Starci na pive I.
Štvrtok, 31 Október 2013 03:00

Opakovanie sa, rutina, stereotyp. Čo na to Morgan Freeman, Jack Nicholson, Gene Hackman, Harvey Keitel a Sean Connery?

Dlhodobo ma fascinuje, čo so sebou na staré kolená stvára väčšina živých legiend – slávnych hollywoodskych hercov, ktorí zažili vrchol svojich kariér v 70-tych a 80-tych rokoch. Kým v 90. ešte išli na vlne zotrvačnosti a stále boli pokladaní za rešpekt budiace ikony strieborného plátna, vstupom do 21. storočia začalo peklo. Zlý výber rolí, nespoľahliví režiséri, podcenené alebo rovno odfláknuté produkcie a už na prvý pohľad podozrivé scenáre. Nečudo, že to nedopadlo dobre.

Upozorňujem, že pointou tohto článku nie sú plnohodnotné biografie. Ak by to tak malo byť, každé meno by vystačilo minimálne na 5-stranový text. Pointou je krátky, stručný, svižný, svieži a výstižný prierez filmografiou ľudí, ktorí posledné roky robia veľa (niektorí všetko) pre to, aby sme na nich nespomínali s úsmevom na perách. Musím sa priznať, že pre mňa bolo výzvou vtesnať život týchto hercov do „pár“ riadkov.

Rozhodol som sa vpustiť do tejto série mini-biografií len mužov narodených pred rokom 1950 (vrátane). Najmladší z nich teda má slušných 63 rokov. Takže vypadli viaceré „mladé“ mená ako Steve Buscemi (*1957), Liam Neeson (*1952), John Malkovich (*1953), John Travolta (*1954) alebo Willem Dafoe (*1955). Aj keď pohľad do ich filmografie by bol tiež zaujímavý (a tiež smutný).

Ďalšou podmienkou, samozrejme subjektívnou, bolo aj to, zaradiť sem iba mužov, ktorí sú/boli pokladaní za vážených, serióznych a uznávaných dramatických profesionálov. Teda nie Steven Seagal (aj keď ten by sa sem ako ročník 52 aj tak nedostal). Viem, môže to znieť namyslene. Ale ja sám som fanúšik skôr vecí ako VOTRELEC než vecí ako William Shakespeare a Woody Allen, takže ma z namyslenosti snáď nikto viniť nemôže. Pripadalo mi ale zaujímavejšie pozrieť sa na terajší stav kariér kedysi vážených hercov, pretože pád na dno je u nich evidentnejší, než u Seagala, ktorý na tom nikdy nebol príliš fenomenálne, čo si budeme klamať.

Podotýkam, že tento článok si nenárokuje na absolútne žiadnu úplnosť. Vyberal som mená, u ktorých je „prepad kvality“ podľa mňa najextrémnejší a najviditeľnejší. Umiestniť sem Iana McKellena, Richarda Attenborougha, Iana Holma, Johna Hurta alebo Christophera Lee podľa mňa bolo neférové.

............................................................................................................................

Jack Nicholson

Rok narodenia: 1937

Zaujímavosť: Jednou z jeho najslávnejších rolí je učiteľ so sklonmi k alkoholizmu Jack Torrace. Autor knižnej predlohy Stephen King bol ale proti jeho obsadeniu. Vraj na prvý pohľad vyzeral hrôzostrašne. King si do tejto úlohy predstavoval naopak niekoho „normálneho“. Vizionársky britský nad-režisér Kubrick hororového spisovateľa našťastie ignoroval a trval si na Nicholsonovi. Jeho pravdu definitívne potvrdil rok 1997, keď King inicioval vznik televíznej mini-série, kde Torrancea obsadil „civilnejším“ hercom a dopadlo to katastrofálne.

