Zabudnutí hollywoodski komici II.
Piatok, 19 Apríl 2013 04:00

Kam sa podeli Timovia Allen a Curry, Daniel Stern, Bill Cosby a John Candy? Nuž...

Ako minule, keď sme sa bližšie pozreli na pokazené kariéry Randyho Quaida, Wayne Knighta, Chevyho Chasea, Ricka Moranisa a Toma Arnolda, i dnes sa pozrieme na kariéru komikov, ktorí kedysi brali obrovské honoráre, no dnes si na nich už príliš veľa ľudí nespomenie. Tak niektorí z nich radšej rovno zomreli.

Tim Allen (*1953) mal odjakživa opletačky s alkoholom a drogami. Dokonca bol za ne vo väzení. Zaujal sitkomom „Kutil Tim“, ktorý sa v rokoch 1991 – 1999 dočkal ôsmich sérií. Stelesnil v nich neschopného a namysleného babráka, ktorý má doma manželku a troch synov („skutočný“ Allen pochádza zo siedmich bratov) a živí sa televíznou reláciou, v ktorej má prezentovať svoje špičkové kutilské schopnosti... ktorými však tak akosi príliš, nuž, nedisponuje a tak musí jeho reputáciu ustavične v poslednej chvíli zachraňovať jeho menej slávny pomocník Al (u nás tento sitkom vykradol jeden veľmi netalentovaný, no zároveň veľmi úspešný „scenárista“ a „komik“). Bol to Allenov najväčší úspech: okrem vysokej sledovanosti sa herec dočkal piatich nominácií na Zlatý glóbus (z toho jednu premenil na zlato), pričom sa na ňom podieľal aj ako producent, čo mu vynieslo ďalšie peniaze a ešte väčšiu moc. Nedá sa povedať, že mimo televízie bol stroskotanec. Daboval astronauta Buzza v pixarovskej trilógii TOY STORY (za prvú inkasoval 50 tisíc dolárov, za druhú 5 miliónov), stelesnil herca zo sci-fi seriálu, ktorého unesú mimozemšťania v paródii GALAXY QUEST a komerčný úspech zaznamenal v rodinnej vianočnej komédii SANTA CLAUS. Paradoxne sa o filmovú kariéru vlastne nikdy príliš nesnažil. Napr. v 90-tych rokov hral (kvôli vyťaženosti v „Kutilovi Timovi“, ktorý vznikal skoro celé desaťročie) len v minime filmov a žiadne neboli céčka (remake francúzskej komédie DŽUNGĽA AKO DŽUNGĽA s džungľovým chlapcom vo veľkomeste alebo amenitský kúsok s Kirstie Alleyovou VIDLÁCI mali blízko k béčkam, ale k céčkam nie). V prvom desaťročí 21. storočia už ale neváhal destilovať svoje staršie projekty (SANTA CLAUS 2 a pre istotu SANTA CLAUS 3), no i v tomto ťažkom období mal sem-tam šťastie na vydarený film (bláznivá komédia VEĽKÉ PROBLÉMY). Dnes hrá vo filmoch rovnako málo, ako ostatne vždy (motorkárska komédia DIVÉ SVINE). Nikdy sa neprestal špecializovať na komédie; vážnejšie úlohy hral len minimum (KTO JE CLETIS TOUT?). V roku 2011 neodolal a zasa hral v sitkome („Last Man Standing“).

Tim Curry (*1946) Narodil sa vo Veľkej Británii, ale preslávil ho Hollywood. Aj keď ´preslávil´ je asi silné slovo. Zaujal ako transvestita v muzikáli ROCKY HORROR PICTURE SHOW a nasledovalo množstvo filmov od výmyslu sveta: od úlohy Billa Sikesa v televíznom OLIVEROVI TWISTOVI po ANNIE legendárneho Johna Hustona. V 80-tych rokoch mu prinieslo slávu účinkovanie v čiernej komédii NA STOPE (záhadný komorník v dome, v ktorom je až príliš veľa vrážd a podozrivých) a vo fantasy Ridleyho Scotta s Tomom Cruiseom LEGENDA (ako čertovsky zamaskovaný hlavný zloduch). Do 90-tych rokov vstúpil ďalšou brutálne maskovanou zápornou rolou – psychopatickým zlom v maske klauna Pennywisea v televíznej adaptácii hororového románu Stephena Kinga TO. Zaujal tiež ako zlý zamestnanec luxusného hotela v trháku SÁM DOMA 2: STRATENÝ V NEW YORKU. Hoci sa nevyhýba vážnym žánrom (špionážny triler podľa Toma Clancyho HONBA NA PONORKU, horor RITUÁL s Jennifer Greyovou, dráma s Liamom Neesonom BAVME SA O SEXE), uprednostňuje komédie (Stalloneho OSCAR). Postupne čoraz drsnejšie znižoval úroveň scenárov a dnes už prijíma prakticky všetko (SCARY MOVIE 2). Špecializuje sa na zámerne afektované a nesympatické prípadne rovno záporné postavy (CHARLIEHO ANJELI, TERRY PRATCHETT: FARBA MÁGIE). I v snímkach, ktoré nie sú vyložene komediálne, siaha po humore (kardinál Richelieu z hranej disneyovky TRAJA MUŠKETIERI, hľadač pokladov Herkermer Homolka v prepadáku KONGO podľa knihy Michaela Crichtona). Curry nikdy nebol hviezdou a treba priznať, že odjakživa mal sklon vyberať si zlé scenáre. Takže hoci je jeho filmografia plná desiatok titulov, väčšina z nich sú nepodstatné až hlúpe seriály (česť výnimkám ako je POIROT – SCHÔDZKA SO SMRŤOU) a filmy určené rovno na video a do televízie.

