Nová generácia hororových režisérov I.
Biografie
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 25 Október 2013 03:00

Neil Marshall, Alexandre Aja, John Erick Dowdle, Eli Roth a Christopher Smith.

Starí hororoví režiséri (Craven, Miner, Cunningham, Carpenter, Argento, Hooper) stále žijú, ale žáner potrebuje novú krv. Preto sa dnes (a nielen dnes) pozrieme na novú hororovú generáciu.

Podmienky pre umiestnenie:

1) Rok narodenia – po 1970 (vrátane).

2) Prevládanie hororov vo filmografii. Teda nie režiséri, ktorí nakrútili dvadsať komédií a dva horory. Toto je každopádne tak trocha na mojom subjektívnom zhodnotení situácie.

Asi chápete, že som si nejaké/tieto tri mantinely musel určiť. V praxi to ale bohužiaľ znamená, že tieto pomerne prísne mantinely z hry automaticky vylúčili výrazné (hoci možno kontroverzné, ale to patrí k tomu) hororové mená, ako sú Rob Zombie (DOM TISÍCKY MŔTVOL), Brad Anderson (SESSION 9), Guillermo del Toro (MIMIC), Paul W.S. Anderson (RESIDENT EVIL), Marcus Nispel (remake TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU), tvorcovia ZÁHADY BLAIR WITCH Sánchez a Myrick alebo môj obľúbený Jaume Balagueró (KÝM SPÍŠ).

............................................................................................................................

John Erick Dowdle (*1973) Ale teoreticky by tu mal byť aj jeho brat Drew. Obaja si to totiž pekne rozdelili. Kým John Erick sa venuje réžii, Drew sa stará o produkciu a obaja spoločne o scenáre (a zároveň má John Erick sem-tam pod palcom kameru a strih). Prerazili v roku 2007 u nás dodnes ani len v televízii neuvedeným found footage THE POUGHKEEPSIE TAPES. Snímka dokumentárnou formou pojednávala o nikdy nepolapenom únoscovi a vrahovi. Mimochodom, hrala tu Stacy Chboskyová, ktorú si Drew dva roky predtým vzal za manželku. V roku 2008 bratia prichádzajú na trh s dvanásťmiliónovou KARANTÉNOU – remakeom len rok starého hispánskeho fenoménu Jaume Balaguera a Paco Plazu [REC]. Hoci ho len skopírovali (je to asi taký remake, ako Van Santovo PSYCHO), tržba bola prekvapivo fajn. Takže mali dovolené pokračovať v tvorbe filmov. Prekvapivo si nevybrali letiskovú dvojku (na ktorej sa nepodieľali ani ako producenti), ale uprednostnili spoluprácu s kedysi renomovaným M. Night Shyamalanom (ŠIESTY ZMYSEL, OSADA). V jeho produkcii a podľa jeho námetu nakrútili výťahovú satanskú jednohubku za skromných 10 miliónov DIABOL (2010). Budúci rok by mali uviesť titul THE COUP s Pierceom Brosnanom, Owenom Wilsonom a Michelle Monaghanovou. Pôvodne sa hovorilo, že sa bude jednať o komédiu, no nakoniec vraj pôjde o niečo v štýle 96 HODÍN. Potom sa možno vrhnú na horor AS ABOVE, SO BELOW o parížskych katakombách.

............................................................................................................................

