Kocúr v čižmách [6O %]
Animované svety
Utorok, 11 September 2012 04:00

Recenzia animovaného utancovaného KOCÚRA V ČIŽMÁCH (2011) z produkcie Guillerma del Tora (FAUNOV LABYRINT). Už ako mačiatko nebol nevinný.

Je to vyhlásený milovník, pije plnotučné mlieko a občas vyvráti hrču polepených chlpov. Je to Kocúr v čižmách, dabuje ho Antonio Banderas (DESPERADO) a dostal vlastný film.

Keď v roku 2001 vznikol SHREK, bola to štedrá ponuka originálnej zábavy, ktorá si robila srandu z rozprávok a pritom ich tajne milovala.

Tiež to bol celosvetový hit a tak vznikli tri pokračovania (ešte dvojka sa relatívne vyrovnala originálu, s trojkou a štvorkou to bolo podstatne horšie) a viacero nudných „sviatočných“ kraťasov typu SHREKOVE PRVÉ VIANOCE.

Dvojku, trojku a štvorku si namiesto čoraz nesympatickejšieho Shreka a hnusnej Fiony pre seba ukradli vtipné podporné postavičky. Oslík, Pinocchio, Perník, Tri prasiatka... a Kocúr v čižmách. Španielsky dobrodruh sa objavil v dvojke, trojke a štvorke a už vtedy sa hovorilo, že by divákmi obľúbená animovaná postavička zvodcovského fičúrskeho kocúra s nezameniteľným nežným pohľadom mohla dostať vlastný celovečerný film, tzv. spin-off. Vtedy sa malo jednať len o film určený rovno pre distribúciu na DVD.

Hovorilo sa o ňom tak dlho, až som si myslel, že nikdy nevznikne. Nakoniec ale vznikol a dokonca bol nominovaný na Oscara v kategórii najlepší animovaný film roka. Do dabingového štúdia sa vrátil Banderas, „Cicu Micu“ nadabovala jeho kamarátka Salma Hayeková (DESPERADO), pridal sa k nim svojrázny Zach Galifianakis (VO ŠTVORICI PO OPICI 2) ako Vajce na vandrovke (!), menšiu rolu si nadaboval Billy Bob Thornton (SMRTIACI BUMERANG), réžie 130-miliónového filmu sa chopil Chris Miller (SHREK TRETÍ) a produkcie (okrem Novozélanďana Andrewa Adamsona, režiséra prvých dvoch NARNIÍ alebo scenáristu SHREKA 2) prekvapivo Mexičan Guillermo del Toro (režisér PRINCA BEZ KRÁLOVSTVA či MIMICU). Zaujímavosťou je, že del Toro v rovnakom roku uviedol na plátna kín ako producent aj ďalšie animované dobrodružstvo, KUNG FU PANDU 2.

KOCÚR V ČIŽMÁCH sa evidentne odohráva v shrekovskom univerze, len o pár (tisíc) kilometrov ďalej. Je rovnako farebný a plný podobných/povedomých rozprávkových postavičiek. Celkovo pôsobí milým, parodickým a pritom láskyplným, láskavým a rozkošným dojmom. To boli vlastnosti, ktoré poslední SHREKOVIA nemali, ale prví dvaja áno.

Je pravda, že mnohé vtipy nie sú vtipné (KLUB BITKÁROV), inak je ale finálny dojem pozitívny a musím sa priznať, že som trocha ľutoval, že nemôžem s čistým svedomím dať 80%. Predovšetkým kvôli scenáru. Ten je na jednej strane osviežujúci. Už kvôli hlavnému hrdinovi... predsa len... prskajúci kocúr... Snímka vďaka nemu získala sexuálne narážky. Na strane druhej, nenašiel som v ňom asi nič, čo by ma vyložene strhlo/zaujalo. Románik s „Cicou“ je priemerný a kráča vo vopred vybehaných šľapajach. Finálna zrada tiež vopred odhadnuteľná a priemerné mi vlastne pripadali všetky postavy (s výnimkou Kocúra a zlatej husičky). Akčné scény ma nebavili (hoci boli zdanlivo dynamické) a nebavili ma ani dialógy a hlášky (česť výnimkám). Scenár akoby bol zlepencom viacerých dielov, ktorých najvýraznejšie zvraty niekto na tridsiate výročie zostrihal do jedného filmu (minulosť Kocúra a Vajca, motív pomsty, romantická línia, hľadanie čarovnej fazuľky, pobyt v gigantickej fazuľkovej ríši).

Čo ma pozitívne prekvapilo – veľa tanečných scén (hrdinovia si zatancujú aj keď ich chcú práve zabiť) a Kocúr. Napriek pár zakopnutiam je neodolateľný a ako človeka, ktorý má rád mačky, ma veľmi pobavili vtipné výstižné mačacie drobnosti, ako je mačací pohľad, prskanie, škriekanie, chlípanie mlieka alebo habkanie po svetelných efektoch. Kocúr ustál výzvu v podobe hodinu a pol dlhého vlastného filmu, postaveného len na jeho charizme. O takom Oslíkovi mám pochybnosti, či/že by to zvládol...

Puss in Boots, USA, cca 90 minút

Réžia: Chris Miller. Scenár: Tom Wheeler, Brian Lynch, William Davies. Hudba: Henry Jackman. Dabing (originálne americké znenie): Antonio Banderas, Salma Hayeková, Zach Galifianakis, Billy Bob Thornton, Guillermo del Toro a ďalší