Najznámejší scenáristi I.
Pondelok, 11 Marec 2013 04:00

Článok o ľuďoch, ktorých na hollywoodskych párty nestretnete (a keď áno, myslíte si, že sú to čašníci). Andrew Kevin Walker (SEDEM), David Koepp (JURSKÝ PARK), David Twohy (ČIERNOČIERNA TMA), Ted Elliot & Terry Rossio (PIRÁTI KARIBIKU) a Kevin Williamson (VRESKOT).

O scenáristoch sa vie ešte menej, ako o režiséroch a producentoch. Snáď už len o kameramanoch a strihačoch sa vie ešte menej.

Andrew Kevin Walker (*1964) Je až prekvapivé, ako málo scenárov oficiálne napísal. Len SKRÝŠU PRE DIABLA (adaptácia hororového trileru Deana R. Koontza s Jeffom Goldblumom), SEDEM, 8 MM, OSPALÚ DIERU a VLKOLAKA. Jeho scenáre ale prilákali hviezdy svojej doby (Nicolas Cage, Johnny Depp, Benicio Del Toro, Brad Pitt, Morgan Freeman, Anthony Hopkins) a väčšinou vynikajú pochmúrnou atmosférou, silnými postavami a prekvapivými zvratmi. Najlepšie sa mu to podarilo v SEDEM Davida Finchera a v 8 MM Joela Schumachera (pohľad do zákulisia snuff). Hovorí sa, že so SEDEM mu tajne pomáhal dole spomínaný David Koepp. Hovorí sa aj to, že následne pre zmenu on pomáhal Koeppovi vylepšovať scenár duchariny OZVENY MŔTVYCH, ktoré Koepp režíroval.

V úvode som spomenul jednu vec – „oficiálne napísal“. Je to tak. Oficiálne. No tento autor je zaujímavý tým, že, prehnane povedané, neoficiálne vylepšoval scenáre snáď k viacej filmom, než ku ktorým oficiálne napísal scenár. Nielenže údajne vylepšoval scenáre ďalších Fincherových trilerov HRA, KLUB BITKÁROV a ÚKRYT (v ňom má dokonca cameo suseda), ale i hitu X-MEN či HORIZONTU UDALOSTI. Podobne, ako iní renomovaní scenáristi, i Walker dostáva nadštandardné peniaze. Môžeme sa síce usmievať „len“ jeden a štvrť miliónovému honoráru za 8 MM, ale na scenáristu je to dobrý úlovok.

David Koepp (*1963) Ťažko hľadať spoločného menovateľa množstva scenárov, ktoré napísal. Každopádne, skoro vždy sa jednalo o hollywoodske hity, ktoré ale zároveň vykazovali istú dávku IQ. Prvýkrát zabodoval adaptáciou bestselleru Michaela Crichtona JURSKÝ PARK. Hoci bol autor knižnej predlohy až do smrti nelichotivo známy brutálnym zasahovaním do filmových adaptácií svojich kníh, Spielberg ho počas nakrúcania šikovne vyradil z hry a výsledkom sa stal fenomén desaťročia. Koepp sa s tým rozhodne nepiplal a jeho scenár s knižkou veľa spoločného. Bol však napísaný šikovne a zábavne, čo už sa nedá povedať o pokračovaní, kde Koepp stratil zábrany a z Crichtonovho románu si zobral už iba dinosaurov a niektoré postavy. Tu si David zároveň strihol cameo chlapíka, ktorého vo finále zožerie T-Rex.

Okrem komerčných látok (Raimiho SPIDER-MAN) napísal o čosi náročnejšie filmy Briana De Palmu CARLITOVA CESTA, MISSION: IMPOSSIBLE a HADIE OČI. Hovorí sa, že pomáhal hore spomínanému začínajúcemu Walkerovi s vylepšením SEDEM, na čo sa mu Walker neskôr odvďačil vylepšením OZVIEN MŔTVYCH, ktoré Koepp režíroval. Ďalej nakrútil napr. adaptáciu novely Stephena Kinga s Deppom TAJOMNÉ OKNO. Najnovšie je ako režisér podpísaný pod bicyklovým trilerom s Josephom Gordonom-Levittom. No zostáva predovšetkým scenáristom. Jeho diela sfilmovali ľudia ako Fincher (ÚKRYT) či Spielberg (VOJNA SVETOV, štvrtý INDIANA JONES). Najnovšie by sme jeho prácu mali zaznamenať prostredníctvom snímky JACK RYAN (adaptácia špionážneho bestselleru Toma Clancyho v réžii Kennetha Branagha). Hovorí sa, že za ÚKRYT dostal na scenáristu neskutočný honorár štyri milióny dolárov.

David Twohy (*1955) Začínal nenáročnými scenármi k hororovým béčkam KRITERI 2 alebo WARLOCK. Hoci sa chuti po menej náročných zápletkách nikdy nezbavil (VODNÝ SVET, G.I. JANE + napísal nakoniec ale odmietnutý scenár k VOTRELCOVI 3), postupne sa prebojoval (sčasti i vďaka tomu, že jeho scenár UTEČENEC bol sfilmovaný ako oscarový trhák) do predsa len áčkarskejšej tvorby.

