PREVIEW Lišiak George s červeným chvostom
Animované svety
Piatok, 11 September 2009 06:00

Čo sa stane, ak herec, ktorý nakrútil Dobrú noc a veľa šťastia, dabuje prefíkaného lišiaka vo filme, ktorý režíruje autor Života pod vodou? To ešte nikto netuší.

Filmy Wesa Andersona nie sú pre každého. Stačí vymenovať niektoré názvy. Život pod vodou, Hotel Chevalier, Darjeeling s ručením obmedzeným atď. Na rozdiel od iných filmárov, ktorých filmy tiež nie sú pre každého, sa nedá povedať, že jeho filmy milujete alebo nenávidíte. Skôr sa dá povedať, že ich milujete alebo nepozeráte. Asi nikto však nečakal, že jeho ďalším filmom bude červeno-biela bábková adaptácia knižky Roalda Dahla (Čarodejnice, Charlie a továreň na čokoládu).

V nej sa zvieratká, v čele s pánom Lišiakom, postavia proti otravným ľudským susedom a nastáva „vojna rás“. Rozkošný, dole priložený trailer sľubuje originálnu zábavu, hoci ťažko posúdiť, či to bude „klasický Wes“ (akurát nehraný), alebo skôr máme čakať „klasickú šou pre deti“ á la Wallace & Gromit: Prekliatie králikolaka. To druhé znie čudne.

Nech už bude výsledok akýkoľvek, tvorcovia sa k nemu dopracovali piplavou dennodennou prácou. Údajne museli stvoriť cca 125 tisíc záberov (na 1 sekundu filmu pripadalo 24 záberov v štúdiu). Výsledok nevyzerá „stopercentne bábkarsky“. Skôr pripomína Mŕtvu nevestu Tima Burtona, ktorá tiež vznikala ako film s bábkami, ale bola aj mierne "počítačovo" upravená. Zaujímavosťou je, že kým v iných počítačových/kreslených/bábkových počinoch sa herci zatvoria do štúdia a znudene dabujú, teraz vyrazili rovno do prírody a ak mal pán Lišiak urobiť kotrmelec a povedať „au“, George Clooney spravil kotrmelec na lúke a povedal do mikrofónu „au“. Snímku mal mimochodom pôvodne spolurežírovať (prípadne sa „výrazne“ podieľať na jej vizuálnej podobe, verzie/zdroje sa líšia) animátor Henry Selick (režíroval burtonovskú Predvianočnú nočnú moru a stvoril plejádu úchvatných morských tvorov v Živote pod vodou), ale nakoniec odmietol kvôli iným pracovným povinnostiam.

Síce prídeme o tváre Wesových dvorných hercov, ale nie o hlasy. Predstavia sa nám George Clooney, Meryl Streepová a Jason Schwartzman ako rodina Líškových, ale tiež Bill Murray či Owen Wilson (ktorý sa po pokuse o samovraždu pomaly vracia na plátna kín). The Fantastic Mr. Fox bude mať slovenskú premiéru 5. 11. 2009.