Kebyže sa bijú Marcin a Kraus, kto by vyhral?
Bedňové názory
Streda, 07 Apríl 2010 05:29

Pred hŕstkou rokov im Slovensko ležalo pri nohách za to, že ho dokázali rozosmiať. Peter Marcin a Andy Kraus odvtedy prešli kus cesty. Smerom, o ktorý národ nestál. Ja určite nie.

V minulosti som sa niekoľkokrát pokúšal napísať články o nových projektoch bývalej úspešnej komediálnej dvojice Andy Kraus/Peter Marcin. Pár článkov aj vzniklo, ale bol som v nich taký vulgárny, že som ich musel vyhodiť. Prežil a publikovaný bol jediný článok. Od založenia portálu v máji 2009 patrí medzi päť najčítanejších.

Lenže ono sa to nedá – tváriť sa, že problém nie je, keď je. Žijem na Slovensku, mnohé veci, ktoré sa dejú v kultúre ma štvú a už z princípu sa k nim musím vyjadriť, aby ma raz niekto neobvinil z toho, že som s nimi súhlasil. Zo svojej pozície nemám šancu niečo zmeniť. Tak politici nastavili systém. Ale to ani nechcem. Chcem len povedať svoj názor.

Minulosť Petra Marcina a Andyho Krausa pozostáva z úspechov. Pracanti sa z úspešnej rozhlasovej zábavnej šou presunuli na STV so zábavnou šou, ktorá mala obrovský úspech a obaja prešli do lepšie platiacej Markízy, kde prišli so zábavnými reláciami „Hurikán“ a „Uragán“ (ale nepýtajte sa ma, aký je medzi nimi rozdiel, v podstate to bolo o tom istom, len sa to trocha inak volalo, na Slovensku je to tak). Obrovský úspech. Prekvapivo neprekvapivo sa ale rozhodli reláciu skončiť – komerčný úspech bol jedna vec... ale trápila ich stagnácia. Obdivuhodné. Rozhodli sa vyskúšať niečo úplne iné. Sitkom!

Ak vezmeme do úvahy, čo si slovenskí tvorcovia predstavovali pod tým pojmom v minulosti („Zborovňa“), musíme byť výslednými „Susedmi“ nadšení. Veselé postavičky, pestrofarebná výprava a iskrenie medzi hercami. Kraus stvárnil podpapučového poľovníka Františka, Kraus popleteného maďarského kutila. Zuzana Tlučková a Viki Ráková (ktorú objavili v „Hurikáne“... alebo to bol „Uragán“?) potom hrali ich rázne manželky. Mňa osobne „Susedia“ bavili.

Kraus sa popritom snažil zaujať svojou vlastnou šou, už neviem ako sa volala a zisťovať si to nemienim, ale po desiatej večer (alebo to bola skôr polnoc?) sedel na akomsi gauči, pozýval si do štúdia nejakých, už neviem akých, hostí a rozprával sa s nimi. Ehm. Divákov program mierne povedané nebavil a televízia ho stopla. Kraus si napráva chuť, keď s Rákovou hrá v dobre platenej reklame na nealkoholický nápoj.

Média naznačujú, že medzi údajnými priateľmi Marcinom/Krausom sa čosi deje. Kraus vraj začína rokovať za chrbtami Marcina i Markízy s konkurenčnou televíziou JOJ, Marcin vraj za Krausovým chrbtom rokuje pre zmenu s „domovskou“ Markízou, údajne o tom, či by dokázal urobiť „čosi ako Susedov bez Krausa“. Zvýrazňujem slová VRAJ, lebo k téme sa Kraus s Marcinom už celé roky nevyjadrujú. Sem-tam niektorý niečo naznačí, ale nech už sa medzi nimi stalo čokoľvek, objektívne treba povedať, že napriek ÚDAJNEJ zlej krvi dokázali špinavé spodky neprať pred médiami. Aspoň niečo môžem v tomto článku pochváliť.

Marcin zostáva v TV Markíza a bombastická reklama sľubuje skvelú zábavu s jeho sitkomom „Normálna rodinka“. Tých zopár dielov, ktoré stihlo vzniknúť, som bohužiaľ dobrovoľne pozeral, aby som vedel, o čom píšem. Nedalo sa na to pozerať. Humor ako z roku 1993, nevraviac o veľmi zlom hereckom obsadení. Keby bola sledovanosť vysoká, seriál by sa pravdaže vysielal ďalej napriek tomu, že bol trápny. Ale diváci ho potopili. Marcin následne zostal zmätene nevyužitý. Sem tam sa v Markíze v niečom mihol (tuším moderoval to o IQ národa alebo nejakú podobnú sprostosť na jedno použitie), ale televízia ho naplno využívala len v, čo je smutné, „reklamných predelových džingloch“.

