Horor má pro mě příchuť dětství
Amatérsky film
Pondelok, 26 Apríl 2010 06:15

Rozhovor s Josefom Blažekom o jeho najnovšom krátkometrážnom horore Casa Carnivora (a Tomášovi Mannovi, mestských legendách a „Zle v nás“).

Josef Blažek. Režisér, scenárista, producent. Nakrútil krátkometrážne exploitation TELO (2007) a sci-fi CYBORG CHEERLEADER: FUCKDOWN IN HOCKEY MASK CAMP (2007) o vražedných nafukovacích pannách. V rokoch 2008 a 2009 sa mu nedarilo: množstvo nezrealizovaných alebo len sčasti realizovaných (ASSASSIN) filmov a síce víťazstvo v súťaži českého komiksového časopisu CREW o najlepší komiksový scenár... ktorého prevedenie do reality sa však odďaľovalo a odďaľovalo.

Až v marci 2010 sa karta obrátila: hororový komiks „Trieda smrti“ išiel do tlačiarne, o Josefovi vznikol školský dokument, dokončuje ASSASSINA a za dva dni nakrútil svoj v poradí tretí (keďže ASSASSIN stále nie je dokončený) kraťas. Mysteriózny CASA CARNIVORA (2010). Chcel by som dodať, že časť tohto rozhovoru, o čosi inak upravená, bola koncom apríla 2010 publikovaná i na najlepšej (jedinej poriadnej?) českej hororovej stránke, Studna.net (nejedná sa o klasické kopírovanie, rozhovory sú inak vystavené a majú iné vyznenie).

Gratulujem, zatiaľ tvoj najlepší film. CASA CARNIVORA je tvoj prvý „plnohodnotný“ horor. Páčila sa mi podprahová hudba, zákerne brnkajúca na nervy, tú ti robil Ján Dráb, páčila sa mi výprava pochmúrnej jesene i nápad so „stopovaním času“ prostredníctvom postupného stmievania. Ak toto všetko mohol niekto pokaziť, tak herci. Preto som rád, že si tretí raz potvrdil, že ich vieš viesť. Príjemne ma prekvapili obaja chlapci, ale tiež dospeláci, z nich by som vypichol Tomáša Manna. Priznám sa, že po jeho macho imidži z CHEERLEADER som čakal podobnú drsnú kreáciu, myslel som, že si zahrá šialeného majiteľa domu. A ako som ho čakal, tak som ho čakal, nikde. Naopak, záverečné titulky! Až vtedy som si uvedomil, koho hral. Schválne si mu na telo napísal „diametrálne odlišný“ typ úlohy alebo to bol prirodzený vývin/vývoj vášho vzťahu „herec a jeho režisér“? Aj fyzicky vyzerá úplne inak...

Tys ho tam fakt nepoznal? No, je pravda, že oproti CHEERLEADEROVI mu přibylo něco vousů a brýle, ale ta proměna mi nepřijde až tak razantní. A ani bych neřekl, že šlo o výrazně odlišnou roli, není tu sice za akčního hrdinu jako v CHEERLEADEROVI a ASSASSINOVI, ale i tady je, malinko pasivnější, macho. Tomáše obsazuju dřív než mě nějaký film vůbec napadne, umínil jsem si, že z něj udělám hvězdu, protože prostě umí. CARNIVORA je tím pádem trochu odbočka, protože tu nemá hlavní roli, i když jeho postava je druhá, co stráví před kamerou nejvíc času.

Fascinuje ťa fenomén „absencií odpovedí“. Tiež si myslím, a spolu so mnou aj nejaký Stephen King, že ani od života nedostáva človek odpovede, veci sa proste dejú. V CASA CARNIVORA neodpovedáš na nič. Mne sa to páčilo a myslím si, že sa to bude páčiť aj divákom. Publikum sa vyvíja; kým pred pár rokmi by ťa za „absenciu odpovedí“ a „otvorený záver“ kritizovalo, dnes to vníma, podľa mňa, ako pôsobivý umelecký zámer...

Film zodpoví zásadní otázku, zda to co se v něm děje je přirozeného nebo nadpřirozeného původu a to podle mě bohatě stačí. Nějaké další odhalování by myslím nebylo na místě. Do detektivky vysvětlování patří, ale já tady, stejně jako v TĚLE, pošilhával po hororu a do toho patří náznaky.

Vieš si predstaviť prequel a sequel, čím by si vytvoril trilógiu? Ja by som v dvojke uvítal vojenské komando.

Momentálně nedokážu a nepřemýšlím nad tím, ale možné je všechno. Za dva díly jedné multimediální trilogie ale považuju TĚLO a „Třídu smrti“, spojené tématem „co ošklivého si dělají děti navzájem“ a aurou městských legend. Třetí příběh do této trilogie nosím v hlavě, ale světlo světa asi hned tak nespatří. Po filmu, TĚLE, a komiksu, „Tříde smrti“, bych totiž chtěl, aby měl podobu počítačové hry.

Kto je vlastne Tomáš Mann? Stačí mu stáť v zábere a hodí sa doňho...