Alexandre Aja (*1978). Drsný francúzsky režisér, scenárista a producent. Kým niektorí hororoví filmári uprednostňujú krvavé horory a iní atmosférické, on väčšinou v pohode zvláda dať do jedného to aj to. Debutoval v roku 1999 kriminálku FURI s vtedy ešte neznámou Marion Cotillardovou, ale naplno zaujal až mixom slasheru, exploitationu a hixploitationu s názvom NOC S NABRÚSENOU BRITVOU (2003). O tri roky neskôr fanúšikom poskytol k dispozícii svoj hollywoodsky debut: 15-miliónový remake klasiky Wesa Cravena z roku 1977 HORY MAJÚ OČI. Hoci to nebolo dokonalé, sám Craven mu zložil poklonu za intenzívnu scénu nočného prepadu karavanu (ale bodaj by nezložil, podieľal sa predsa na produkcii). Vojenskej dvojke (2007) sa Aja vyhol, v tom čase mal totiž plné ruky ZRKADIEL (2008) s Kieferom Sutherlandom, kde mu už producenti s dôverou do rúk vložili takmer 40-miliónový rozpočet. Inak, jednalo sa o ďalší remake, tentokrát bol originál kórejský a z roku 2003. Aj tu vnikla dvojka, aj tu bez Ajaovej účasti. Aby nebolo remakeov málo, v roku 2010 nakrútil prerábku béčkarskej klasiky Joea Danteho a Rogera Cormana z roku 1978 PIRAŇA. Kým dovtedy relatívne šikovne kombinoval nekrvavú hororovú atmosféru s prehliadkou tuhého gore, tentokrát uprednostnil krv, pridal humor a akékoľvek ambície a serióznosť odložil bokom. Aj tu následne vznikol sequel a opäť bez neho. To sa mu musí nechať, dojeniu mŕtvej kravy sa vyhýba a skúša nové veci. Najnovšie od Alexandrea uvidíme nadprirodzený triler HORNS s Danielom Radcliffeom. Ani to však nie je pôvodná látka; jedná sa o adaptáciu románu Joela Hilla – syna Stephena Kinga osobne. Ako producent aktuálne dohliada na SITE 146 svojho dvorného spolupracovníka Grégoryho Levasseura (o archeológoch bojujúcich o život v pyramíde). V minulosti zaisťoval produkčný a scenáristický dohľad hororovým trilerom Francka Khalfouna P2 (2007) a MANIAK (2012) a neoficiálne sa podieľal na HRANICIACH SMRTI (2007) Xaviera Gensa.

............................................................................................................................

Neil Marshall (*1970) Ťažko povedať, či do tohto článku patrí. Nakrútil len dva čisté horory a ďalšie dva spadajú pod históriu resp. post-apokalyptické sci-fi. Aj tie však obsahujú určité hororové prvky a tak si myslím, že tu Brit Neil napriek všetkému má plnohodnotné miesto. Celovečerne debutoval v podstate nízkorozpočtovými PSÍMI VOJAKMI (2002) o vojakoch na Škótskej vysočine napadnutých vlkolakmi. Snímka z koprodukcie Veľkej Británie, USA a Luxemburska sa snažila o atmosféru i gore, v konečnom efekte ale nebola ani perfektnou prehliadkou filmového násilia, ani ukážkovou atmosférickou jazdou. Bola proste len ďalším snaživým hororovým béčkom v poradí. Dodnes sa hovorí o dvojke, no stále nie a nie vzniknúť. Neil našťastie zostal verný žánru a vytvoril jednu z najintenzívnejších jázd desaťročia – už čisto britskú a poriadne atmosférickú masakru PÁD DO TMY (2005). Brutálna snímka o skupinke kamarátok v nehostinnom jaskynnom podzemnom komplexe beštiálne likvidovaných tajomnými tvormi, spôsobuje skutočne vysoký tlak na divákove city. Dvojka (2009) už nebolo ono a to napriek krkolomnému pokusu o regulárne nadviazanie na alternatívny koniec „jednotky“. Neil zostal už iba ako šéf výroby, réžiu prenechal strihačovi prvej časti Jonovi Harrisovi. Hoci to celé akosi pozitívne nevyšlo, plány na tretí diel stále existujú. V roku 2008 Marshall robí výrazný žánrový posun a namiesto ďalšieho hororu prichádza s absurdnosťou SÚDNY DEŇ. V ňom má okrem zombies aj rytierov, kanibalov, vrtuľníky, hrady, kone, škótske sukne, Malcolma McDowella, Boba Hoskinsa, komando mariňákov vypadnutých z VOTRELCOV, kameru v oku, Šialeného Maxa, vírusy... no skrátka bordel snáď ešte bizarnejší, ako produkcie Luca Bessona. Na niekoho to fungovalo, na niekoho menej, no minimálne v prvej polovici badať prvky hororu o tajomnej oblasti, do ktorej je vyslané vojenské komando. Ani Neilov štvrtý film, historický CENTURION (2010), nie je čistým hororom. I on ale nesie isté hororové prvky. Príbeh pojednáva o rímskej vojenskej jednotke v roku 117 nášho letopočtu stratenej v škótskej ponurej divočine (o rok neskôr vznikol spriaznený OROL DEVIATEJ LÉGIE s Channingom Tatumom). Po tomto adekvátne obstojnom historickom výlete si Neil doprial pauzu od filmov a vrhol sa na seriály („Hra o tróny“ a pirátske „Black Sails“). Zatiaľ k všetkým svojim filmom napísal scenár a niektoré dokonca zostrihal. Dlhodobo sa motá okolo stále nerealizovaného hororu THE LAST VOYAGE OF DEMETER (zaujímavý nápad do celovečernej podoby preniesť len „lodnú“ pasáž zo Stokerovho „Draculu“). Mal režírovať celovečernú verziu britských „Profesionálov“ a horory BURST 3D (o samovoľne vybuchujúcich ľuďoch) a UNDERGROUND (o kuchárovi, ktorý sa špecializuje na varenie jedál z bezdomovcov), ale zatiaľ z toho nič nie je. Najnovšie sa motá okolo hollywoodskeho remakeu severského found footage LOVEC TROLOV a pri sequele KING KONGA. Hrdinom by mal byť syn Carla Denhama a dej by sa mal odohrávať štvrťstoročie po prvom dobrodružstve na Ostrove lebiek.