Daniel Stern (*1957) Kto by zabudol na toho neschopnejšieho z dvojice neschopných „mokrých banditov“ zo SÁM DOMA 1 a 2? Macaulay Culkin im vtedy riadne zavaril! Hoci takmer dva metre vysoký Daniel hral aj vo vážnych filmoch (generačné BISTRO Barryho Levinsona, vrtuľníkový triler LIETAJÚCE OKO s Royom Scheiderom a Malcolmom McDowellom, VOJNA O FAZUĽOVÉ POLE Roberta Redforda), je známy predovšetkým ako komik. Podiel na tom má do veľkej miery i to, že aj v nekomediálnych filmoch hral aspoň čiastočne komediálne postavy (svojrázneho kňaza v C.H.U.D., sexuálnymi narážkami disponujúceho podmorského robotníka v horore LEVIATHAN). V 90-tych rokoch sa zviditeľnil vo westernových komédiách zo súčasnosti DOBRODRUHOVIA Z VEĽKOMESTA 1 – 2 po boku Billyho Crystala, no v tom čase už pomaly vyhasínal. Pritom ani v najhviezdnejšom období svojej kariéry nebol žiadnou veľkou star (za SÁM DOMA 2 zinkasoval milión dolárov, čo nie je veľa vzhľadom na to, že sa aj on sám do veľkej miery podieľal na celosvetovom komerčnom triumfe prvej časti). Po roku 2000 hrá už len minimálne, spravidla v podozrivých televíznych/video filmoch (naposledy sme ho ale prekvapivo videli ako advokáta Russella Crowea v trileri TRI DNI K SLOBODE). Od roku 1981 je ženatý a má tri deti.

Bill Cosby (*1937) Áno, ešte žije. Ale už nehrá. Zato je stále (od roku 1964) ženatý s jednou a tou istou ženou. Majú spolu päť detí. Či skôr - mali. Štyri dcéry a syna. Ten ale bol v 90-tych rokoch zastrelený. Hoci si mnohí myslia, že ním bol Malcolm-Jamal Warner (alias Theo Huxtable - jediný syn Cosbyho postavy), v skutočnosti Warner nie je Cosbyho skutočným synom. Reč je samozrejme o Billovom sitkome „Show Billa Cosbyho“ (v origináli „The Cosby Show“). V rokoch 1984 – 1992 vzniklo takmer 200 dielov. Dodnes sa nájdu diváci, ktorí si myslia, že Thea hrá Cosbyho biologický syn. Rovnako tak diváci, ktorí si myslia, že jeho seriálovú manželku (Phylicia Rashadová) hrá Cosbyho jeho oficiálna manželka. Až tak si niektorí tohto herca stotožňujú s jeho najznámejšou postavou! Zaujímavé je, že seriál nesie názov po hlavnom hercovi a nie po hlavnej postave – čo rozhodne nie je bežná prax. Pôvodne Huxtableovci mali byť chudobní, až na nátlak neústupčivého Cosbyho sa z chudobnej rozvetvenej afroamerickej rodinky stala dobre zaistená rodina gynekológa a právničky. Bill bol trikrát nominovaný na Zlatý glóbus, z toho dva razy ho získal. Herec, nezabudnuteľne v ňom stelesňujúci milovníka džezu a pikantného jedla (netúžiaceho po ničom inom, len po konečne prázdnom dome bez detí), bohužiaľ inak nemal šťastie. Keď to skúsil s iným seriálom, dopadlo to zle („The Cosby Mysteries“ skončil po prvej sezóne, „Cosby“ sa dočkal o čosi solídnejších štyroch, pričom jeho manželku si opäť zahrala Phylicia). A keď to skúsil s filmami, dopadlo to ešte smutnejšie; jeho zďaleka najlepšou filmovou rolou sa stal učiteľ rýchlo starnúceho Robina Williamsa v zlej tragikomédii JACK. Ako Allen, aj Bill strávil skoro celé 90. roky nakrúcaním seriálov, takže na filmy nemal čas (ich počet by sa dal zrátať na prstoch dvoch rúk, napr. komédia OTEC JE DUCH v réžii Sidneyho Poitiera alebo životopis MALCOLM X s Denzelom Washingtonom). V skutočnosti „Show Billa Cosbyho“ bola len akýmsi zavŕšením jeho televíznej kariéry. Keď mal premiéru prvý diel, bol Bill takmer päťdesiatnik a mohol sa smelo pasovať za hereckého veterána s bohatou televíznou kariéru. Tá pozostávala zo seriálov „I Spy“ (v rokoch 1965 – 1968 okolo 80 častí v roku 1994 zavŕšených televíznou snímkou I SPY RETURNS) a „The Bill Cosby Show“ (v rokoch 1969 – 1971 cca 50 dielov, tento seriál v skutočnosti nemá s nasledujúcou „Show Billa Cosbyho“ nič spoločné).

