Lou Diamond Phillips
Biografie
Napísal Ivan Kučera   
Utorok, 08 September 2009 15:01

Biografia herca indiánskeho pôvodu Loua Diamonda Phillipsa (MLADÉ PUŠKY).

Nie je pojmom dokonca ani pre tých, ktorí vyrastali v 80. rokoch 20. storočia. Napriek tomu je škoda, že pre divákov nezáujem tento zaujímavý (už fyzicky) herec upadol do zabudnutia. Narodil sa 17. 2. 1962 vo vojenskej základni vo Filipínach, meria 185 centimetrov, v skutočnosti sa volá Lou Diamond Upchurch, dvakrát sa rozviedol a so svojou terajšou (od roku 2007) má - zatiaľ - jedno dieťa (z ostatných manželstiev ďalšie tri). Hoci v roku 1988 získal za UKÁŽ, ČO VIEŠ nomináciu na Zlatý glóbus, žiadne veľké šťastie ho v budúcnosti nečakalo... hoci mnohí kolegovia dopadli stokrát horšie.

Keby bol hviezda, dávno by sa klebetilo o tom, aké gény mu kolujú tepnami. Mohlo by sa zdať, že je to len národ Indiánov (konkrétne Čerokézov), ale nie je to pravda; okrem tejto mystickej najdôležitejšej tekutiny sveta by ste pod mikroskop vďaka Louovým neposedným rodičom identifikovali aj Havaj, Írsko, Škótsko, Filipíny, Španielsko, Čínu. Ale nie je hviezda a tak je to každému fuk.

Jeho otec, vojak, zomrel, keď bol Lou ešte taký malý, že poriadne nevnímal svet okolo seba. Matka sa však snažila dieťa vychovať sama ako najlepšie vedela. Už ako malý nachádza záľubu v hraní, ktoré (resp. dramatické umenie a filmovú techniku) nakoniec aj oficiálne študuje. Už vtedy je sympatický frajer, čo mu zostáva. To je dôležitá charakteristika. Mnohí frajeri sú iba lacní frajeri bez prívlastkov. Lou však akoby mal na svoje frajerstvo nárok a preto je svojím spôsobom sympatické. Proste na to má, len mu chýba kúsok obyčajného šťastia (a rozumnejší výber rolí, obávam sa však, že starého psa už novým kúskom nenaučíš).

Už vo veku kúsok nad dvadsať píše niekoľko filmových scenárov (AMBITION/1991) a neváha režírovať sám seba (MESTO SIUXOV/1994) plus produkovať (DAKOTA/1988). Ďalej sa objavuje v rôznych seriáloch („Dallas“, „Miami Vice“) a dominuje divadelným doskám. Filmovo zaujal v roku 1987 životopisnou drámou LA BAMBA, kde hral rokenrolového speváka Ritchieho Valensa. Kladne hodnotenie získal aj za problematického študenta v UKÁŽ, ČO VIEŠ (1988), za čo získal spomínanú glóbusovú nomináciu. „Masovo“ vstupuje do divákovho podvedomia až divokou rolou neskrotného nezhovorčivého Indiána v MTV westerne MLADÉ PUŠKY (1988). Tu hrá po boku talentovaných rovesníkov, s ktorými je vďaka príbehu o skupine lupičov, vedených slávnym Billym Kidom, pokladaný za agresívnu mladú novú hereckú mužskú vlnu (ďalej napr. Charlie Sheen, Emilio Estevez alebo Kiefer Sutherland), čo bohužiaľ všetci spomínaní, s ním v čele, neustáli a rozdrobili svoj talent v alkohole, drogách a hlúpych filmoch, česť výnimkám.

Diváci si napriek relatívne depresívnemu záveru vytlieskali MLADÉ PUŠKY 2 (1990) a keďže si Lou s kolegom Kieferom rozumel, objavili sa aj v buddy kriminálke RENEGÁTI, kde to medzi nimi najskôr iskrilo, aby sa potom kvôli spoločnému nepriateľovi pôsobivo spojili (v skutočnosti sa renegátovalo rok pred ďalšími puškami, teda 1989). Kým Kiefer (ktorý si na Loua neskôr spomenul vo svojom resuscitačnom špionážnom seriáli „24“, kde starému kamošovi dohodil dve epizódy) a Charlie sa dali na búrlivý život, Lou sa snažil poctivo budovať hereckú kariéru bez bulváru a škandálov. Bolo to sympatické, ale nanič.

V 90. rokoch ho bezradní, fantázie zbavení producenti začali využívať čoraz viac len „ako toho Indiána, ocitajúceho sa v rôznych akčných problémoch“, či už to bol TEMNÝ VIETOR (1991) alebo dobrodružná dráma TIEŇ VLKA, kde ho pre zmenu rovno ako Eskimáka (!) v kráľovstve večného ľadu naháňal Kieferov otec Donald (1992). Lou sa v nebezpečnom desaťročí drsných deväťdesiatich rokov, ktoré splodili vysoko rozpočtové veľkofilmy s najmodernejšími počítačovými trikmi, utiahol do malých a nenápadných (až príliš) príbehov. Hral dobre, ale filmy nikto nevidel, napríklad jeho muža, v lesnej chalúpke terorizovaného kušou Charlesa Dancea (VOTRELEC 3) v BÚRKE (1996). Iba zriedka si naňho niekto spomenul v áčkarskej produkcii, ktorá mu tak pristane (ODVAHA POD PAĽBOU/1996).

Akousi labuťou ódou a rozlúčkou s akčnými 80. a 90. rokmi bol zradný, elegantný a vyšportovaný nájomný vrah, všetko nevydarené z otrasne pokazeného mafiánskeho kšeftu hodiaci na neškodnejšieho parťáka (Mark Wahlberg) v divokej akčnej komédii VEĽKÝ ZÁŤAH (1998) z produkcie Johna Woo a Wesleyho Snipesa. Hoci prijal aj niekoľko kvalitných ponúk, kde mali jeho hrdinovia psychologické pozadie (drogovo thajské TAKMER BEZ ŠANCE/1999, televízna sci-fi mini séria ZÁHADA BERMUDSKÉHO TROJUHOLNÍKA/2005 z produkcie Rolanda Emmericha a Bryana Singera), nepomohlo to, lebo čoskoro nato znova upadal do podradných hororových produkcií (KRVAVÁ VODA o vraždiacom žralokovi/2003, NETOPIERE o vraždiacich netopieroch/1999 a strihom v postprodukcii zmasakrovaná SUPERNOVA o vraždiacom vesmíre/2000) a nevýrazných televíznych snímok (od roku 2003 hral v priemere dvoch TV snímkach ročne). Hral aj vo väčších produkciách, ale snímky nakoniec jednak prepadli a jednak v nich mal miestami až jeho úroveň a talent urážajúce roličky, nedôležité pre hlavný dej (transvestita v DETEKTÍVOCH Z HOLLYWOODU s Harrisonom Fordom/2003).