Zhrnuté a podtrhnuté: Hoci údajne vyhlásil, že končí s hraním, zdá sa, že v skutočnosti s ním skončil už pred troma rokmi, keď sa mihol v I´M STILL HERE s Joaquinom Phoenixom a v AKO VIEŠ? s Reese Witherspoonovou. Odvtedy nič; poslednú veľkú rolu mal v roku 2007 (s Morganom Freemanom – KÝM SI PO NÁS PRÍDE). Jack to ale s filmami nikdy nepreháňal; veď od r. 1990 do 2000 hral v ledva desiatich! Začínal v lacných ale atmosférických hororoch z dielne partizánskeho producenta Rogera Cormana (STRAŠENIE, HAVRAN). Jeho prvou „poriadne“ známou rolou sa stala tá z kultovej road movie BEZSTAROSTNÁ JAZDA (1969). Vrcholné obdobie ale, ako v podstate všetci muži z tejto série textov, zažil v 70-tych a 80-tych rokoch. Vtedy vytvoril nezabudnuteľné ikony v ČÍNSKEJ ŠTVRTI, PRELETE NAD KUKUČÍM HNIEZDOM, OSVIETENÍ, ČARODEJNICIACH Z EASTWICKU alebo v BATMANOVI ako Joker (trvalo 19 rokov, kým ho dôstojne nahradili). Tento živočíšny sexuálny fenomén, ktorý vraj svojho času spal s polovicou Ameriky, sa nestratil ani v 90-tych rokoch (ZOPÁR SPRÁVNYCH CHLAPOV, VLK a hlavne TAK DOBRE, AKO SA LEN DÁ). Ale už to nebolo ono. Pribúdali čudné postavy v neveľmi dobrých filmoch (v MARS ÚTOČÍ! hral hneď dve). Po roku 2000 výrazne obmedzil prísun nových filmov. Z toho mála ešte „menšie málo“ stálo za to (nevyriešeným zločinom navždy poznačený policajt v PRÍSAHE, vulgárny brutálny mafiánsky boss v Scorseseho NA DRUHEJ STRANE). Pre objektívnosť treba ale dodať, že vyložené braky to neboli a že dobrý bol aj v menej presvedčivých záležitostiach (napríklad ako psychiater Adama Sandlera v komédii KURZ SEBAOVLÁDANIA). Ženatý bol len raz, aj to ešte v 60-tych rokoch. Režíroval niekoľko snímok, ale nedopadli nijako extra (viď. slabý sequel ČÍNSKEJ ŠTVRTI nazvaný DVAJA JAKEOVIA).

Posledný raz zažiaril: Asi v NA DRUHEJ STRANE (2006) ako svojsky charizmatický a poriadne démonický mafiánsky mentor Leonarda DiCapria, v skutočnosti tajného agenta infiltrovaného do jeho gangu, aby ho zničil. Za túto rolu prekvapivo nebol nominovaný na Oscara, zato bol nominovaný Mark Wahlberg ako snáď ešte vulgárnejší agent. „Peniaze som nepotreboval od doby, keď som bol tretiak a nemal som peniaze na desiatu.“

Oscar: Bol nominovaný na neuveriteľných dvanástich, z toho tri nominácie premenil na zlato (napr. za CENU ZA NEŽNOSŤ).

Výhľad do budúcnosti: Dodnes sa rozchádzajú názory na to, či jeho tohtoročné oficiálne ukončenie kariéry bola kačica alebo oficiálne stanovisko. Faktom je, že momentálne nemá rozpracovaný žiadny nový film.

Gene Hackman

Rok narodenia: 1930

Zaujímavosť: Hral v troch súdnych trileroch podľa Johna Grishama: FIRMA, CELA SMRTI a POROTA.

Zhrnuté a podtrhnuté: Jeden z mála hercov, ktorí oficiálne vyhlásili koniec svojej kariéry – a prekvapivo dodržali slovo (väčšinou ho nedodržia). Hackman nikdy nedisponoval takým uhrančivým talentom, ani takou omračujúcou osobnosťou, ako De Niro, Pacino či Nicholson. Bol skôr robotníkom, než šéfom firmy – ak to mám takto povedať. Svoje si ale uhrať vedel a časom sa stal expertom na ráznych, tvrdých, odolných a tvrdohlavých buldogov. Najmä policajtov a iných hrdinov (najlepšie sa mu to asi podarilo v HORIACEJ MISSISSIPPI). Zaujal už v 60-tych rokoch v slávnej gangsterke BONNIE A CLYDE, ale naplno mu patrili až 70-te a 80-te roky (FRANCÚZSKA SPOJKA, DOBRODRUŽSTVO POSEIDONU, SUPERMAN, ROZHOVOR). Na renomé mu neubrali ani zbytočné sequely FRANCÚZSKEJ SPOJKY a SUPERMANA. V 90. rokoch prijal veľa rolí v nenáročných filmoch (v NEBEZPEČNOM ÚTEKU by s mierne upraveným scenárom v pohode mohol hrať Steven Seagal...), strácal sa v komédiách, na ktoré nikdy nemal talent (CHYŤTE HO!, VTÁČIA KLIETKA) a jeho záporné postavy boli na jedno brdo (SMRTIACA LIEČBA, NEZMIERITEĽNÍ, KARMÍNOVÝ PRÍLIV, RÝCHLEJŠÍ NEŽ SMRŤ, PODOZRENIE). Už len zriedka sa mu podarilo zažiariť (spojenec Willa Smitha v hi-tech trileri VEREJNÝ NEPRIATEĽ). S herectvom sa začal lúčiť okolo r. 2000 (snaživá heist movie POSLEDNÁ LÚPEŽ, na Slovensku nakrúcané ZA NEPRIATEĽSKOU LÍNOU, takmer cameo v MEXIČANOVI, nevydarená komédia PRED SVADBOU NIE!). Jeho posledným filmom je blbosť STAROSTOVE STAROSTI (2004). Nikdy nemal režisérske, producentské ani scenáristické ambície.

