Zomrel Patrick Swayze (1952 - 2009)
Štvrtok, 17 September 2009 11:47

Idol našich starších sestier nakoniec boj s rakovinou prehral. Nečakane, lebo napriek Damoklovmu meču bojoval tak urputne, až sa zdalo, že žiadna blbá rakovina nemá šancu.

178 cm vysoký americký herec Patrick Wayne Swayze sa narodil 18. 8. 1952 v texaskom meste Houston. Bol 3x nominovaný na Zlatý glóbus (Hriešny tanec, Duch, Traja muži v negližé). Začínal v seriáloch („M.A.S.H.“, „Sever a Juh“), pod režijnou taktovkou Sylvestra Stallonea (Staying Alive) a v divadelných muzikáloch („Pomáda“).

Jeho životnou rolou sa stal učiteľ tanca Johnny Castle v nostalgickom trháku Hriešny tanec, kde zároveň naspieval kultovú romantickú pieseň „She´s like the wind“ (drobnú symbolickú roličku - bezmenného - tanečného inštruktora dostal aj v Hriešnom tanci 2: Havanských nociach). Elektrizujúcimi tancami s Jennifer Grayovou sa zapísal do srdiečok našich mám. Detto nadprirodzenou romantikou Duch. I my, muži, sme si ale prišli na svoje (Červený úsvit, Bod zlomu).

Mimo Hriešneho tancu, Ducha a Bodu zlomu nemal veľa umeleckého šťastia. Ako mnohé v osemdesiatych rokoch nádejné mužské hviezdičky (C. Thomas Howell, Ralph Macchio, Matt Dillon, Rob Lowe či Emilio Estevez, s ktorými sa stretol v Outsideroch Francisa Forda Coppolau), i on upadol do béčkarských vôd, nenáročných na scenáre, rozpočty a ambície (Otec vagabund, Poklad kráľa Šalamúna). I v slabších látkach ale hral s fajn kolegami (Rowan Atkinson - Univerzálna upratovačka, Billy Bob Thornton – Prebudenie v Rene, Forest Whitaker – Zelený drak).

Nepomohol ani narastajúci alkoholizmus, v boji proti ktorému mu pomáhala manželka Lisa Niemiová, ktorú si vzal v roku 1975 a ktorá pri ňom zostala do poslednej chvíle. Na takom nestabilnom (na medziľudské vzťahy) mieste, akým je Hollywood, je obdivuhodné, že Swayze nestratil sám seba a napriek sláve, ktorá mu nečakane podkopla nohy, sa nespreneveril sám sebe, láske ani žene, ktorú si vybral ako 23-ročný. Vzťah nezničilo ani to, že nemali žiadne deti.

Keď odtancoval, odišla aj ľudská slušnosť a dôstojnosť, ktoré si udržal aj v zlých umeleckých/zdravotných časoch. Je potešiteľné, že ku koncu života ho stretlo i krehké šťastie na pekné, skôr nezávislejšie, filmy (Skurvená noc, Donnie Darko). V roku 2003 ho režírovala manželka Lisa v dráme o Poslednom tanci. Plus manžela režírovala v jednej epizóde „The Beast“ a viackrát spolu hrali (Najbližšie príbuzenstvo, Listy od vraha).

Keď šarmantný a disciplinovaný profesionál Patrick Swayze (pred štyrmi rokmi navštívil Slovensko, kde odovzdával istú televíznu cenu) verejne oznámil rakovinu pankreasu, mnohí ho odpísali. I samotní lekári mu predpovedali maximálne šesť mesiacov života. Nakoniec bojoval o takmer dva roky dlhšie. Dokonca sa vrátil pred kameru (v seriáli „The Beast“ stvárnil agenta FBI a odmietal brať lieky proti bolesti, aby nemali negatívny vplyv na jeho výkon). Keď na internet prenikla mystifikačná informácia o tom, že zomrel, označil ju za nechutnú a veselo, hoci s bolesťami, pokračoval v nakrúcaní. Jeho fanúšikovia boli z nechutnej kačice nadšení - vraví sa, že koho predčasne pochovávajú, ten ešte dlho žije. V jeho prípade to ale nakoniec nebola pravda a keď sa na internete objavila druhá, rovnako znejúca správa, už to bola pravda. Snáď Patricka Swayzea ani 14. 9. 2009 v Los Angeles nedobehol strach zo smrti, ku ktorému sa nedávno priznal.