Toy Story 3 [8O %]
Animované svety
Štvrtok, 09 December 2010 06:19

Recenzia na tradične výbornú pixarovku TOY STORY 3.

Od prvých dvoch TOY STORY ubehlo veľa rokov a veľa rokov ubehlo aj vo svete hračiek. Ich pán, malý Andy, už vôbec nie je malý. Naopak, chystá sa na výšku. Ak by sa aj nechystal a zostal by robiť v meste napr. v pizzerii, už z hračiek vyrástol. Ale on sa navyše sťahuje veľmi, veľmi ďaleko. Hračkám - v čele s astronautom Buzzom a kovbojom Woodym - hrozí v lepšom prípade vynesenie na temnú povalu. V horšom smetiak. Zhodou pojašených náhod, nehôd, nedorozumení atď., sa však dostanú do neďalekej škôlky.

Na prvý pohľad fantastické prostredie: ak aj tunajšie deti vyrastú, prídu hneď nové. Je tu čisto, krásne, slnečno, dobre, výskanie detí a stovky iných dobrých hračiek, vedených obrovským plyšovým medveďom, voňajúcim po jahodách. Hrdinovia (Woody, Buzz, pán a pani Zemiakovci, dinosaurus, prasiatko, nikdy príliš inteligentná ale o to „čistejšia“ Barbie, kovbojka, kôň a traja uštebotaní mimozemšťania) však hneď počas prvej noci zistia, že pravda je v skutočnosti strašná a ďalšie týždne, strávené v škôlke, budú peklo. Ak sa ich vôbec dožijú v nepoškodenom plastikovom stave.

TOY STORY je skvelá trilógia. Aspoň teda verím, že štvrtý diel nepríde, pretože tvorcovia tretím (preview) povedali asi všetko, čo sa na tému hračiek a ich pánov dalo. Melancholické prvky prenikali už do vynikajúcej dvojky, ale v trojke je nad slnko jasnejšie, že klasický happyend sa konať nemôže. Andy vyrástol. Menší už nebude, hračky ho už baviť nebudú a ak sa začnete preventívne, hodinu a pol dopredu, pripravovať na záverečné dojatie, urobíte dobre. A ako nikdy doteraz u Pixaru, ani teraz v tom nie je faloš ani kalkulovanie. Je to dobrý príbeh s originálnymi postavami.

Každý z vás si v nich nájde to svoje, každá z postáv, ako bolo vo zvyku už minimálne v dvojke, má „svoju scénu“, veľkolepé sólo, ktoré rozosmeje alebo dojme, ideálne to aj to. Smršť nových postáv (Ken!) poteší (najviac ma asi bavil „herec“) a minimálne 90% filmu je kúzelných, poetických, rozkošných, hravých a krásne bláznivých (bez toho, aby utrpela vážnosť deja). Pixar sa, ako vždy, nebojí experimentovať a nepodceňuje deti. Toto nie je druhý PÁN VČIELKA, toto je tretie TOY STORY a scény s „batoľaťom“ sú plnokrvným hororom, až mi bolo nepríjemné sa na ne pozerať. Niektoré postavy sa nepoučia a neprejdú na dobrú stranu, Andy naozaj odíde na výšku, Woody navždy stratí svoju „pastierku“. Ak by som mal desať a vidím túto trilógiu, o takých 10 – 20 rokov neskôr by som bol Pixaru zaviazaný za to, že ma ako jedno z minima „animovaných“ štúdií na svete neklamal, hoci preňho zrejme nebolo ľahké mi hovoriť pravdu, pravdivú – ale krutú.

Záverom sa chcem poďakovať Johnovi Lasseterovi ako vodcovskej osobnosti Pixaru, ktorý nielenže v roku 1995 prišiel s prvým TOY STORY, čím zmenil smer, akým sa „animovaná tvorba“ bude uberať, ale tiež za rok 1999. Vtedy totiž hrozilo, že druhý diel pôjde rovno na VHS. Môže sa to javiť ako nepodstatné. Práve Disney, ktorý udával smer animovaným filmom, si to však v 90. rokoch 20. storočia pohnojil i práve tým, že pokračovania svojich úspešných látok uvádzal rovno na VHS s narýchlo strieskanými a teda nekvalitnými scenármi. Boli to zlé, nevydarené, hlúpe, zbytočné, neambiciózne, lacné a narýchlo strieskané filmy, ktoré museli byť čo najrýchlejšie uvedené na video, aby sa aspoň trocha zaplatili. Pixar tomuto hnusu povedal rázne STOP a druhé TOY STORY, hoci tiež malo pôvodne byť uvedené rovno na videokazety, poslal do kín. S prepracovaným scenárom, poriadnym rozpočtom, skvelými ambíciami, vynikajúcimi postavičkami a nenásilne aplikovaným „posolstvom“. Vrátil „animovaným filmom“ úroveň, vtip, šarm, krásu. Keď k nám teraz prichádza tretie TOY STORY, nie je to len tretie TOY STORY, hoci už to by bohato stačilo. Je to aj niečo iné. Je to 15 rokov.

Toy Story 3, USA 2010, cca 103 minút

Réžia: Lee Unkrich. Scenár: Michael Arndt. Hudba: Randy Newman. Strih: Ken Schretzmann, Lee Unkrich. Dabing (v pôvodnom anglickom znení): Tom Hanks, Tim Allen, Joan Cusacková, Michael Keaton, Ned Beatty, Whoopi Goldbergová, R. Lee Ermey, Laurie Metcalfová, Bonnie Huntová, Timothy Dalton a ďalší