Posledný raz zažiaril: Hackman sa vo svojich posledných hereckých rokoch vykrádal z nášho povedomia. Určiť posledné zažiarenie nie je najjednoduchšie. Originálny bol ale v roku 2001 v zvláštnej tragikomédii Wesa Andersona TAKÁ ZVLÁŠTNA RODINKA ako chybujúci otec, ktorý sa tesne pred smrťou rozhodne zmieriť so svojou rodinou, ktorú kedysi dávno opustil. Škoda, že toto nebol jeho posledný film.

Oscar: Bol nominovaný na piatich, z toho dvoch získal.

Výhľad do budúcnosti: Logicky žiadny.

Harvey Keitel

Rok narodenia: 1939

Zaujímavosť: Pôvodne mal hrať náročnú rolu v APOKALYPSE Francisa Forda Coppolu, nakoniec si ale režisér vybral Martina Sheena.

Zhrnuté a podtrhnuté: Nikdy som ho nemal rád, ale vo svete filmu mal povesť schopného herca. Zaujal zápornými kreáciami v drsných snímkach Martina Scorseseho ŠPINAVÉ ULICE a TAXIKÁR, kde hral s kamarátom De Nirom. Výrazné party vytvoril tiež v snímkach Ridleyho Scotta (historickí SÚPERI, road movie THELMA A LOUISE). Hoci hráva i kladné postavy (PONORKA U-571, chápavý Jack Crawford v lecterovčine ČERVENÝ DRAK), prischli mu najmä záporné (Judáš v POSLEDNOM POKUŠENÍ KRISTA, mafián v muzikáli SESTRA V AKCII, nacista v koncentračnej ŠEDEJ ZÓNE). Na rozdiel od De Nira a Pacina nemal čuch na kvalitné látky, vinou čoho je jeho filmografia plná priemerných a podpriemerných titulov (VRAŽEDNÉ MYŠLIENKY s nezabudnuteľnými teplákmi Brucea Willisa). Vrátane hororov, ktorým sa jeho predsa len o dosť renomovanejší kolegovia vždy vyhýbali (roboticko-votrelecký SATURN 9, Romero + Argento + Poe → DVE DIABOLSKÉ OČI). Nechýbali ani vyložené podradnosti (detská komédia PROBLÉMY S OPIČKOU). Keď sa stretal so svojimi slávnymi kolegami, boli to paradoxne ich horšie filmy (Nicholson – DVAJA JAKEOVIA, De Niro – KRAJINA POLICAJTOV). Na renomé tomuto nie veľmi sympatickému chlapíkovi nepomohla ani jeho ochota odhaľovať sa pred kamerou (PIANO, AKO DYM), s čím sa mnohí diváci dodnes nedokázali psychicky vyrovnať. V 90-tych rokoch sa stal dočasným dvorným hercom Quentina Tarantino (PULP FICTION: HISTORKY Z PODSVETIA, OD SÚMRAKU DO ÚSVITU). Práve jemu Tarantino z veľkej miery vďačí za to, že je dnes tam, kde je. Vtedy bol totiž nikto a práve Keitelova dôvera voči jeho debutu GAUNERI (hlavná rola + produkcia) z neho urobila rešpektovaného filmára. Rovnako ako jeho súkmeňovci, aj Harvey ide po r. 2000 na nudnú zotrvačnosť (HONBA ZA POKLADOM TEMPLÁROV + sequel, BUĎ COOL, FOTRI SÚ LOTRI).

Posledný raz zažiaril: Fúha. To už bolo dávno! Že by ako-tak v zaujímavom MOSTE OSUDU (2004) s De Nirom?

Oscar: Za desaťročia aktívnej činnosti bol len raz nominovaný na Oscara (BUGSY). A ani toho nedostal.

Výhľad do budúcnosti: Je toho viacero. Napríklad nový čudný film Wesa Andersona THE GRAND BUDAPEST HOTEL; premiéra budúci rok.