John Candy (* 1956 - †1994) Do série týchto článkov príliš nepatrí, pretože na rozdiel od ostatných si zachoval úroveň do konca života. I keď nebol v 80-tych rokoch hviezdou formátu Eddieho Murphyho, dá sa o jeho filmografii hovoriť ako o úspešnej. Sympatický dobrácky obor z Kanady sa začal v seriáloch a televíznych filmoch objavovať v 70-tych rokoch. Už vtedy mal šťastie na Spielberga (1941) a spolupracoval s vtedajšími najvýznamnejšími tvorcami a komikmi ako Ivan Reitman, Harold Ramis a Bill Murray (LAMPASY) alebo John Landis, Dan Aykroyd a John Belushi (BRATIA BLUESOVCI). Zabodoval roličkou strážcu zatvoreného zábavného parku, kvôli ktorému sa cez pol Ameriky trepali Griswoldovci. Nasledoval úspech v podobe fantasy Rona Howarda s vtedy ešte komediálnym Tomom Hanksom ŽBLNK a potom to išlo šup na šup: BREWSTEROVE MILIÓNY s ďalším zabudnutým komikom Richardom Pryorom, OZBROJENÍ A NEBEZPEČNÍ s Eugeneom Levym (neskôr Jimov otec zo série PRCI, PRCI, PRCIČKY), OBCHODÍK HRÔZY Franka Oza s Rickom Moranisom a paródia Mela Brooksa na HVIEZDNE VOJNY - VESMÍRNE GULE. Koncom 80-tych rokov zaznamenal možno svoj najväčší úspech a to vo vydarenej road/buddy movie so Steveom Martinom LIETADLOM, VLAKOM, AUTOM..., kde pod povrchom komickej postavičky bublala psychologicky dobre napísaná rola osamelého, nie veľmi šťastného (fúzatého!) muža. To bol možno impulz pre to, aby si John vyberal aj predsa len o čosi náročnejšie scenáre. Hoci komédie navždy zostali jeho najobľúbenejším žánrom (špecializoval sa v nich na sympatických, aj keď troška otravných, ale v zásade dobre to mysliacich mužov – taký bol aj vo VEĽKOLEPEJ PRÍRODE s Aykroydom), postupne siahal aj po vážnejších projektoch (VYRIEŠI TO DIEŤA? s Kevinom Baconom, Stoneovo kontroverzné J.F.K.). V roku 1989 sa stretol s Macaulaym Culkinom v SÁM SO STRÝKOM BUCKOM, no hoci následne obaja hrali v trháku SÁM DOMA, v skutočnosti v ňom nemali ani jednu spoločnú scénu. Jedným z jeho posledných filmov je komédia KOKOSY NA SNEHU, kde stvárnil trénera jamajského tímu bobistov. To bolo v roku 1993. V roku 1994 zomiera v Mexiku (čo by za to niektorí dali!) vo veku 43 rokov na infarkt. Možno to tak bolo lepšie. Zanechal po sebe dobré komédie a na rozdiel od svojich v 80-tych rokoch úspešných kolegov sa nedožil nešťastných a zlých deväťdesiatych.

Prvý diel.