Cole Hauser
Štvrtok, 27 August 2009 07:05

Nie všetci musia byť Johnny Depp a Arnold Schwarzenegger. Skĺbiť dramatické herectvo s drsnou akčnou školou ako z 80. rokov sa pokúša Cole Hauser. Ide mu to?

Cole (prostredným menom Kenneth) Hauser sa narodil 22. 3. 1975 v Santa Barbare (Kalifornia/USA). Od roku 2006 je ženatý s o rok mladšou Cynthiaou Danielovou, s ktorou vychováva zatiaľ dve deti. Zdedil herecké gény po svojom otcovi Wingsovi Hauserovi, hercovi, producentovi a režisérovi (ktorý syna a Lindu Blairovú z Vyháňača diabla režíroval v anti rasistickom Skins/1994). A mama mala pre istotu za dedka rovno zakladateľa hollywoodskej mega spoločnosti Warner Bros. Pictures.

Hoci sa Cole Hauser ako-tak preslávil až v roku 2000 vďaka nekompromisnému akčnému sci-fi hororu Čiernočierna tma, vďaka výraznému fyzickému vzhľadu, ostrej tvári a atletickej postave (meria 185 cm a neváži veľa) sme si ho mohli dobre zapamätať už dávno pred vstupom do 21. milénia.

Už v roku 1992 hrá v dráme Školské putá, ktorá je zaujímavá predovšetkým tým, koľko začínajúcich mladých talentov sa v nej naraz objavilo: Chris O´Donnell, Brendan Fraser, Ben Affleck a Matt Damon. S dvoma posledne menovanými Cole spolupracoval o päť rokov neskôr, keď sa stal členom ich chudobnej, problematicky založenej skupiny mladíkov z drsného predmestia v oscarovom hite štúdia Miramax Dobrý Will Hunting, ktorý zároveň Ben s Mattom napísali (a získali za to Oscara).

V roku 2000 prišli dva - preňho - dôležité filmy: nízkorozpočtová dráma Tábor tigrov (r. Joel Schumacher), v ktorej začínajúci Ír Colin Farrell robí problémy á la Frajer Luke vo výcvikovom vojenskom tábore tesne pred odchodom do vietnamského pekla. Plus oná Čiernočierna tma. V nej nakrátko ostrihaný Cole zaujal ako drogovo závislý a vysoko neprofesionálny lovec ľudí William J. Johns, prenasledujúci nebezpečného zabijaka (Vin Diesel). Nakoniec ho polapí, ale počas prevozu kozmická loď stroskotá na planéte, obývanej krvilačnými príšerami a nesúrodá skupina robinsonov sa musí spojiť, aby sa z planéty dostala živá a v čo najvyššom počte. Snímka, oplývajúca pôsobivou vizuálnou stránkou „planéty, opekanej troma slnkami“, ponúkla vďačné herecké príležitosti ako pre Diesela, tak Hausera. Obaja si navzájom vytvorili dôstojných nepriateľov, ktorí sa dlho nemajú v láske, až nakoniec dôjde na vyúčtovanie, ktorého výsledkom je pamätný a čo-to naznačujúci dialóg „Kde je?“ – „Ktorý kus?“.

Keďže sa rozkúskovanie netýkalo Diesela, ľahko si domyslíte, že vo voľnom pokračovaní (Riddick: Kronika temna) sa Cole už neobjavil. Nepriamo sa s Vinom však „stretol“ v Rýchlo a zbesilo 2. V dvojke mal Diesel pôvodne účinkovať, ale keď sa s produkciou nedohodol na zvýšenom honorári, scenár sa prepísal tak, že jeho automobilový závodník bol z príbehu vyškrtnutý a Diesel sa v snímke nakoniec vôbec neobjavil. Na poste titulnej zápornej postavy sa však objavil Cole Hauser pod režijnou taktovkou Johna Singletona (ten ho prvý raz režíroval v roku 1995 - Holé lebky). A ešte mi povedzte, že je to náhoda.

Cole je zaujímavý tým, ako často viackrát spolupracuje s rovnakými ľuďmi, či už hercami, alebo režisérmi. Po Tábore tigrov hrá druhý raz s Farrellom v svojráznej vojnovej/zajateckej „právnickej“ Hartovej vojne (2002), nakrúcanej v českých exteriéroch a interiéroch. Tu zároveň hrá Bruce Willis, s ktorým Cole v r. 2003 druhýkrát spolupracuje vo fiktívnom vojnovom trileri Slzy slnka, kde hrá jedného z členov Bruceovho komanda, v štýle Siedmych statočných zachraňujúcich skupinu bezbranných Afričanov.

Ťažko povedať, kam až (ne)siahajú Coleove herecké schopnosti. Predsa len, druhý Marlon Brando to (asi) nebude. Napriek tomu je zaujímavé, ako mu sedia elegantne záporné, realisticky kladné i čosi medzi tým postavy. Z tých kladných spomeňme napríklad prakticky jeho prvú hlavnú rolu - hollywoodsku hviezdu, ktorej zlí novinári (napr. Tom Sizemore) zničia súkromie a tak sa rozhodne ich postrieľať v priemernom revenge movie z produkcie Mela Gibsona Paparazzi (2004). Obstojne nakopnutú kariéru nenáročného a mierne béčkarského akčného herca, ktorý však na rozdiel od Arnolda slušne zvláda aj dialógy, si však Cole sám ničí nerozumnými výbermi projektov. Napríklad hneď po vôbec nie zlej Čiernočiernej tme znova bojuje s monštrami, tentoraz sa ale z hororu vykľuje matne spracovaná Jaskyňa. Napriek tomu pevne verím, že Cole Hauser na to má. Ani ja neviem predpovedať, či z neho bude hviezda za dvadsať miliónov dolárov, alebo nadosmrti zostane poctivým miernym béčkarom, ktorý si bude odvádzať dobrú robotu v malých drámach a ostrých trileroch. O niektorých ľuďoch je to veľmi ťažké predpovedať, lebo sú tajomní. A to robí z Colea vlastne veľmi zaujímavú osobnosť.