Nečudo, že sa nakoniec vracia do STV, kde divákovi ponúkne reláciu „Chodili sme spolu“, kde si do štúdia pozýva známe tváre predovšetkým z oblasti umenia. Priemerná relácia divákov relatívne zaujala (v STV sú skromní, tam sú i podpriemerné čísla dobré) a tak v novej programovej štruktúre jeseň/zima 2009 dostala relácia druhú sériu.

Marcin má v ohni hneď dve želiezka. Tým druhým je prekvapivo úspešná zábavno-súťažná relácia „Minitalent Show“, kde s Mariánom Čekovským predstavuje detské talenty (napr. spev, tanec). Síce neoriginálne, s čudným humorom a v lacných kulisách á la 80. roky, ale pozerať sa na to dá a z relácie, od ktorej sa v podstate nič nečakalo, sa vykľulo jedno z najväčších prekvapení STV v jeseni/zime 2009. Nechcem kritizovať, mne osobne sa to napríklad troška páčilo (navyše mám rád Čekovského), ale čo si mám myslieť o tom, že verejnoprávna televízia (to je taká, v ktorej NEMÁ byť na prvom mieste píplmeter, preto predsa platíme koncesionárske poplatky, aby robili programy pre menšinového diváka a nezaujímali ich „koláče sledovanosti“) do popredia tlačí takýto pri všetkej úcte nezaujímavý program (miestami to vyzerá až tak, že reláciu si platia bohatí rodičia, aby ich decká zažili tri minúty slávy), kým vynikajúci a celosvetovo uznávaný vojnový seriál z produkcie Toma Hanksa a Stevena Spielberga „Bratstvo neohrozených“ odsunie takmer na polnoc? V decembri 2009 relácia skončila, ale spokojná televízia v apríli 2010 púšťa nové časti. „Tu a teraz“ cesta Petra Marcina končí. Zúčastňuje sa dvoch komerčne úspešných, hoci kvalitatívne priemerných, programov. Jeho sen urobiť celovečernú kino komédiu nezaspal – v apríli 2010 je do kín uvedená komédia s Mirom Nogom Mŕtvola musí zomrieť.

Andy Kraus dodnes (apríl 2010) zostáva v TV Joj. Na otázku, či to urobil pre peniaze, odpovedá, že peniaze nie sú všetko. Asi myslel umeleckú slobodu. Každopádne zadarmo to nerobí; fotky s jeho autami a rodinným domom sú verejne známe vďaka viacerým časopisom (Život napr.). Čo sa nepochváli, keď je dobrý? Tam, kde Marcin pôsobí dojmom chlapa, ktorý má poriadok v bankovom konte a nikomu o ňom nerozpráva (preboha prečo aj?), pôsobí na mňa Kraus dojmom detinského rozpačitého chválenkára. Odpustite. Viem. Je to strašne prízemné. Ale ja to tak cítim. Najhoršie je, že taký človek sa kvôli KOMERČNÉMU úspechu svojich projektov môže v ľubovoľnej slovenskej televízii vyšplhať na vysoké miesto a z neho raz schvaľovať a zamietať nápady iných. Nechcem sa dožiť doby, kedy bude na Slovensku o programe rozhodovať človek, ktorý nevie písať, ale bojím sa, že tá doba už dávno nastala.

Kraus vyrukoval s „Panelákom“. Čo dodať. Myslím, že som dodal všetko. Seriál sa dodnes vysiela a mnohí herci, ktorí sa mi pred ním javili ako zaujímaví, u mňa klesli nielen ako herci, ale i ľudia. V „Paneláku“ Kraus síce nehrá (až som sa spotil), ale drží ho pevne v rukách ako scenárista a producent.

Je zároveň vynálezcom sitkomu „Kutyil s.r.o.“. V tom dokonca aj hrá. Kým Marcinovi vykrádačka „Susedov“ nevyšla, Kraus bol úspešný. Pretiahol z Markízy polovicu hercov (Ráková, Tlučková) a je to poriadne nevtipné. Či skôr bolo, lebo seriál bol po dvoch sériách stopnutý, ale údajne iba preto, že Kraus už pracuje na inom sitkome. Kedy to skončí? Kedy diváci prehliadnu, že to s umením nemá nič spoločné? Že je to len unavená spotrebiteľská pásová produkcia? Výplň medzi reklamami?

Na otázku z nadpisu odpovedať neviem. Teda, skôr by som fandil Marcinovi, ale, ruku na srdce, pripadá mi to ako z dažďa pod rínu. Osobne je mi Marcin o chlp sympatickejší (lebo sa nepotrebuje tváriť ako nafúkaný mediálny žralok), ale ani ten pre mňa, ako diváka, nie je žiadna výhra.

P.S. Kraus je tiež otcom „Keby bolo keby“, ale k tej veci dodám snáď len to, že Aňa Geislerová dnes už tiež hrá v úplne všetkom, ak jej dobre zaplatia.