Sean Connery

Rok narodenia: 1930

Zaujímavosť: Tvorcovia CASINA ROYALE údajne seriózne uvažovali nad scénou, v ktorej by nového Bonda v podaní Daniela Craiga regrutoval Sean Connery. Z tejto absurdnej a po stránke vnútorného univerza série neveľmi logickej scény nakoniec zišlo kvôli Connerymu odkazu, že s filmami skončil a nemá zmysel prehovárať ho ani na cameo.

Zhrnuté a podtrhnuté: Historicky prvý Bond už dávno ohlásil oficiálny koniec svojej hereckej kariéry. Posledným filmom, v ktorom sme ho mohli vidieť, bola zúfalá komiksová LIGA VÝNIMOČNÝCH z roku 2003, nakrúcaná v Čechách počas povodní. Na nej sa vysoký Škót podieľal aj ako producent a nebolo to prvý raz, čo z tejto pozície nepekne zasahoval režisérovi do nakrúcania. Podobným spôsobom sabotoval aj svoje staršie snímky VYCHÁDZAJÚCE SLNKO s Wesleym Snipesom či zamotaný dusný ZABUDNUTÝ PRÍPAD. Hrať začal v 50-tych rokoch. Rýchlo sa stal elektrizujúcim sex-symbolom, prekvapivo je ale od r. 1975 ženatý s rovnakou ženou. Zažiaril ako agent 007, ktorého stelesnil šesťkrát (sedem, ak rátame aj „falošnú“ bondovku s Kim Basingerovou NIKDY NEHOVOR NIKDY). Beztak veľkú slávu mu znásobila ešte spolupráca s Hitchcockom (MARNIE), Sidneym Lumetom (VRAŽDA V ORIENT EXPRESE), Johnom Hustonom (MUŽ, KTORÝ CHCEL BYŤ KRÁĽOM) a spisovateľom Michaelom Crichtonom (PRVÁ VEĽKÁ VLAKOVÁ LÚPEŽ). Nespomalili ho ani sci-fi bizarnosti ZARDOZ, OUTLAND a HIGHLANDER 2. V 80-tych rokoch mal škatuľky sex-idolu po krk a tak sa z nej vymanil šikovným výberom kvalitných filmov, v ktorých ako charizmatický starnúci mentor nahrával na smeč mladej generácii (MENO RUŽE, NEPODPLATITEĽNÍ, HON NA PONORKU, INDIANA JONES A POSLEDNÁ KRÍŽOVÁ VÝPRAVA, cameo v ROBINOVI HOODOVI – KRÁĽOVI ZBOJNÍKOV). Ani na staré kolená však neodolal zvodcovským rolám, čo bolo vzhľadom na jeho vek trápne (ŠAMAN, PRVÝ RYTIER, PASCA). S kinematografiou sa začal lúčiť v druhej polovici 90. rokov. Najlepšie sa mu to podarilo v SKALE, bohužiaľ sa po nej pred kameru ešte párkrát nedôstojne vrátil (POMSTITELIA, dabing draka v DRAČOM SRDCI). V skutočnosti LIGA VÝNIMOČNÝCH nebola jeho posledným filmom; tým bol kraťas SIR BILLI z roku 2006, ktorý ale len daboval. Resp. celovečerná verzia z roku 2012.

Posledný raz zažiaril: Možno to bude znieť čudne, ale v podstate už v blbej LIGE VÝNIMOČNÝCH nebol ako smrťou syna traumatizovaný dobrodruh od veci. Za reprezentatívnejší kúsok ale pre istotu vyberme radšej spisovateľskú drámu Gusa Van Santa OSUDOVÉ STRETNUTIE (2000).

Oscar: Connery bol vždy veľká hviezda, ale skoro nikdy nie vyložene talentovaný herec. Nečudo, že bol nominovaný iba na jediného Oscara (ale získal ho – NEPODPLATITEĽNÍ).

Výhľad do budúcnosti: Logicky žiadny.

Morgan Freeman

Rok narodenia: 1937

Zaujímavosť: Z nejakého dôvodu často hrá s Ashley Juddovou (ZBERATEĽ BOZKOV, KĽÚČ K VRAŽDE, MÔJ PRIATEĽ DELFÍN, PÁD BIELEHO DOMU) a ak aj nehrá, aspoň ju slovne spomína (no vážne - 10 POLOŽIEK A MENEJ).

