Zomrel James Gandolfini [1961 - 2013]
Pondelok, 24 Jún 2013 04:00

Navždy nás opustil (nielen) Tony Soprano.

19. 6. 2013 vo veku 51 rokov zomrel na infarkt počas dovolenky v Taliansku americký herec s talianskymi koreňmi James Gandolfini (*18. 9. 1961).

James hral už pred rokom 1999. Objavoval sa po boku (v tej dobe) hviezd ako John Cusack (RÝCHLE PRACHY), Charlie Sheen (NEBEZPEČNÉ PÁDY) či Demi Mooreová a Alec Baldwin (POROTKYŇA). Na konto si pred r. 1999 pripísal spolupráce s viac či menej uznávanými režisérmi ako boli Tony Scott (KRVAVÝ PRÍLIV s Geneom Hackmanom a Denzelom Washingtonom + PRAVDIVÁ ROMANCA podľa scenára Quentina Tarantina), Barry Sonnenfeld (CHYŤE HO! s Johnom Travoltom a opäť s Hackmanom), Sidney Lumet (SÚMRAK NAD MANHATTANOM) a William Friedkin (televízny „remake“ DVANÁSTICH ROZHNEVANÝCH MUŽOV).

Vždy bol suverénny kvalitný herec, ktorý sa nikdy nehanbil za menšie úlohy. Často opakoval spolupráce s kolegami, s ktorými si pred kamerou v minulosti rozumel – viď. už spomínaní herci Gene Hackman (s tým sa neskôr stretol v MEXIČANOVI Gorea Verbinského), Denzel Washington (mysteriózny triler ANJEL SMRTI) alebo John Travolta (súdna dráma ŽALOBA od uznávaného režiséra a scenáristu Stevena Zailliana). Perfektný bol v jednom z najdesivejších trilerov desaťročia - v 8 MM Joela Schumachera, v ktorom Nicolas Cage ako súkromné očko zavítal do hrôzostrašného sveta príšerného fenoménu snuff (v blbej dvojke pochopiteľne nikto z nich už nebol).

Skutočná bomba, ktorá ho preslávila na celom svete, však vybuchla až v r. 1999 v podobe fenomenálneho mafiánskeho seriálu „Sopranovci“ z dielne HBO. V pôsobivom mixe trileru, krimi, melodrámy i čiernej komédie stelesnil obávanú hlavu mafiánskeho klanu pôsobiacu v New Jersey (inak Jamesovom rodisku, mimochodom jeho rodáci o ňom vždy radi hovorili, pretože na New Jersey nikdy nezabudol ani nezanevrel). Bol z toho zaslúžený úspech – takmer desať rokov vysielania, spolu cca 90 epizód a štyri nominácie na Zlatý glóbus pre Jamesa, z nich jednu premenil na zlato. Seriál nebol zaseknutý v minulosti ako trilógia KRSTNÝ OTEC, ale „aktualizoval“ mafiánov pre 21. storočie.

V rámci právom nadobudnutej slávy sa James pokúsil stať sa nielen televíznou, ale i filmovou hviezdou. Spolupracovali s ním bratia Coenovci... ale na filme, ktorý nikto nevidel (MUŽ, KTORÝ NEBOL). Hral výraznú podpornú rolu mafiánskeho zabijaka v MEXIČANOVI po boku Brada Pitta a Julie Robertsovej... snímka však napriek komerčnému úspechu veľkými kvalitami práve dvakrát neoslnila. Zviedol vyrovnaný súboj s Robertom Redfordom v POSLEDNEJ PEVNOSTI... ale film u nás išiel rovno na video.

Dalo by sa povedať, že vo všetkom z toho bol veľmi dobrý, ale hviezdou sa bohužiaľ nestal. So svojou vizážou bol často obsadzovaný do násilníckych rolí vulgárnych primitívov, no v skutočnosti to bol pohodový sympaťák a našťastie sa našlo dostatok schopných a odvážnych producentov a režisérov, ktorí mu dávali aj kvalitnejšie napísané nie jednorozmerné úlohy.

Napriek tomu ho filmové šťastie nečakalo. Neúspechom skončili ako ZABIJACI OSAMELÝCH SRDCÍ s Travoltom, tak komédia PREŽIŤ VIANOCE s Benom Affleckom, Zaillianovi VŠETCI KRÁĽOVI MUŽI či ÚNOS METRA 123 (Tony Scott, John Travolta, Denzel Washington), kde hral zlého starostu mesta.

V poslednom čase sme ho mohli zahliadnuť v špionážnej snímke Kathryn Bigelowovej 30 MINÚT PO POLNOCI, v gangsterke s Bradom Pittom KILLING THEM SOFTLY a v komédii NEUVERITEĽNÝ BURT WONDERSTONE s Jimom Carreym, Steveom Buscemim a Steveom Carellom. Stretnúť sme sa s ním mohli aj minulý rok prostredníctvom televíznej snímky HEMINGHWAY A GELLHORNOVÁ s Nicole Kidmanovou a Cliveom Owenom, ktorú produkoval pre HBO.

Spomínam si na tie dusné letné hlboké noci, trávené v spoločnosti Tonyho Soprana stále celkom dobre. Odvtedy som Jamesovi prial dobré filmy a slávu. Nič z toho sa vyložene na 100% nekonalo, ale nejednalo sa ani o neúspech. Celé je to proste škoda, mal som ho rád.