............................................................................................................................

Christopher Smith (*1970) Ďalší výrazný britský hororový talent, ktorý si zároveň k väčšine svojich snímok napísal scenár. Debutoval v roku 2004 podzemným exploitationom s Frankou Potenteovou METRO, kde zaujal gynekologickou scénou a hardcore primitívnym zlosynom. O dva roky neskôr skombinoval horor s čiernou komédiou - IZOLÁCIA je v našich končinách známa aj pod absurdným prekladom FIREMNÝ MASAKER: HRÔZA V MAĎARSKU. Snímka o zamestnancoch britskej firmy, vyvražďovaných v európskych lesoch, sa kvôli humoru nedala brať príliš vážne, ale aspoň Smith zostal verný hororu. Už menej mu zostal verný v roku 2009, keď nakrútil zatiaľ svoj najslabší film, nezrozumiteľné sci-fi s Melissou Georgeovou TRIANGLE z Bermudského trojuholníka. Návratom k hororu, hoci nie úplne čistým, bola ČIERNA SMRŤ (2010). Historické morovo-čarodejnícke pozadie mu poslúžilo ako zámienka pre rozpútanie viacerých drsných scén, podporených kvalitnou surovou starovekou atmosférou a charizmatickým Seanom Beanom (inak, rok na to vznikol podobný HON NA ČARODEJNICE s Nicolasom Cageom). Tu mu napísal scenár Dario Poloni, ktorý v roku 2006 napísal PUSTATINU Michaela J. Bassetta, ďalšieho mladého hororového režiséra, ktorého si preberieme niekedy nabudúce. Smith sa vyžíva v naturalisticky zobrazovanej smrti a práca s postavami a príbehom ho až tak nezaujíma. Nie je to s ním ale v tomto smere až také zlé, ako s Elim Rothom. Zatiaľ jeho posledným projektom je poviedkový PARIS I´LL KILL YOU.

............................................................................................................................

