Ja, zloduch [8O %]
Animované svety
Napísal Ján Janočko
Pondelok, 15 Júl 2013 04:00

Recenzia animovaného filmu pre celú rodinu.

Kde bolo, tam bolo... bol raz jeden zloduch, ktorý chcel byť vo svojom obore najlepší zo všetkých. Kradol čo sa dalo, no mal jeden sen – ukradnúť Mesiac. Znie to neuveriteľne... ale s pomocou stroja s názvom "zmenšovač" sa mu jeho cieľ priblíži – a stať sa najväčším zloduchom všetkých čias bude hotová záležitosť. Avšak, aj v takomto biznise existuje konkurencia a rodinkárstvo a o náš satelit vypukne veľká bitka!

Štúdio Illumination Entertainment v roku 2010 pripravilo jeden a pol hodinový kreslený zážitok. Motív celého filmu síce nebol ničím originálny, to však neznamenalo, že by výslednému produktu niečo chýbalo. Tvorcovia dokázali z príbehu, v ktorom bol hlavnou postavou prekvapivo "záporák", vyťažiť úplné maximum. Ohrané námety dali dokopy a vytvorili príbeh o Gruovi, chlapíkovi, ktorého správanie budí hrôzu v pokojnom mestečku, v ktorom býva, aj mimo neho. Ten síce stojí na opačnej strane zákona, no v kútiku duše je to dobrák, ktorý by ani muche neublížil.

Pokojná štvrť. Na ulici plnej vedľa seba stojacich domov nie je na prvý pohľad nič zaujímavé. Možno až na pofidérny domček. Z neho sa občas vyškriabe nosatý chlapík v monštruóznom vozidle. Tomuto pánovi menom Gru (v originálnom znení Steve Carell) už na prvý pohľad nesrší z očí nič dobré. V skutočnosti je to obávaný zločinec a odborník na "zlodejiny" každého druhu. Ukradol už kadečo, napríklad aj Sochu slobodu (a čo, že len tú malú z Las Vegas, aj to sa predsa počíta, nie?), no stojí pred ním cieľ, aký ešte nikdy nikto nedosiahol. Ukradnúť našu prirodzenú družicu – Mesiac! Samozrejme, je nutné podotknúť, že najprv ho musí zmenšiť. Ale aj na tento problém existuje riešenie. Teda, lepšie povedané, "zmenšovač". Zlodejské eso by s týmto nemalo mať problém, avšak v ceste stojí konkurencia. Jeho prezývka je Vektor a neštíti sa používať tie najzákernejšie praktiky. Zmenšovač Gruovi ukradne a nechá si ho u seba vo svojom megastráženom sídle, do ktorého je takmer nemožné sa dostať. Aspoň pre dospelého zloducha. A tak sa náš hlavný hrdina rozhodne pre čin viac ako ohavný – adoptuje si tri malé dievčatka z miestneho detského domova. Za maskou starostlivého dobráka, ktorý sa rozhodol byť milujúcim oteckom, sa skrýva človek, ktorý sa neštíti zneužiť detičky na pomoc pri "znovuprivlastnení si" zmenšovača. A to prostredníctvom predaja koláčikov. A kto by odolal smutným a roztomilým detským očiam?

Najvýraznejším elementom celého filmu sa stali mimoni. Kto alebo čo to je? Vyzerajú ako malé žlté fazuľky, majú pár vlasov, jedno až dve oči. Používajú svoj vlastný jazyk a sú ochotní pre svojho šéfa odviesť akúkoľvek prácu. Hoci... nie vždy sa im to podarí na sto percent. Predsa len, aj tieto bytosti majú radi zábavu a tak sa občas stane, že čo-to pokazia. No keď už ide do tuhého, mimoni vedia spojiť sily a zachrániť Gruovi krk.

Podľa mňa si tieto stvorenia zaslúžili väčší priestor na plátne, už aj z toho dôvodu, že sa stali mimoriadne žiadaným artiklom, napríklad ako malé modely zadarmo v istej sieti rýchleho občerstvenia. Viac minút na obraze snáď zažijú v druhej časti.

Z času načas sa pri pozeraní večerného spravodajstva vracajú redaktori k štúdiu psychológie najväčších zločincov a odhaľujú, čo ich v minulosti poznačilo. V prípade našej hlavnej postavy to bola jeho večne nespokojná matka. Napriek veľkým synovým úspechom mu večne niečo vyčíta a, povedzme si na rovinu, koho z nás by to neštvalo? Dokázať však mame, že na neho môže byť hrdá, dá poriadne zabrať. Žeby v tom pomohli jeho tri malé adoptované poklady?

Film ma pobavil. Možno o čosi menej ako svojho času prvá časť trilógie MADAGASKAR (ktorá mi prišla miestami tak pripečená, že som sa musel uisťovať, že ide "len" o rozprávku). Námet nebol nijako zázračne prepracovaný. Zdá sa, že kladný hrdinovia nám už v dnešnej dobe nemajú čo ponúknuť a tak prichádzajú na rad "záporáci". Prečo nie? Aj keď sme už mnohokrát videli ako sa zo zlosyna stane dobrák a v tomto prípade sa jednalo o úplne neoriginálny dôvod premeny, je fakt, že mi to až tak nevadilo. Najlepší z celého filmu boli mimoni, ktorí si získali mnoho fanúšikov a dokonca s nimi vzniklo niekoľko krátkych filmov, ktoré sú dostupné na YouTube. Soundtrack bol dobrý, scenár nijak oslňujúci. Zaujala ma spolupráca dvoch režisérov – amerického a francúzskeho, takže film vznikal na dvoch kontinentoch. Za zmienku stojí aj odkaz na legendárneho KRSTNÉHO OTCA v scéne, v ktorej si Gru našiel v posteli hlavu bábiky.

Kritikom možno bude vadiť prílišná detinskosť. Ja si však myslím, že v tomto prípade to nebolo prehnané. Predsa len, nie je jasné či tvorcovia nezamýšľali "zaútočiť" práve na najmladšiu vekovú kategóriu. Ak hľadáte hlboké myšlienky či prvotriednu nadupanú zábavu... tak sa na tento film vykašlite. Ja dávam 80%. A dodávam, že sa neviem dočkať pokračovania.

Despicable Me, USA 2010, cca 95 minút

Réžia: Pierre Coffin, Chris Renaud. Scenár: Ken Daurio, Cinco Paul. Hudba: Heitor Pereira, Pharrell Williams. V pôvodnom znení: Steve Carell, Jason Segel, Russell Brand, Julie Andrewsová, Will Arnett, Kristen Wiigová, Danny R. McBride a ďalší