Madagaskar 3 [IOO %]
Animované svety
Napísal Ján Janočko
Streda, 12 December 2012 04:00

Recenzia tretej časti zvieracieho animáku MADAGASKAR (2012).

Sú animovaní. Sú z New Yorku. A prišli aj tretíkrát, aby sa už definitívne vrátili domov.

Rodinné animované filmy zažili v minulých rokoch obrovský boom. Aj keď je ich až podozrivo veľa, konkurencia rastie a príbehy už nie sú ani zďaleka tak originálne, ako kedysi, stále majú tieto druhy snímok úspech. A tie úplne najlepšie sa dožijú aj (viac či menej úspešných) pokračovaní. Výnimkou nie je ani séria o partii zvierat zo ZOO v New Yorku. Šoubiznis a sláva vo „Veľkom jablku“ im zjavne nevoňala a tak sa rozhodli vrátiť tam, odkiaľ prišli. A cesta späť domov nejde presne podľa plánu... Tak nejako prebiehal dej v prvých dvoch epizódach.

Ak ste tretiu časť dobrodružstva žirafy, leva, hrošice a zebry ešte nevideli, dopredu vám môžem povedať, že očakávanie zložitého deja je zbytočné. „Trojka“ je nasekaná akciou, gagmi a scénkami, ktoré síce občas nemajú logiku, zato majú poriadnu dávku humoru.

Základnou misiou filmu je: definitívny návrat domov, nech to stojí čokoľvek. Na začiatku sa ocitáme tam, kde skončila „dvojka“. Tučniaky opäť prejavili svoje technické zdatnosti a opravili lietadlo, ktoré sa zdalo byť nevhodné aj do šrotu. Naštartovali ho a... vybrali sa do monackých kasín! A v spolupráci pár ďalších zvieratiek sa im darí perfektne... Lenže naše kvarteto hlavných hrdinov ostalo zaseknuté na Čiernom kontinente. Žiadna možná záchrana ani odvoz – tak sa rozhodnú do Monte Carla doplávať. Nájdu zvyšok partie a idú za svojím cieľom – návrat do domovskej zoologickej záhrady.

Všetko znie logicky a jednoducho, lenže... Predstavte si, že ste divoké zviera a musíte sa skryť v meste plnom ľudí. Nemysliteľné, však? (Aj keď, partička tučniakov by vedela svoje...) Cesta domov ich teda bude stáť veľa úsilia. Okrem (pre zvieratá) nehostinného monackého prostredia, sa musia hrdinova vysporiadať s ďalšou neplechou menom Chantal DuBois – kapitánkou miestnej polície, ktorá sa špecializuje na odchyt zvierat a takáto skupinka by bola úlovkom, ktorý len tak niečo neprekoná.

Tretia epizóda je nakrútená v 3D verzii. Ľudia z DreamWorks sa teda snažili o ešte intenzívnejší zážitok pre film, ktorý sa už na prvý pohľad zdal až preukrutne farebný. Napriek tomu, že dej nie je ktovieako prešpikovaný, originalita mu nechýba. Pripojenie k cirkusu je skvelá príležitosť na prejavenie sa nových postáv, ktoré sa, zhodou okolností, chystajú na veľké turné po svete s konečnou destináciou, New Yorkom. Marty, Melman, Gloria a Alex však nebudú len tak obyčajnými spolucestujúcimi – s radosťou sa pripoja k veľkej cirkusovej rodine a pridajú svoje vystúpenia pred publikom.

Jeden a polhodinové zavŕšenie trilógie vám nedá vydýchnuť – akcia strieda akciu, vtipy nechýbajú, grafika je perfektná. Trojka MADAGASCARU bola pre tvorcov úplná tutovka. Za zmienku stojí obsadenie:

Lev Alex – Ben Stiller (TROPICKÁ BÚRKA, NOC V MÚZEU)

Zebra Marty – Chris Rock (ZA MREŽAMI, DOSPELÁCI)

Žirafa Melman – David Schwimmer („Priatelia“, „Bratstvo neohrozených“)

Kráľ Julien XIII – Sacha Baron Cohen (BORAT, DIKTÁTOR)

Ak má úspešný film pokračovanie, kritika je oveľa prísnejšia. V tomto prípade si však musela nechať zájsť chuť – MADAGASCAR 3 ponúka kombináciu toho najlepšieho z prvých dvoch epizód, plus pridáva nové prvky, ktoré nesklamú (aj keď, určite mi chýbalo viac scénok s tučniakmi...).

Nemôžem povedať, že som sa pri sledovaní nudil. Ani na minútu. Možno sa väčšina divákov neváľa celý čas od smiechu, MADAGASCAR 3 však nenecháva nikoho na pochybách, že je jedným z najvydarenejších animákov. Osobité postavičky, jednoduchý dej, kvalitná práca grafikov a nehanebné množstvo zábavy – čo viac si môže divák od rodinnej animovanej komédie priať?

V tomto prípade dávam s čistým svedomím plný počet bodov – aj keď nie som ktovieaký filmový fanúšik, tento film radím medzi to najvydarenejšie, čo nám kinematografia v uplynulom roku ponúkla.

Madagascar 3: Europe's Most Wanted, USA, cca 93 minút

Réžia: Eric Darnell, Tom McGrath, Conrad Vernon. Scenár: Eric Darnell, Noah Baumbach. Hudba: Hans Zimmer. Dabing (v pôvodnom anglickom znení): Ben Stiller, Chris Rock, David Schwimmer, Jada Pinkett Smithová, Sacha Baron Cohen, Cedric the Entertainer, Frances McDormandová, Martin Short, Jessica Chastainová, John Di Maggio, Vinnie Jones a ďalší