Neskrotná [6O %]
Animované svety
Utorok, 14 Máj 2013 04:00

Recenzia animovaného škótskeho rodinného dobrodružstva z dielne štúdií Pixar a Disney NESKROTNÁ (2012).

Červenovlasá tínedžerka Merida (Kelly Macdonaldová – TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH) od útleho detstva mala sklony vyhľadávať dobrodružstvá a nie vyšívanie, čipkovanie či recitovanie básní – čiže veci, ktoré by podľa jej matky mala ovládať každá správna princezná. Áno, Merida je totiž princezná. Práve nastal čas na nájdenie ženícha, následnú svadbu a z nej vyplývajúce rodenie dedičov. Do kráľovstva jej bojovného otca prichádzajú tri škótske klany s troma potenciálnymi mladými ženíchmi. Merida však odmieta nechať sa zviazať konvenciami a je pevne rozhodnutá stoj čo stoj zabrániť svadbe. A tak...

Po prvé – dosť spoilerov. Sú v tom medvede, lesné bludičky, prastaré kliatby alebo hrdinkini traja ryšaví malí bratia. Nebudem ale prezrádzať dejové konkrétnosti. Jednak, príbehových zákrut nie je až tak veľa (čiže prezrádzať aj tých pár by asi bola blbosť). A jednak – tie, čo sa nakoniec objavia, sú pomerne výrazné (rôzne premeny rôznych postáv v rôznych situáciách na rôzne veci).

A po druhé – asi ste to už z okolitých obrázkov pochopili. NESKROTNÁ je animovaný film. Pochádza z dielne Pixaru, ktorý na pole kinematografie prerazil celovečerným trhákom TOY STORY – BOJ HRAČIEK v roku 1995. Odvtedy vytvoril sériu hitov ŽIVOT CHROBÁKA (1998), TOY STORY 2 (1999), MONSTERS, A.S. (2001), HĽADÁ SA NEMO (2003), RODINKA ÚŽASNÝCH (2004), AUTÁ (2006), RATATOUILLE – DOBRÚ CHUŤ! (2007), WALL-E (2008) a HORE (2009).

V roku 2011 ale nastalo zakopnutie v podobe pokračovania ÁUT – snáď prvej snímky Pixaru, ktorá nebola úplnou strelou do čierneho (priemerný scenár, neveľmi zaujímavé univerzum príbehu). Jednalo sa o jeden z mála filmov Pixaru, ktorý si nezaslúžil sequel, pretože už prvý diel na tom bol (celkovo) neveľmi šťastne.

Akoby to nestačilo, nikoho samozrejme nenadchlo, že namiesto vymýšľania nových, jedinečných a originálnych príbehov, vsadil Pixar na niečo, čo nebezpečne začínalo pripomínať sériovú výrobu samoúčelných voľných pokračovaní, len aby sa štúdio finančne napakovalo. Ešte konkrétnejšie: začínalo to pripomínať typický štýl uvažovania spoločnosti Disney, ktorá v 90-tych rokov doplatila predovšetkým práve na čoraz pásovejšiu, neosobnejšiu a zbytočnejšiu výrobu rôznych dvojok a trojok úspešných titulov uvádzaných rovno na video (len si spomeňte na LEVIEHO KRÁĽA 3: HAKUNU MATATU alebo POCAHONTAS 2: CESTU DO NOVÉHO SVETA).

Na dobrej nálade nepridalo ani TOY STORY 3 (2010), ktoré bolo super... no tak či onak bolo „len“ pokračovaním. A nie prvým, ale rovno druhým. Divák sa začal pomerne oprávnene obávať, či sa neuskutoční „Hľadá sa Nemov bratranec 7“ (a v čase uverejnenia tejto recenzie sa zdá, že Pixar seriózne vážne uvažuje o dvojke).

