Tučniaky z Madagaskaru [6O %]
Animované svety
Piatok, 17 Apríl 2015 03:00

Recenzia spin-offu zrejme najobľúbenejších postavičiek zo série Madagascar.

Keď „počítačom animované snímky“ v polovici 90-tych rokov začínali, bolo to niečo neskutočné, nevídané, nové. Každý producent, ktorý narval desiatky miliónov do takého filmu, mohol predčasne búchať šampanské. Iste, boli aj prepadáky (Titan A.E., Čarovný meč). Ale nie veľa. Prím držal Pixar (Toy Story, Život chrobáka, Hľadá sa Nemo), ale ani konkurencia nespala. Jej snímky síce nemali kvalitné scenáre (Doba ľadová), ale tiež išlo o hity. Nespochybniteľný kráľ „klasickej“ animácie Disney skončil s výrobou „ručnej“ animácie (posledným titulom bola Bláznivá farma) a kúpil Pixar. Bol to koniec jednej éry.

Práve menej prepracované príbehy „počítačových“ projektov však spôsobili postupný úpadok tohto druhu animovanej tvorby. V posledných rokoch ani Pixar nie je zárukou kvality (druhé Autá, iba snaživá Neskrotná). Dnes už je divákovi jasné, že nie všetko animované je automaticky dobré.

Madagascar (občas s obľubou, asi aby vznikol chaos, uvádzaný aj ako Madagaskar) sa mi nikdy nepozdával, ale po nezáživnej jednotke ma africká dvojka pobavila a ani cirkusová trojka nebola zlá. Na sérii je ale povážlivé, že hlavné postavy sú absolútne nezaujímavé, kým podporné si získali kultový štatút a množstvo divákov na Madagascary chodí kvôli Mortovi, kráľovi Julienovi a komandu tučniakov a nie kvôli „akejsi“ zebre či levovi (Doba ľadová so Shrekom mali to isté).

Okrem hlavných troch dielov vzniklo veľa špeciálov, seriálov (viacero kraťasov a seriálov dostali aj samotné tučniaky), krátkometrážnych projektov a vianočných bonusov, skutočná bomba ale mala vybuchnúť až spin-offom asi najpopulárnejších vedľajších postáv. Vybuchla? No... troška to buchlo, ale veľká explózia to nebola. Výsledok by som zhodnotil podobne, ako iný spin-off ďalšej kultovej animovanej vedľajšej figúrky: nie je to zlé, niektoré scény a nápady super a dokonca vtipné, ale scenár nie je bohvieaký (zamilovaný tučniak, tučniak túžiaci po uznaní kolektívu), snímky miestami stagnujú a hoci tým kocúr ani tučniaky neutrpeli ujmu (naopak, možno získali pár nových fanúšikov), badať, že nie na 100% dokážu utiahnuť celovečeráky. Čo je na film za 130 miliónov dolárov (!!!!!!!!) zvláštne.

U tučniakov je ten problém, že kým v Madagascaroch išlo o špičkové bojové komando, ktoré občas nejaké veci nepochopilo, v celovečeráku si nie ste istí, či sú to totálni idioti alebo perfektná výsadková jednotka. Ale skôr to prvé. Hoci sa totiž správajú ako vojenská čata, v celom filme nie je ani jedna jediná sekunda venovaná ich prípadnému výcviku. V Madagascaroch to samozrejme neprekážalo, tam išlo o maniakov, ktorí bili babičky a kradli džípy, ale v celovečernom spin-offe to prekáža, aspoň mne. Nie veľa, ale prekáža. Škoda, že sa na to tvorcovia vyflákli: logike univerza by tým len a len prospeli.

Dobrou aj zlou správou, že typická zbesilosť komanda sa pretransformovala do celého filmu. Neustále niekto kričí, uteká, padá, beží, lieta, vybuchuje, vrieska, prekrikuje sa, ťapká sa po zadku atď. Je to sranda, ale po tridsiatich minútach to začína byť mierne kontraproduktívne, nakoľko množstvo vtipov prebehne na pozadí dôležitejších udalostí a tak si ich prvý raz nevšimnete (spôsob, akým „prechádzajú“ po priechode pre chodcov patrí ešte k tým „viditeľnejším“ fórikom). Je to hravé a šikovné, ale občas sa nezbavíte pocitu, že je toho predsa len už „troška moc“.

Ide nielen o fyzické, ale i slovné „humory“. Komando tučniakov sa totiž stáva hlavnými hrdinami a na uvoľnené miesto výrazných vedľajších figúrok kandiduje nový špiónsky tím (ktorý pravdepodobne uvidíme v nejakom televíznom kraťase). Takže je to plné bleskových dialógov, monológov a prekrikovania. Tvorcovia sem tieto postavy dali možno preto, lebo sami tušili, že tučniaky na 100% neutiahnu spin-off. Nejde o nevydarené komando, ale nemôžem ani povedať, že by ma ktovieako strhlo. Absolútne nič na tom nemení ani fakt, že medveďa daboval Peter Stormare a vlka Benedict Cumberbatch; vlastne čoraz viac prestávam rozumieť tomu, prečo slávni herci dabujú kreslené postavičky.

Ďalším známym hlasom je John Malkovich ako ústredný záporák. Vcelku sa vydaril, je originálny a jeho chobotnicové komando je miestami dosť zábavné (návyková „tirolská pasáž“). Tučniaky v Madagascaroch mi každopádne pripadali vtipnejšie, ako tučniaky v spin-offe.

P.S. – Najznámejšie postavy z Madagascaru majú cameo na úplnom začiatku a v záverečných titulkoch.

Penguins of Madagascar, USA 2014, cca 92 minút

Réžia: Eric Darnell, Simon J. Smith. Scenár: Michael Colton, John Aboud, Brandon Sawyer. Hudba: Lorne Balfe. Dabing (v pôvodnom anglickom znení): Benedict Cumberbatch, John Malkovich, Peter Stormare a ďalší

............................................................................................................................