Studený ako kameň [6O %]
Piatok, 12 Október 2012 04:00

Recenzia motorkárskeho akčniaku STUDENÝ AKO KAMEŇ (1991). Recenzia je zároveň malou reflexiou začiatku 90-tych rokov americkej kinematografie.

Problémový agent FBI Joe Huff (Brian Bosworth) sa pod novým menom John Stone musí infiltrovať do nebezpečného motorkárskeho gangu brutálneho Chainsa Coopera (Lance Henriksen). Prežije?

Počiatok 90-tych rokov 20. storočia bol v americkej kinematografii čudný, pretože išiel zo zotrvačnosti. Končili osemdesiate roky, ktoré priali nenáročným akčným filmom a nenáročným hororom, no v Hollywoode akoby sa s tým tvorcovia nedokázali zmieriť a i v rokoch, v ktorých vznikali a moderné efektné filmy plné počítačových trikov a nových prístupov (ako druhý TERMINÁTOR), stále títo ľudia nakrúcali „staré“ filmy akoby zaseknuté v minulom desaťročí, takže sa pokojne začiatok 90-tych rokov vedľa seba v kinách a na videu zrážali vysokorozpočtové trikovo revolučné trháky ako JURSKÝ PARK na jednej strane, na druhej nenáročné akčné a hororové dozvuky rokov osemdesiatych, ako šiesty HALLOWEEN, ZLOMOK SEKUNDY, deviaty (!) PIATOK TRINÁSTEHO, siedma NOČNÁ MORA V ELM STREET alebo štvrtí KRITERI.

Tento zvláštny stav umocňovali akčné béčka začínajúceho Stevena Seagala, Michaela Dudikoffa alebo Jean-Claudea Van Dammea (hoci sa nám dnes zdá, akoby títo páni zažívali vrcholné obdobie v 80-tych rokoch, Seagal v skutočnosti herecky debutoval až na ich konci). Takže sa pred začudovanými divákmi objavili „osemdesiatkové“ veci ako AMERICKÝ NINDŽA 4, LEVIE SRDCE, KICKBOXER 2 – 3, NEMILOSRDNÁ SPRAVODLIVOSŤ, PREPADNUTIE V PACIFIKU, MAJSTER KICKBOXU alebo DELTA FORCE 2: KOLUMBIJSKÁ SPOJKA.

V tomto období vznikol aj akčný sci-fi triler s Dolphom Lundgrenom TEMNÝ ANJEL, ktorého v roku 1990 nakrútil snaživý Craig R. Baxley (predtým AKČNÝ JACKSON alias pokus Carla Weathersa z PREDÁTORA a ROCKYHO o vlastný hit, potom kingovky BÚRKA STOROČIA a DOM V RUŽIACH či seriál „Ostrov smrti“). Baxley o rok neskôr prihodil do hry ďalší spriaznený kúsok, tentoraz bez nadprirodzených prvkov a to drsný motorkársky akčný triler STUDENÝ AKO KAMEŇ s Bosworthom v úlohe agenta, inkognito sa infiltrujúceho do smrteľne nebezpečného gangu zločincov.

Vôbec, Bosworth (*1965) bol zaujímavým a originálnym pokusom o vyrobenie novej akčnej hviezdy. Čosi medzi Arnoldom Schwarzeneggerom a Dolphom Lundgrenom a za seba hovorím spokojné „áno“. Jednak je to obrovský chlap, ktorého by mal problém prebiť aj Schwarzeneggerom vo vrcholnom období a jednak mu nemožno uprieť sympatický a nenútený herecký prejav, čo u svalnatých akčných borcov býva skôr výnimka.

Brian pôvodne dosahoval úspechy v športovej oblasti, no po úraze mu v nich nebolo dovolené pokračovať a tak sa musel obzerať po nových výzvach. Po dnes recenzovanej snímke ho bohužiaľ žiadna veľká sláva nečakala a hoci mu treba uznať, že mal charakter a nehrnul sa do béčkarských video produkcií, nakoniec sa prepadol na dno diváckeho záujmu. Prišiel skrátka neskoro a v zlej dobe. V 90-tych rokoch sa, čo sa akčného žánru týkalo, robili inovatívne akčné záležitosti ako SKALA, NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ alebo TVÁR TOHO DRUHÉHO. Ak aj v tejto dobe vznikali akčné filmy so „starodávnymi“ scenármi s jednoducho rozdeliteľnými stranami dobré/zlé, boli inovované modernými trikmi a obrovskými rozpočtami (SMRTONOSNÁ PASCA 2, CLIFFHANGER).

V tejto dobe Bosworth jednoducho nemal šancu – a na rozdiel od Schwarzeneggera nemal šťastie a nedostal sa do rúk vizionárskych režisérov (a ani nemal na konte také kultové postavy, ako Rambo a Rocky). V roku 1997 hral v snímke u nás uvádzanej pod názvom STUDENÝ AKO KAMEŇ 2, no hoci aj v nej tajne prenikal do zločineckej organizácie, film v origináli v skutočnosti nesie úplne iný názov a s dnešným filmom nemá prakticky nič spoločné. Bosworth svoj pobyt pred kamerou obmedzil na minimum. Ak sa aj vrátil, spravidla sa jednalo o symbolické vedľajšie roličky (TRAJA KRÁLI s Georgeom Clooneym alebo bachar vo vynikajúcej snímke s Adamom Sandlerom ZA MREŽAMI).

STUDENÝ AKO KAMEŇ je film, ktorým herecky debutoval a získal zaň honorár okolo pol milióna dolárov. Hoci je snímka dnes pokladaná za ťažké béčko, vzhľadom na béčkarský scenár to dopadlo pomerne dobre. Brian je solídny, ústredného zlosyna (vodca gangu) si zahral diabolský Lance Henriksen (v tom čase už hviezda filmov Jamesa Camerona, najviac android Bishop vo VOTRELCOCH), v ostatných rolách vidíme plno spoľahlivých „ksichtov“ (William Forsythe v období, v ktorom sa naňho ešte dalo pozerať, z posledných síl, ale dalo), akčné scény sú nakrútené dobre, nechýbajú mládeži neprístupné pasáže (násilie, nadávky, nahota) a film mal vysoký rozpočet, čo je na ňom občas vidieť. Okej, stál len okolo 17 miliónov dolárov... ale 17 miliónov spravidla stojí 10 akčných béčok dokopy. Takže na akčné béčko bez klasických hollywoodskych hviezd a počítačových trikov je sedemnásť bohato. Mimochodom, hoci nie je uvedený v úvodných titulkoch, v skutočnosti film údajne produkoval v tom čase už renomovaný (mal doma Oscara za PRELET NAD KUKUČÍM HNIEZDOM) Michael Douglas! Pôvodne mal v snímke dokonca vraj hrať Brianovu postavu, no nakoniec odmietol. Ak by neodmietol, zrejme by sme mali dočinenia s úplne iným (realistickejším?) filmom.

Stone Cold, USA, cca 92 minút

Réžia: Craig R. Baxley. Scenár: Walter Doniger . Hudba: Sylvester Levay. Kamera: Alexander Gruszynski. Hrajú: Brian Bosworth, Lance Henriksen, William Forsythe a ďalší