Preto ma potešila existencia NESKROTNEJ už z princípu. Zasa niečo nové a originálne. Niečo, čo tu ešte nebolo. Teda, teoreticky. Príbeh je postavený do značnej miery na klišé a predvídateľných a ľahko očakávateľných zvratov. Čiže ten typ príbehu tu už bol. No predsa len - oproti AUTÁM 2 je niekde inde. Prostredie, v ktorom sa odohráva, je originálne. Škótske temné lesy, ozrutné vodopády, gigantické hrady, obrovské jazerá, divoké rieky, rozľahlé lúky, čarovné rybníky či hlboké hory s tajomnými chalúpkami – to všetko snímke dodáva pôsobivú atmosféru. Najlepšie je to vidieť asi v scéne, v ktorej Merida na koni cvála naprieč divočinou.

Síce do toho pesnička ako z Disneyho starých kreslených hitov (čo neviem, či je dobre alebo zle), našťastie je to ale stále Pixar (celkom dobre zvládnutá psychologická kresba jednotlivých postáv). No hoci je film ku koncu dojemný, predsa len som sa neubránil jemnému sklamaniu. Citové dojenie diváka je ďalšia vec, ktorá v Pixare doteraz bola na vyššej úrovni. Teraz majú postavy plné ústa slov ako Osud, Odpustenie alebo Láska. Ja osobne som sa v tom síce našiel. Naozaj nechcem NESKROTNEJ krivdiť. Ale je to už skôr disneyovská samoúčelnosť a manipulácia s divákom, než pôvabná „ľahká“ psychológia, ktorou bol doteraz Pixar plus mínus známy.

Takisto komické postavičky (v tomto prípade traja ženísi, ich otcovia a malí bratia) začínajú pripomínať viac disneyovské karikatúry, než pixarské plnohodnotné postavy.

A ďalšia vec, ktorá doteraz nebola pre Pixar typická – podceňovanie detského diváka. Všetky konflikty v NESKROTNEJ sa vyriešia zarážajúco jednoducho (ZAČIATOK SPOILEROV Merida na konci proste ženíchom povie, že si ich váži, ale že na to, aby si niekoho vzala za muža, ich bojovo naladené rodinné klany to v pohode prijmú ako špičkový argument, kamarátsky sa rozlúčia a odplávajú domov a následne sa určite budú šťastne navštevovať KONIEC SPOILEROV). Zdá sa mi, že kedysi sa konflikty v Pixare riešili kvalitnejšie...

Celkovo film pôsobí troška zvláštne, akoby nedorobene resp. uponáhľano. Narodený v zhone a zmätku. Čarodejnica sa objaví, zostane na plátne pár minút, odíde a už sa nevráti. Slúžka sa „zrazu“ zamiluje do obrovského bojovníka a istý medveď je v príbehu len preto, aby mohla byť na konci veľká akčná scéna.

Nechcem už ale kritizovať (hoci si naozaj myslím, že Pixar mal v tomto prípade vzhľadom na svoje renomé a takmer 190-miliónový rozpočet lepšie zapracovať na scenári). Chcem dať 80%, ale ak mám byť úprimný (a to k štúdiu, ktoré sa doteraz preslávilo úprimnosťou, chcem), musím dať „len“ 60%. Som ale rád, že to Pixar (snáď) nevzdal a aj nabudúce príde s niečím originálnym a nie s „Neskrotnou 3: Návratom do srdca divočiny“. Som rád za peknú rozprávku s niekoľkými vtipnými, dojemnými a strhujúcimi scénami. Ale 80% nedám.

Brave, USA, cca 93 minút

Réžia: Mark Andrews, Brenda Chapmanová. Scenár: Mark Andrews, Irene Mecchiová, Brenda Chapmanová, Steve Purcell, Michael Arndt. Hudba: Patrick Doyle. Hlasy (v pôvodnom anglickom znení): Kelly Macdonaldová, Billy Connolly, Emma Thompsonová, Julie Waltersová, Kevin McKidd, Robbie Coltrane, John Ratzenberger a ďalší