Faster [6O %]
Utorok, 08 Február 2011 09:18

Recenzia na revenge movie s The Rockom FASTER.

Dwayne „The Rock“ Johnson prešiel len od roku 2001 (kedy takmer-debutoval ako „škorpión“ v MÚMIA SA VRACIA) kus cesty. Z akčnej hviezdičky nenáročných titulov (KRÁĽ ŠKORPIÓN, KRÁČAJÚCA SKALA) sa na okamih stal dôstojným nástupcom Arnolda Schwarzeneggera (VITAJTE V DŽUNGLI), aby nerozumným výberom budúcich rolí klesol do série zaslúžených prepadákov (DOOM) a ponižujúcich (pre „nového Arnolda“) roličiek (v AKO DOSTAŤ AGENTA SMARTA a FÍZLOCH ZO ZÁLOHY sa mi páčil, ale...).

Našťastie sa v posledných mesiacoch začína „vracať“ – postaví sa päsťou proti pästi svojho najväčšieho žánrového konkurenta Vina Diesela v piatom RÝCHLO A ZBESILO, je v hre ako možný „zástupca novej generácie“ v druhých THE EXPENDABLES (aj keď ešte nič nie je isté) – a zahral si hlavnú rolu v údajne drsnom akčnom trileri FASTER (preview). Je to pravda?

Áno, JE to drsný film. Obsahuje niekoľko v podstate nie ani tak už vrážd alebo zabití, ale POPRÁV záporných postáv ústredným (anti)hrdinom. Takmer nehovorí (pritom The Rock je rozhodne lepší herec, ako kedy bol Schwarzenegger) a tvorcovia sa nesnažia, aby sme si k hrdinovi vybudovali vzťah – nevidíme žiadne retrospektívy do jeho šťastného detstva, dočerta nezachytil som ani jeho meno! Maximálne čosi ako prezývku („Šofér“). Vidíme jediný flashback s bratmi – a v ňom jedného z nich podrežú a druhému strelia do hlavy (nebuďte zaskočení, je to šikovne a pritom jednoducho vysvetlené, i keď je bizarné, že ústredný zlosyn urobí dvakrát tú istú chybu). Je tu jedna scénka, ukazujúca, že The Rock nie je sviňa (scéna s „bývalou láskou“), resp. jedna a pol („telefonát synovi“), ale nikto sa nám nesnaží afektovane masírovať do hlavy, že kedysi bol dobrák od kosti. Nie, nie, nie. Síce nikdy nebol zabijak (je prízvukované, že počas prepadu banky bol len šoférom), ale evidentne nikdy nebol ani bezbranne neškodná voňavá kvetinka na lúke. Drasticky sa však zmenil až vo väzení, kde sa z neho stal „definitívny kurva zabijak“, ktorý neodpúšťa a keď je prepustený z basy, do hodiny (!) nájde jedného zo zlosynov a vystrelí mu mozog z hlavy.

Je však FASTER akčný triler? Obsahuje trilerové vsuvky (scéna „na nože“ bola dosť vzdialená nožovým scénam zo zábavných seagaloviek, privieral som oči a hovoril si, že je to dosť nepríjemné a že z takýchto spôsobov boja majú zrejme rešpekt i samotní bojujúci a že by radšej umreli strelou do hlavy), ale nie je triler, aspoň nie v tom zmysle, ako MISERY NESMIE ZOMRIEŤ. Na to sa primálo bojíme o ústredného hrdinu (ktorý je v podstate Terminátor a celý čas mu nič nehrozí, v druhej polovičke ho zrania, ale behom jednej scénky aj vyliečia).

Obsahuje akčné vsuvky (nejedná sa o žiadne skvelé choreografie, ale bola to príjemne stará poctivá akčná škola osemdesiatych rokov, kde tiež boli triky obmedzené na minimum a všetko si natvrdo robili sami herci), ale nie je akčný film. Je to revenge movie – revenge movie majú niečo z trileru a akčného filmu, ale nie sú ani plnohodnotným trilerom, ani „tradičným“ akčným filmom.

Okrem presvedčivo tvrdého The Rocka (niečo „také“ mu evidentne chýbalo - chýbalo to aj mne) a pôsobivej audiovizuálnej štylizácie, ktorá miestami vyzerá ako príjemne zafajčený videoklip, viď. „nástup Billyho Boba Thorntona“ (teda „filmový videoklip“ nie v štýle Bruckheimera, ale skôr ZASTAVTE CARTERA so Stalloneom), ma zaujal scenár a to z toho dôvodu, že prekvapivo nie je len o pomste, ale snaží sa byť mozaikou o tomto svete. Dej sa odohráva v zvláštnom svete, v ktorom nikto z nás nie je len hlavná alebo podporná postava, každý má svoj život, svoje túžby, sny i sklamania, každého z nás niekto má rád, niekto nemá, všetci žijeme svoje čudné životy a raz urobíme takú alebo onakú vec.

Paradoxne, možno práve tento „šedý priestor, kde nikto nie je len dobrý/zlý“ bude prekážať každému, kto bude čakať nadupaný akčný triler. Rozjazd je brutálne ostrý, taký ostrý, že ešte ani neskončili úvodné titulky a už som mal pocit, že som videl celý film v kocke a pýtal som sa, čo sa vlastne bude diať v „zvyšku“ filmu, keď všetko podstatné (akoby) sa stalo behom titulkov?! Ale až také jednoduché to nie je a to sa mi zdalo byť tak fajn, že som sa iba bezbranne usmieval nad smršťou nelogických vecí a vlastne som na ne rovno zabudol, pretože som mal pocit, že tvorcovia ich až vedome ODMIETAJÚ riešiť, takže napr. chlap zastrelí pred asi dvadsiatimi svedkami iného chlapa a potom v pohode odkráča von na ulicu, sadne do auta a minimálne 5 dní sa v pohode a nijako extra maskovane pohybuje na verejnosti.

Odkaz, ktorý nám The Rock prostredníctvom FASTERA posiela, je podobne zrozumiteľný a jasný, ako strela medzi oči režisérovi snuff filmov: som stále tu, som ochotný načúvať vašim hlasom, zrejme máte pravdu, ani mňa to v rodinných filmoch ani v komediálnych roličkách nebaví a asi bude naozaj najlepšie nakrútiť rodinnú komédiu len raz za 5 rokov a inak aspoň raz do roka tvrdý akčný triler, ktorý nemusí mať komplikovaný scenár, ale ktorým budem predstavovať dôstojnú konkurenciu svojim momentálnym konkurentom v čele s Jasonom Stathamom.

Myslím, že najväčšou poctou, ktorú môžem FASTEROVI zložiť, je, že mi nepripadal nechcene smiešny ani v „speváckej“ pasáži na pláži. A to už je čo povedať.

Faster, USA 2010, cca 98 minút

Réžia: George Tillman Jr. Scenár: Tony a Joe Gaytonovci. Kamera: Michael Grady. Hudba: Clint Mansell. Strih: Dirk Westervelt. Hrajú: Dwayne „The Rock“ Johnson, Billy Bob Thornton, Maggie Graceová, Moon Bloodgoodová, Carla Guginoová, Jennifer Carpenterová, Tom Berenger, Adewale Akinnuoye-Agbaje a ďalší