Zhrnuté a podtrhnuté: Ako zaznie v jemne (ale naozaj len jemne) autobiografickej snímke 10 POLOŽIEK A MENEJ, herecky debutoval až okolo tridsiatky. I vďaka tomu mu následný úspech nijako enormne nestúpol do hlavy. „Naplno“ slávnym sa ostatne stal až po CHYTRÁKOVI - a to sa písal už rok 1987. Teda mal rovných 50 rokov (neskoršie sa preslávil snáď len Ian McKellen, ktorý Gandalfa hral po šesťdesiatke). Režisér mu dal voľnú ruku na ľubovoľné stvárnenie gangstera a oplatilo sa. Bola z toho prvá oscarová nominácia - a nie posledná. Ďalšiu už premenil na zlato. Konkrétne nomináciu za boxerské MILLION DOLLAR BABY Clinta Eastwooda. S tým sa prvý raz zrazil vo westerne NEZMIERITEĽNÍ. Ten prišiel v 90-tych rokoch a až vtedy začal byť všeobecne známy. Dovtedy to boli len prehliadnuteľné roličky po boku Paula Newmana (HARRY A SYN) a Roberta Redforda (BRUBAKER). Koncom 80-tych rokov prišiel ŠOFÉR SLEČNY DAISY a potom už to išlo šup na šup. Nevyhýbal sa ani komerčným rolám (bodyguard anglického zbojníka v ROBINOVI HOODOVI – KRÁĽOVI ZBOJNÍKOV, slepý mentor Jeta Li v UTRHNUTOM Z REŤAZE, dabing VOJNY SVETOV a BARBARA CONANA). Niektoré dopadli dosť hrozne (REŤAZOVÁ REAKCIA, SESTRIČKA BETTY, NABIŤ A ZABIŤ). No prekvapivo mu to nepokazilo kariéru. Nedokázala to dokonca ani jeho séria nenáročných negatívnych rolí „s prstom v nose“ (SMRTIACA EPIDÉMIA, POVODEŇ). Prečo? Pretože tu boli kultové záležitosti formátu VYKÚPENIA Z VÄZNICE SHAWSHANK a SEDEM. Vrahov naháňal aj neskôr, najmä ako Alex Cross v ZBERATEĽOVI BOZKOV a v prequele AKO PAVÚK. Toho aj produkoval, pričom film sa nezaobišiel bez zákulisných problémov: producenti neboli spokojní s režisérovou verziou, materiál mu odobrali a prestrihali podľa vlastného uváženia. Vďaka rešpekt vyvolávajúcemu imidžu často hrá uznávané autority (AMISTAD, šéf Wayne Enterprises v Nolanovej trilógii o Temnom rytierovi), od prezidentov a viceprezidentov (DRVIVÝ DOPAD, PÁD BIELEHO DOMU) až po Boha (BRUCE, VŠEMOHÚCI a „falošný“ sequel EVAN VŠEMOHÚCI). Jeho „nové“ stretnutia so starými kamarátmi ale nedopadali (česť výnimkám) tak dobre, ako prvé (Hackman – PODOZRENIE, Redford – ŽIŤ PO SVOJOM, King – PAVUČINA SNOV, Eastwood – INVICTUS). Bohužiaľ, dnes už len zriedka vykukne z filmu „ten“ Morgan Freeman, ktorý podával miestami až strhujúce výkony. Veci ako clancyovka NAJVÄČŠIA HROZBA, ZBOHOM BABY alebo spomenutých 10 POLOŽIEK A MENEJ sú skôr výnimkou. Nahradili ich nenáročné kreácie v DOKONALOM ZLOČINE s Christopherom Walkenom, WANTEDE či NEVEDOMÝCH. Postupne sa „prehráva“ do vyložene dôchodcovských postavičiek (KÝM SI PO NÁS PRÍDE, RED: VO VÝSLUŽBE A EXTRÉMNE NEBEZPEČNÍ). V roku 1993 režíroval svoj prvý a dodnes posledný film BOPHA! s Dannym Gloverom. V roku 2010 sa po takmer dvoch desaťročiach rozviedol.

Posledný raz zažiaril: Ja si myslím, že na zahodenie rozhodne nebol ako lišiacky figliar Lucius Fox, ktorého posledný raz hral v roku 2012 v NÁVRATE TEMNÉHO RYTIERA.

Oscar: Spolu 5 nominácií, jedna premenená na zlato.

Výhľad do budúcnosti: Bude toho veľa. Dôchodcovské LAST VEGAS s Michaelom Douglasom a Robertom De Nirom, režijný sci-fi debut batmanovského kameramana Wallyho Pfistera s Johnnym Deppom TRANSCENDENCE a v hre je dokonca aj pokračovanie „delfína“ (prvý diel mal v USA prekvapivo veľký komerčný úspech).