Podobne ako Koepp, i on pomerne úspešne prerazil tiež ako režisér. V 90-tych rokoch to bolo sci-fi s Charliem Sheenom INVÁZIA, no skutočný úspech prišiel o štyri roky neskôr sci-fi hororom ČIERNOČIERNA TMA, ktorým objavil Vina Diesela. Spoločnými silami vytvorili výraznú rolu nebezpečného vesmírneho zabijaka s vyleštenými očnými buľvami Riddicka. Následne nakrútili príliš ambiciózne pokračovanie a tento rok pridajú trojku. Ďalej Twohy ako režisér zaujal ponorkovou ducharinou z obdobia 2. svetovej vojny HLBOČINA a prekombinovaným havajským DOKONALÝM ÚNIKOM s Timothym Olyphantom.

Ted Elliot & Terry Rossio (*1961) a (*1960) Spriatelený scenáristický tandem dosiahol najvýraznejší komerčný úspech spoluprácou na zatiaľ štyroch dieloch série z produkčnej dielne Jerryho Bruckheimera PIRÁTI KARIBIKU (recenzia dvojky a štvorky), hoci bol striedavo obviňovaný z prílišnej jednoduchosti (jednotka a štvorka) alebo naopak z prehnanej komplikovanosti (dvojka a trojka). Pomerne osviežujúci humor oboch pánov (+ talent na vytváranie svojráznych postavičiek) si ale v skutočnosti prvý raz vyskúšali už v SHREKOVI, za ktorého boli nominovaní na Oscara. To, čo predvádzali predtým nestálo za reč (podieľali sa na Emmerichovej GODZILLE), česť výnimke (osviežujúci ZORRO: TAJOMNÁ TVÁR).

Ich mená sa však spájajú aj s neveľmi úspešnými animovanými disneyovkami ELDORÁDO a PLANÉTA POKLADOV. Najnovšie sú/budú podpísaní pod chystanými „westernovými Pirátmi“ alias THE LONE RANGER. Občas sa venujú produkcii (morčacia špionážna G-FORCE: VEĽMI ZVLÁŠTNA JEDNOTKA). Rozdeľujú sa len zriedka (DÉJÀ VU s Denzelom Washingtonom napísal Rossio bez Elliota).

Kevin Williamson (*1965) Buldozér, ktorý vrátil vyvražďovačky z videa do kín. Hororová situácia bola v 90-tych rokoch alarmujúca. Bol to práve tento bývalý nočný strážnik, kto žánru vrátil rešpekt – a obrovskú tržbu nadšených divákov. Jeho scenár k VRESKOTU bol plný gramatických chýb, tie mu ale Wes Craven rýchlo opravil a potom už nič nebránilo ich spolupráci. Nasledovala snáď ešte sebavedomejšia dvojka (ktorú Williamson už aj produkoval a mal v nej cameo novinára robiaceho rozhovor v televízii s Cottonom Wearym). Williamson kul železo zahorúca: podpísal sa pod hororovo ladené hity Roberta Rodrigueza (FAKULTA), Stevea Minera (HALLOWEEN: H20, ten síce „len“ produkoval, no film nesie výrazné črty jeho ostrého štýlu, pričom hrdinovia v televízii pozerajú VRESKOT 2) a Jima Gillespieho (VIEM, ČO STE ROBILI MINULÉ LETO). Úspešne prerazil v televízii – „Dawsonov svet“ sa v rokoch 1998 – 2003 dočkal takmer 130 dielov, pričom na konci neváhal zabiť jednu z hlavných postáv. Kevina bohužiaľ zničili desiatky hororových amatérov, vyrojacich sa ako osy po VRESKOTOCH, kvôli čomu sa vyvražďovačky zasa vrátili na video.

Kevin odvtedy nezažíva najlepšie obdobie. Jeho ďalší seriálový počin („Pustatina“ o tridsiatnikoch) skončil po prvej sezóne, jeho režijný debut bol príšerný (POMSTA s Katie Holmesovou a Helen Mirrenovou), ďalšia spolupráca s Cravenom bola vysmiata (vlkolačie PREKLIATIE), VRESKOT 3 vynechal kvôli pracovnej vyťaženosti (podieľal sa na ňom len ako autor námetu a občas sa zastavil ako šéf výroby) a keď sa do série vrátil (do štvorky) ako plnohodnotný scenárista, jeho scenár pôsobil dojmom, že ho napísal niekto, kto sa chce podobať na Kevina Williamsona, ale nemá na to talent. Najnovšie je jeho meno spájané so seriálmi „Upírske denníky“ (zatiaľ štyri série, pracuje sa na piatej) a „The Following“ s Kevinom Baconom (televízia už odklepla druhú sezónu).

Pokračovanie nabudúce.