Vor
Amatérsky film
Utorok, 15 November 2011 04:00

Recenzia na český hororový kraťas, neoficiálne nakrútený na motívy poviedky Stephena Kinga VOR.

Robin Kašpařík chystá prvú českú (krátkometrážnu) adaptáciu poviedky slávneho Stephena Kinga... V skutočnosti to ale nie je prvá česká adaptácia poviedky slávneho spisovateľa. Tou je pravdepodobne totiž krátkometrážny horor VOR (u nás zrejme „Plť“), ktorý v roku 2007 režíroval Čech Martin Chlup.

„Čože? V Čechách nakrútili krátkometrážny horor podľa Kinga a ja o tom NEVIEM?“ pýtate sa možno. Ale áno - JE to pravda a film dole prikladám, rozdelený na dva kusy.

Tu už sa dostávame na tenký ľad. Veľmi pochybujem, že ak by sa aj King o existencii tohto (evidentne neoficiálneho, aspoň v tom zmysle, že tvorcovia Kinga oficiálne NEPOŽIADALI o nakrútenie a on im práva NEPREDAL) dielka dozvedel, volal by svojich dobre platených právnikov. Každopádne však zrejme máme dočinenia s krádežou, ktorou sa jej tvorcovia otvorene chvália (umiestnením na internet, kde si ju môže pozrieť ktokoľvek na svete, vrátane Stephena Kinga).

Nekritizujem. Len je to čudné a je to podvod. King je známy tým, že autorské práva na sfilmovanie svojich poviedok predáva za symbolický dolár začínajúcim režisérom v podstate kdekoľvek na svete (čoho dôkazom je Kašpařík).

Osobne si ale myslím, že ak by aj Kinga požiadali o sfilmovanie, nevyhovel by. Poviedka (ktorá u nás resp. v Česku vyšla v poviedkovej zbierke, súhrnne nazvanej „Hmla“) totiž v minulosti už raz sfilmovaná BOLA. Konkrétne v roku 1987 v mozaikovom horore CREEPSHOW 2.

O 20 rokov staršia česká verzia je pravdupovediac minimálne rovnako dobrá. Kým „profesionálne“ americké spracovanie nedokázalo ponúknuť nič zaujímavé (okrem pôsobivej zápletky, tú ale vymyslel King), Česi síce ponúkli približne rovnako amatérske herecké výkony, ale atmosféra, ktorá sa im vďaka úchvatnej prírode podarila vykresať, strčí do vrecka celý CREEPSHOW 2 a to už je čo povedať, pretože aj keď vtedy Američania nemali práve gigantický rozpočet (okolo štyroch miliónov dolárov), určite boli ich „technické podmienky“ na vyššej úrovni.

Poviedka je komorná a (ak máte hercov, ktorí sa neboja temnej hlbokej vody) nenáročná na realizáciu. Dva mladé páry sa vyberú do jesenného lesa. V ňom, ďaleko od najbližšieho mestečka, nájdu jazero. Hoci už nie je teplo, rozhodnú sa zaplávať si v ňom a ako miesto na oddych po relaxačnom plávaní, si vyberú drevenú plť uprostred jazera (niekoľko objemných, navzájom pozväzovaných brvien).

Jeden z nich zahliadne zvláštnu škvrnu. Vyzerá ako olejová, ale podozrivo rýchlo sa pohybuje k plti. Ak sa na ňu pozriete, začne vás hypnotizovať. Ostatní traja rovesníci sa mu smejú. Keď škvrna jedného z nich zožerie, prestanú.

Príbeh nenáročný. Náročná je len hŕstka trikových sekúnd, počas ktorých vidíme škvrnu. Kým Američania siahli po počítačových trikoch a z nemalej miery tým pokazili dovtedajšiu atmosféru, chudobní Česi si vystačili s čímsi, čo pôsobí skutočne ako olejová machuľa na hladine.

S hercami je to ešte horšie. Snažia sa nesilene prenášať silené hlášky, ktoré nie sú úplne zle napísané, ale sú tragikomicky zahrané. Keď sa dlhovlasý vysoký mladík pokúsil o „dramaticky položenú vážnu otázku“, takmer som otvoril dvere, vybehol na balkón a skočil.

Ak necháme bokom (ne)herecké výkony a značne podozrivý spôsob, akým sa tvorcovia (ne)dostali ku Kingovým autorským právam, zostane dvadsať minút s miestami až pekelne dobrými zábermi na prírodu. Síce sa natíska otázka, ktorý šialenec by sa v TAKEJ ZIME išiel kúpať, ale samotné zábery na pochmúrne nebo (plné dažďa nacecaných jesenných oblakov) sú miestami až prekrásne a ako fanúšika výletov do prírody ma fascinovali.

Detto výstižné zvukové efekty (hrmenie, dopad dažďových kvapiek na sychravou jeseňou zbedačené hnijúce lístie). Kamera a zvuk stvorili pozoruhodnú atmosféru, ktorá ma pozitívne prekvapila. Nečakal som ju. Režisér by s rovnakým tímom mal nakrútiť lesný horor. Najlepšie s minimom dialógov, pretože to, čo nakrútil, mi silnou hornatou atmosférou miestami pripomenulo nórsky lesný horor TEMNÉ LESY (2003), ktorý pokladám za jeden z najvydarenejších lesných hororov, aké som zatiaľ videl.

Nedá mi však nespomenúť kurióznu sexuálnu scénu. V nej je dievča počas súlože (na plti) škvrnou zdrapené za vlasy a stiahnuté do jazera. Následne JASNE vidíme, že má na sebe neodhrnutý spodný diel plaviek, čo je dosť svojrázny spôsob sexu. Následne, aby toho nebolo málo (v rovnakej sekunde, v ktorej škvrna spod neho vytiahne dievča), chlapec vystrekne niečo, čo vyzerá ako mixérom VYŠĽAHANÁ šľahačka (teda už nie v TEKUTOM stave). Zúboženého diváka následne čaká pohľad na jeho ovisnutý pohlavný orgán, ktorý pravdepodobne zmäkol behom sekundy a pol.

Inak fajn.