Eli Roth (*1972) O čo zanietenejším hororovým fanúšikom je, o to béčkarskejšie horory robí. Na to, že jeho milovaným hororom je VOTRELEC Ridleyho Scotta, je alarmujúce, že psychológia postáv mu nič nehovorí, scenáre má mierne povedané veľmi jednoduché a herecké výkony poriadne nenáročné. Američan Eli sa skrátka obmedzuje na gore výjavy, o ktorých predpokladá, že diváka šokujú. Niečo ako práca s atmosférou, postavami a zmysluplným, kvalitným a nedajbože originálnym príbehom, mu príliš nehovoria. Eli si ide svojou cestou, príliš ho netrápia názory iných, robí si svoje malé hororové blbosti a väčšinou sa vždy nájde niekto, kto mu ich zaplatí a kto mu na ne následne zájde do kina. Debutoval v roku 2002 SMRTONOSNÝM VÝLETOM (CABIN FEVER), ktorý sa snažil nadviazať na tradíciu legendárnej lesnej chatovej série Sama Raimiho EVIL DEAD. No zmohol sa len na hŕstku nepríjemných scén. S dvojkou už nemal nič spoločné (tú nakrútil Ti West, ktorého si vezmeme na mušku v niektorej ďalšej časti) a momentálne sa chystá trojka; pravdepodobne naraz so štvorkou, zato tiež bez jeho účasti. Nízkorozpočtová snímka spôsobila slušné haló vďaka výraznej reklamnej kampani, ktorú Elimu zadarmo robili z nejakého záhadného dôvodu nadšené ohlasy známych hororových režisérov (napr. Petra Jacksona) a internetový filmový guru Harry Knowles. Keď videl mix hixploitationu a infekčného trileru, začal svoje pozitívne dojmy z neho otvorene dávať najavo, ľudia sa chytili, zašli do kina a urobili z toho hit. V roku 2005 Eli v našich končinách zabodoval (hoci v nie práve najpozitívnejšom zmysle slova) HOSTELOM. Príbeh o amerických turistoch na Slovensku nájducich bolestivú smrť zaujal viacerými vecami. Nielen smrteľne nebezpečnými bratislavskými gangmi rómskych deciek (ktoré za žuvačky urobia čokoľvek!), ale i namakanými diskotékami s hitmi Elánu z 80-tych rokov. Ale tiež originálnym námetom: za peniaze si môžete kúpiť beztrestné zabitie uneseného človeka. Quentina Tarantina to zaujalo do takej miery, že snímku produkoval. Tarantino si Rotha z nejakého dôvodu zamiloval a spolupráca pokračovala. Zostali verní HOSTELU 2 s Milanom Kňažkom (2007), no už to nebolo ono a trojke (2011) s Thomasom Kretschmannom sa vyhli. Eli následne nakrútil trailer na neexistujúci slasher THANKSGIVING do osobitého projektu Roberta Rodrigueza/Tarantina GRINDHOUSE. Chvíľku sa hovorilo, že sa dočká celovečeráku (ako Rodriguezov trailer MACHETE), nakoniec z toho ale nič nebolo. V Tarantinovej „polovici“ AUTO ZABIJAK (2007) si Eli dokonca zahral. Keď Quentin v roku 2009 uviedol do kín NEHANEBNÝCH BASTARDOV, Eli si v nich nielenže zahral (špecialistu na boj s baseballovou palicou), ale pre nich zároveň nakrútil ďalší fiktívny trailer – vojnovú PÝCHU NÁRODA s Danielom Brühlom. S hraním skrátka nemá problém. V minulosti sa mihol v absurdnom tromáckom TOXICKOM POMSTITEĽOVI 4: MASAKRE V MESTE (2000), v druhom JURSKOM PARKU (1997), romantike s Barbrou Streisandovou a Jeffom Bridgesom DVE TVÁRE LÁSKY (1996), 2001 MANIAKOCH (ktorých zároveň produkoval/2005), PIRANI 3D (2010), PÄSTIACH ZO ŽELEZA (2012) z Tarantinovej produkcie, v tomto muzikáli s Tomom Cruiseom a najnovšie v chilsko-americkom horore AFTERSHOCK (2012). O čo priemernejšie horory nakrúca, o to ich má radšej a o to viac priateľov a známostí si v Hollywoode robí. Neváha pomáhať iným a nič za to nežiada (ďakujú mu napríklad Richard Kelly za DONNIEHO DARKA, Don Coscarelli za JOHN DIES AT THE END alebo dokonca Tarantino za KILL BILL 2). Okrem intenzívnej spolupráce s Tarantinom, ktorý v ňom zrejme vidí skrytý talent, ktorý nikto iný nevidí, občas produkuje filmy iným režisérom. Robil to pri POSLEDNOM VYMETANÍ DIABLA (2010) a jeho sequele (2013) a najnovšie takto pomohol Ti Westovi s THE SACRAMENT a hororu CLOWN, v ktorom si Peter Stormare zahrá vraždiaceho klauna. Rátate správne: od roku 2007 nič celovečerné nerežíroval. To by sa ale malo zmeniť. Niektorí diváci vraj už videli jeho džungľové exploitation THE GREEN INFERNO s Darylom Sabarom z Rodriguezovej série SPY KIDS. Je inšpirované KANIBALMI Ruggera Deodata a to nie je žiadna malá méta. Vraj sa máme na čo tešiť. Alebo nemáme... Ako sa to vezme.