Nikdy nezapomenu na ten moment na natáčení CHEERLEADERA, kdy jsem si všiml, že Tomáš jako jediný z lidí, co jsem kdy nahnal před kameru, opravdu hraje. Vlastně jsem ho měl v tu chvíli usměrnit, protože ten film byl postavený naopak na mizerných hereckých výkonech a on přitom naprosto přesvědčivě podával těžce béčkové repliky. No, další roli už jsem mu psal na tělo a od té doby ho považuju za svého dvorního herce. Nejen že umí hrát, ale je to i spolehlivý, ochotný a pohodový člověk, o kterého se do značné míry opírám.

Čo stále robí s mobilom a čo znamená „Casa Carnivora“?

Představa byla, že oba přivolaní dospělí kluci měli namířeno někam do hospody nebo za děvčaty. Takže Tomáš nejspíš píše vysvětlující SMS těm, co na ně čekají a hraním si s mobilem zároveň dává ostentativně najevo, že ho to celé nezajímá a že se už vidí někde jinde. Na vymýšlení názvu jsem se tentokrát výjimečně zasekl, až Tomáš přišel s CASA CARNIVORA alias masožravý dům. Což znělo tajemně, cool, až moc - a zároveň nehrozilo, že když to zadáte do Googlu, vyjede vám milion nesouvisejících odkazů. Prostě značka ideál.

Obdobie medzi rokmi 2008 a 2009 je Obdobím temna, v ktorom si po sebe ako režisér nič nezanechal. Prvé dva roky bola chuť robiť jeden film ročne, TELO aj CYBORG CHEERLEADER: FUCKDOWN IN HOCKEY MASK CAMP mali síce premiéru v roku 2007, ale viem, že TELO sa nakrúcalo o rok skôr, takže tá chronologická postupnosť tam bola. Naviazal si na ňu až v roku 2010. Čo sa v rokoch 2008 a 2009?

Já točil celou dobu jeden film ročně, pokaždé v srpnu nebo září. Bohužel akčňák ASSASSIN natáčený 2008 se dosud postprodukuje a to, co jsem natočil 2009, bylo zase tak hrozné, že jsem tím pouze pobavil zúčastněné a nejbližší a pak to rychle zamkl do trezoru. Krom toho byly ty dva roky, stejně jako ty dva předchozí, naplněny prací na řadě dalších filmů, nejen mých, které z různých důvodů nevznikly, a taky mě hodně zaměstnala má po filmu druhá velká vášeň a sice komiks.

Študent Baťovej univerzity v Zlíne, Jindra Fila, o tebe nakrútil ako „školské cvičenie" dokument, má cirka 3O minút, no „bežný divák" sa k nemu nedostane. Vyslovil si tam myšlienku, ktorá ma zaujala. Bolo to niečo v tom zmysle, že najhoršie veci robia dobrí ľudia. Alebo slušní. Také niečo. Ja som si to myslel už dávno pred tým, ako je teraz cirkev pobúrená tým, že sa všade hovorí o tom, ako jej kňazi po celom svete znásilnili stovky detí. Z postoja urazeného pápeža mám dokonca sem-tam pocit, že by sa vlastne OBETE mali ospravedlniť, že sa nechali znásilniť. Fascinuje ťa „Zlo v nás"?

Jednoznačně. Monstra mě nezajímají, ať už symbolizují cokoli. Už od TĚLA mě zajímá jen to, co je schopen člověk udělat člověku.

Je toho schopný dosť... Deti sa ti objavujú v príbehoch často, od komiksu „Trieda smrti“ cez TELO po tvoj najnovší CASA CARNIVORA.

Horor má pro mě příchuť dětství, ačkoli moje dětství bylo nadmíru spokojené. Jako dítě člověk nemá svět kolem sebe ještě tak zmapovaný, ještě mu tak nerozumí, ale hlavně ho vnímá do široka otevřenýma očima, které se postupem času přivírají. Taky rád stavím děti do situace, se kterou by si těžko poradil i dospělý.

Zvláštny názov CASA CARNIVORA mi pripomína zvláštny názov európskeho hororu s Orsonom Wellesom MALPERTUIS, čo je náhodou tvoj obľúbený film.

Je to jen náhoda stejně jako je náhoda, že ani v MALPERTUIS, ani CASA CARNIVORA není titulní dům ani jednou ukázán zvenčí. To byla jedna z věcí, kvůli kterým jsem to chtěl natočit, lákal mě ten celkový extrémní minimalismus, který neměl daleko do natočení celého filmu v jednom jediném záběru. I takový horor už chystám. Pár lidí, na které dám, mě před natáčením varovalo, že to bude herecky náročný film a já s vedením herců prakticky neměl zkušenosti. Ale zchladit moje nadšení je nemožné, ženu se do všeho po hlavě, protože pokud nad něčím dlouho přemýšlíte, nakonec vždycky přijdete na důvod, proč to neudělat. Ale neoznačil bych se za odvážného. Spíš za netrpělivého a naivního. Ale na place jsem si pak s herci dal záležet a s výsledkem jsem spokojen.

Kebyže sa bije Lance Henriksen a Bruce Campbell, kto by vyhral? A prečo?

Samozřejmě Bruce Campbell. To není o osobních sympatiích, ale o motorovce a upilované brokovnici.

Ale Lance Henriksen je robot.