Timothy Olyphant
Pondelok, 31 August 2009 05:58

Biografia mladíckym dojmom pôsobiaceho herca Timothyho Olyphanta (GO, VRESKOT 2, SMRTONOSNÁ PASCA 4.0, DOKONALÝ ÚNIK, HITMAN).

Vyzerá na 25, v skutočnosti sa narodil 20. 5. 1968 (na Havaji). Umenie mu imponovalo už počas dospievania, ale to isté sa dalo povedať i o športe. Konkrétne o plávaní. Nakoniec zostal verný herectvu, ale i počas neho to dokázal užitočne skombinovať (havajský triler DOKONALÝ ÚNIK).

Mohli sme ho vidieť v drobných roličkách už v rokoch 1996 (KLUB ODLOŽENÝCH ŽIEN) a 1997 (EXTRA ŽIVOT). Nevyhýbal sa televíznym seriálom („Sex v meste“). Hral po boku takých hviezd, ako sú Goldie Hawnová či Ewan McGregor, režíroval ho Danny Boyle. Naplno však zaujal až v roku 1997 podpornou - ale kľúčovou - rolou všade sa s videokamerou vláčiaceho študenta filmovej školy Mickeyho v komerčne úspešnej vyvražďovačke Wesa Cravena a Kevina Williamsona VRESKOT 2.

I v nasledujúcich rokoch sa stal Timothy David Olyphant (a jeho výška 183 cm, ale kvôli veľkej hlave, ešte väčším vlasom a chudej postave vyzerá vyšší) predstaviteľom skôr záporných, ale charizmatických, (anti)hrdinov s dobrými vlasmi a prenikavou sympatickou tvárou. Na rozdiel od iných hviezdičiek tínedžerských krvákov (Jamie Lee Curtisová, Neve Campbellová), sa nenechal pohltiť „podobnými rolami“ (ak nerátame adolescentnú tarantinovku Douga Limana GO). Radšej pokukoval po dospelejších rolách, hoci napriek svojmu roku narodenia stále vyzeral ako začiatočník a ucho a mlieko na brade. Zaujal ako vyškerený parťák skúseného fízla (Delroy Lindo) v priemernom americkom remake 60 SEKÚND z produkcie Jerryho Bruckheimera, v ktorom klepali po prstoch skúsenému zlodejovi áut (Nicolas Cage) a jeho bande (napr. Robert Duvall, Angelina Jolieová).

V roku 2003 mal šancu prebojovať sa na výslnie, ale oba ambiciózne filmy prepadli komerčne i umelecky. Najskôr krachol zle zostrihaný drsný akčný triler KOKAÍNOVÝ KARTEL po boku Vina Diesela a potom nevydarený sci-fi horor podľa Stephena Kinga PAVUČINA SNOV. Minimálne druhý však ukázal Timothyho v dobrej forme a ponúkol mu dôležitú rolu „veci tušiaceho“ jedného z piatich (resp. štyroch, ako sa to vezme) priateľov, rok čo rok sa stretávajúcich v lesnej zasneženej chalúpke. Tentokrát im však tradíciu skomplikuje invázia agresívnych mimozemšťanov a Morgan Freeman s rotačným guľometom. Timothy svoj priestor šikovne využil a že análny (doslova) film dopadol tak, ako dopadol, za to nemohol.

Producenti si jeho talentu a výrazného vzhľadu všimli. Zaujal vo westernovom seriáli „Deadwood“, ako pornoproducent Elishy Cuthbertovej v tínedžerskej romantike SEXBOMBA OD VEDĽA (kde dosiahol zrejme vrchol, čo sa týka účesov a už to bude iba normálnejšie) a prekvapivo zručne zvládol ústredného zlosyna Thomasa Gabriela v áčkarskej SMRTONOSNEJ PASCI 4.0. Tam to v mene mladej drzej generácie takmer natrel „starým ručičkovým hodinám“ (Bruce Willis). A hoci sa nemohol rovnať Alanovi Rickmanovi z „jednotky“ a snáď ani Jeremymu Ironsovi z trojky, možno i to je na ňom sympatické: nezľakol sa dôstojnej konkurencie a urobil si to po svojom. Bol chladnokrvný až chladný a „minimalistický“, ale o to pôsobivejšie boli jeho občasné „nervové pnutia“.

Po tom, čo takmer zrazil na kolená samotného Brucea, bol v kurze a pohotovo siahol po ponukách. Možno až príliš pohotovo. Od HITMANA, čo bola jeho prvá „poriadna“ hlavná rola v relatívne áčkarskom filme, sa čakalo oveľa viac. Našťastie mu rozhodne vyšiel DOKONALÝ ÚNIK, kde s Kiele Sanchezovou stelesnil mladý vtipný párik turistov, sprevádzajúcich po havajskej divočine iný párik (Steve Zahn a Milla Jovovichová). Uprostred vyľudnenej prírody ale v druhom páre začne klíčiť podozrenie, že Timothy je sériový vrah a je len otázka času, kedy ich dostane mačetou. Snímka, ktorá vyniká nečakaným koncom, dokázala, že na to Timothy v relatívne hlavnej úlohe má a v rýchlom závese to potvrdil ako šerif zaspatého mestečka, ohrozovaného desivým vírusom v krváku z produkcie Georgea A. Romera THE CRAZIES. Od roku 1991 je ženatý s Alexis Kniefovou a majú spolu tri deti. Prajem väčšie šťastie, pretože o ten choromyseľný úsmev by som nerád prišiel.