JCVD [4O %]
Streda, 12 September 2012 04:00

Recenzia filmu, v ktorom Jean-Claude Van Damme hrá (teoreticky) sám seba - JCVD (2008).

Je to trocha komplikovanejšie (ale nie zasa až tak veľmi), takže na to poďme pomalšie.

Film JCVD vznikol v koprodukcii Belgicka, Luxemburska a Francúzska v roku 2008. Vtedy mal Belgičan Van Damme 48 rokov a ďaleko, ďaleko, ďaleko za sebou úspechy s KARATE TIGER, KRVAVÝM ŠPORTOM, KYBORGOM, KICKBOXEROM, LEVÍM SRDCOM, DVOJITÝM ZÁSAHOM, UNIVERZÁLNYM VOJAKOM a ŽIVÝM TERČOM a začala sa druhá éra jeho filmografie. Éra v lepšom prípade priemerných snímok, prípadne rovno snímok príšerných. Kým zo začiatku to bolo „len“ zlé (TIMECOP, nezvládnutý režijný debut SÚBOJ CTI) a občas dokonca hral v niečom lepšom (MAXIMÁLNE RIZIKO, DOUBLE TEAM), postupne to začalo byť fakt, fakt, fakt otrasné (REPLIKANT, TEROR VO VLAKU, ELITA ARMÁDY).

V roku 2008 sa rozhodol zahrať si v snímke JCVD (podľa iniciálok jeho mena) sám seba, ako sa vracia domov do Belgicka, súkromný aj filmový život má v troskách a navyše keď navštívi návšteve poštu... poštu prepadnú zločinci.

Vtip je v tom, že pokiaľ neviete nič o zápletke a nevideli ste trailer, nemalú časť deja je film (ktorý Van Damme aj produkoval) urobený tak, že si spolu s políciou myslíte, že prepad spáchal samotný zúfalý Van Damme.

Následne sa ale ukáže, že všetko bolo v skutočnosti samozrejme úplne inak a keď lúpežníci zistili, akého vzácneho/slávneho majú rukojemníka, narafičili to tak, aby to vyzeralo, že lupičom je v skutočnosti on (napr. telefonáty o výkupnom s políciou vedie Van Damme). Keď sa ale tento „vtip“ prevalí (pre divákov – polícia si je v podstate stále istá, že lupičom je on), film stráca na zaujímavosti a získa ju len občas a následne ju zasa na dlhý čas stráca. Ak by mal 80 minút, asi by som ho hodnotil o čosi lepšie, aj keď zrejme nie vynikajúco. Trvá však hodinu a pol a to je dosť. Hoci si možno myslíte, že v druhej polovici Van Damme lupičom ujde a v temných priestoroch pošty ich po jednom začne likvidovať, ako to kedysi robil na štadióne v NÁHLEJ SMRTI, budete sklamaní. Je mi jasné, že práve zbytočným akčným scénam sa Van Damme chcel vyhnúť. Bohužiaľ sa ukázalo, že bez toho sú jeho snímky ešte horšie.

Film je rozprávaný nechronologicky a napr. v polovici sa dej reštartuje, vráti sa na začiatok (!) a tentoraz dianie v banke sledujeme z pohľadu lupičov a nie vonku čakajúcich policajtov (ako do prvej polovice). Popritom ešte Van Damme spomína na niektoré nepríjemné udalosti (čiže je to teoreticky flashback vo flashbacku) zo svojej minulosti (boj o dcéru). Tieto scény sú zaujímavé (taxík), hoci nakrútené tak jednoducho, že aj hlupák pochopí, že tým režisér chcel povedať, že Van Damme má ťažký život, nie je blbec, má dušu, srdce, výčitky svedomia a rodinu, ktorú miluje, no neustále mu zlí ľudia pod nohy hádžu polená a neustále je nútený (z rôznych dôvodov) hrať v béčkach a céčkach, lebo Hollywood je sviňa a on potrebuje peniaze na alimenty (alebo kedysi na drogy).

Samozrejme, to všetko je čiastočne pravda. Van Damme naozaj musí platiť alimenty (momentálne je ženatý piatykrát, pričom so svojou terajšou manželkou už v minulosti bol raz ženatý), naozaj mal problémy s drogami a naozaj musel hrať v béčkach a céčkach. Stále sa ale každopádne jedná „len“ o film, hoci v dvoch scénach relatívne tne do živého (monológ a smutná scéna, v ktorej rozpráva o tom, ako ho „podrazil“ John Woo).

Nič viac sa mi z tohto filmu nechce komentovať, od hereckých výkonov (priemerný Van Damme je zďaleka najlepší, ostatní ma nezaujali) po akčné scény (nie, že by ich tu bolo veľa, je to snáď len „fiktívna“ šialená úvodná akcia a kopanec v závere, no nevedel som, do akého iného žánru tento film zaradiť, pretože dráma je silné slovo). Výrazne som sa nudil a určite nedám viac, ako 40% napriek občas zaujímavej vizuálnej stránke (film mal malý rozpočet, ale vyzerá celkom dobre).

„Mám problém súdiť ľudí. A ľudia majú problém nesúdiť mňa.“

JCVD, Belgicko | Francúzsko | Luxembursko, cca 97 minút

Réžia: Mabrouk El Mechri. Scenár: Mabrouk El Mechri, Frédéric Benudis, Christophe Turpin. Hudba: Gast Waltzing. Kamera: Pierre-Yves Bastard. Hrajú: Jean-Claude Van Damme a ďalší