU, spolu s Frankom Darabontom. Mal robiť spin-off Magneta, ale nakoniec nielenže nerobil, ale film dodnes nevznikol. Naopak v roku 2006 robil seriál „Blade“, ktorý však skončil po prvej sezóne. Teraz, keď je Wesley Snipes von z basy, začne Goyer pomýšľať na filmovú štvorku?

............................................................................................................................

James Vanderbilt (*1975, USA) Je prekvapivé, že mu stále v Hollywoode niekto dáva prácu. O žiadne kvalitné meno rozhodne nejde. Iste, napísal Fincherovu skoro perfektnú rekonštrukciu skutočných udalostí ZODIAC, ale tam šlo skôr o podrobné naštudovanie si reálnych prípadov dodnes neodhaleného sériového vraha, než o vlastný príbehový vklad. No neznesiteľne prekombinované ZELENÉ PEKLO Johna McTiernana je alarmujúco nešťastne napísané, PARCHANTI vôbec nefungovali a či fungoval PÁD DO TEMNÔT o vraždiacej Zúbkovej víle, to už si musíte premyslieť sami. Zbytočný remake TOTAL RECALL sa síce sympaticky snažil odlíšiť od slávnej predlohy s Arnoldom Schwarzeneggerom (dej sa vôbec neodohrával na Marse), ale inak bolo treba skonštatovať, že taký zastaraný, odhadnuteľný a klišé scenár sa nevidí často. VITAJTE V DŽUNGLI bola síce zábavná prácička, ale pôsobila kurióznym dojmom, že sú v nej nabúchané hneď tri celovečerné filmy a potom to zadýchaný režisér Berg musel v strižni nejako dať dokopy, aby to pôsobilo celistvo. Posúdiť kvality AMAZING SPIDER-MANA je ťažké. Mne osobne sa celkom páčil, ale jednalo sa o jeden z najprestrihanejších filmov roka; von išlo množstvo scén či dokonca celých dejových línií. To sa nepríjemne podpísalo na výsledku (preč išla takmer komplet dejová odbočka s Petrovými mŕtvymi - ? – rodičmi). Bohvie, čo sa stane s práve vznikajúcou dvojkou, na ktorej James tiež pracuje... Taktiež pracuje na pokračovaní DŇA NEZÁVISLOSTI, kde dostal za úlohu absurdnú vec: keďže sa na 100% nevie, či sa Will Smith vráti alebo nie, musel napísať dve verzie. Jednu s ním, druhú bez neho. No teda. Takisto napísal „zastaraný“ scenár k ÚTOKU NA BIELY DOM (za ten údajne dostal neuveriteľné tri milióny), nového ROBOCOPA a triler SOLACE, ktorý je pozoruhodný tým, aký kus cesty od prvotného nápadu po prvú klapku prešiel. /rok narodenia nemusí byť presný, ale iný údaj som k dispozícii nemal/

............................................................................................................................

Christopher McQuarrie (*1968, USA) Plus mínus dvorný scenárista Bryana Singera. Upiekli spolu JACKA, ZABIJAKA OBROV, VALKÝRU, ZVYČAJNÝCH PODOZRIVÝCH a Bryanov debut PUBLIC ACCESS. Za gangsterku s Kevinom Spaceym získal Oscara za najlepší pôvodný scenár a navyše sa jedná o film s jedným z najneočakávanejších rozuzlení desaťročia. Zároveň patrí k scenáristom s režisérskymi ambíciami. Nakrútil drsných ÚNOSCOV s Beniciom Del Torom a minulý rok JACKA REACHERA: POSLEDNÝ VÝSTREL s Cruiseom. Film síce úplne nenaplnil očakávania, napriek tomu to nebolo najhoršie a dodnes sa hovorí nielen o McQuarrieho režírovaní dvojky, ale rovno aj päťky MISSION: IMPOSSIBLE. Údajne totiž až tak si ho hlavná hviezda špionážnej série (ktorá hrala už v „jeho“ VALKÝRE) obľúbila. Takže nečudo, že McQuarrie údajne dodatočne upravoval na budúci rok chystanú Tomovu sci-fi EDGE OF TOMORROW (spolu s duom Kurtzman/Orci), ale vraj bol predbežne najatý tiež na scenár k dvojke TOP GUN. O tej sa ale po smrti Tonyho Scotta čiastočne prestalo hovoriť. Zúfalý prepadák TURISTA s duom Depp/Jolieová bol fakt malér, ale jeho meno má stále cveng. Patrí k scenáristom typu Davida Koeppa, ktorí sa síce špecializujú na komerčné záležitosti, ale nie úplne hlúpe. VALKÝRU, trpiacu veľkými zákulisnými problémami, zároveň produkoval...

............................................................................................................................

Larry Ferguson (*1940, USA) Tohto pána asi nepoznáte, ale v 80-tych a 90-tych rokoch patril k známym hollywoodskym remeselníkom. Jeho scenáre nevynikali beštiálnou originalitou, no i vďaka snaživým hercom/režisérom to nakoniec dopadlo celkom zábavne. Myslené v dobrom a v rámci neambicióznej Larryho pisateľskej normy. V 80-tych rokoch zaujal snímkami so Seanom Connerym HIGHLANDER a PEVNOSŤ a s hitom POLICAJT V BEVERLY HILLS II. V 90-tych rokoch mal v hre adaptáciu špionážneho bestselleru Toma Clancyho HON NA PONORKU (opäť s Connerym) a v roku 1992 sa dočkal ohromnej pocty: producenti ho zavolali do slávnej hororovej sci-fi ságy VOTRELEC. Konkrétne k trojke. Bohužiaľ, z nej sa počas nakrúcania (a vlastne ešte pred ním) vykľula jedna z najväčších katastrof desaťročia. Obrovský rozpočet pre debutujúceho režiséra (mimochodom, pre istého Davida Finchera...), zo dňa na deň von oknom vyhadzovaní scenáristi a ich kompletné dejové nápady, brutálne škrtanie (najdôležitejšie preživšie postavy z dvojky zabité ešte počas úvodných titulkov a navyše nedôstojne mimo záber), nakrúcať sa začalo pred dopísaním oficiálneho scenára a produkcia bola s Fincherovu verziou nakoniec taká nespokojná, že mu film odobrala a drasticky prestrihala. Dnes je známa o polhodinu dlhšia režisérske verzia, od tej sa ale Fincher dištancoval a je teda skôr producentskou, než režisérskou. No proste hrozné čosi. Odvtedy mal Larry smolu. Ešte napísal uchádzajúce béčko s Van Dammeom MAXIMÁLNE RIZIKO a svoju kariéru uzavrel v roku 2000 v podstate nepozerateľným ROLLERBALLOM Johna McTiernana, s ktorým spolupracoval už na HONE NA PONORKU. Odvtedy nič nenapísal. Pokúsil sa preraziť ako režisér, ale skončilo to pri dvoch filmoch – V TIENI GANGU s Charliem Sheenom a pri westerne s Lanceom Henriksenom (VOTRELEC 3) TAJOMNÝ STRELEC. Vlastne ani neviem, ako vyzerá, tak si užite aspoň kultovú fotku z VOTRELCA 3.

............................................................................................................................

Prvá časť.