A-Team [8O %]
Piatok, 22 Október 2010 16:38

Recenzia na celovečernú adaptáciu akčného seriálu A-TEAM.

V rokoch 1983 – 1987 vzniklo takmer sto dielov akčného/komediálneho seriálu „A-Tím“ o štyroch vojnových veteránoch, falošne obvinených a teraz sa živiacich žoldnierstvom (môžete si ich za honorár najať na akúkoľvek bojovú akciu). Putujú v dodávke naprieč USA a zároveň utekajú pred spravodlivosťou, ktorá ich pokladá za kriminálnikov. V roku 2010 nakrútil v produkcii bratov Scottovcov (no vážne) Joe Carnahan (NARKOTIKÁ, mal robiť MISSION: IMPOSSIBLE III, ale nerobil) celovečernú adaptáciu (preview), ktorá končí tam, kde začínajú úvodné titulky seriálu.

„Pamätám si, ako som od teba odchádzala, zlato. Je to moja najpríjemnejšia spomienka na teba.“

Môj vzťah k seriálu je kladný, pozeral som ho s „Knight Rider“, „Plným domom“ či „MacGyverom“, takže patrí do môjho detstva a z čisto nostalgických sebeckých dôvodov som bol zvedavý, ako dopadne celovečerná adaptácia s Liamom Neesonom.

„Ty hovoríš svahilsky?“ – „Ty nie?“

Dopadol fantasticky. Stál hrozne veľa peňazí, no bohužiaľ ich príliš veľa nezarobil, čo ma mrzí, pretože by som si rád pozrel dvojku. To, že A-TEAM stál veľa peňazí, je vidieť predovšetkým na vynikajúcich akčných scénach, ktoré mi, mimo chaotického záveru, sedeli. Už behom úvodných titulkov režisér perfektne predstaví ústredné štyri postavy a ich „univerzum“. Hoci som sa obával, že skvelé tempo mu nevydrží, vydržalo. Hoci som niektoré zábery poznal z traileru (tank na padákoch), vo filme ma bavili viac. Kým v traileri bol padajúci tank celou pointou, vo filme je to len začiatok šialenej akčno-komediálnej scénky. Kým v slabších filmoch by sa len zopakoval záber z traileru (hrdinovia sa zo zostreleného bojového lietadla dostanú tak, že omotajú tank, ktorý sa v lietadle nachádzal, padákmi a vypadnú v ňom dole), vo filme má nápad pokračovanie/„dokončenie“. To, že hrdinovia sa zachránia „opadákovaným“ tankom je len počiatok – následne scéna pokračuje tým, že o 500 metrov ďalej je jazero, do ktorého ak by tank padol, hrdinovia by prežili. Lenže ako nasmerujete voľným pádom sa k zemi rútiaci tank k jazeru, ktoré je vzdialené 500 metrov od plánovaného smrteľného dopadu? Rád by som si prečítal trojstranový článok učiteľa fyziky.

„Byť krok pred tvojím nepriateľom, to nie je žiadny plán. DOBRÝ plán, to je byť pred ním TRI kroky. POZNAŤ jeho plán. Až POTOM je to dobrý plán.“

U akčnej tímovky sú dôležité dve veci (a scenár to nie je, takmer ničomu v deji som nerozumel): akcia a tím. Akcia je zvládnutá na jednotku a tím tiež. Hoci som zloženiu pred pozretím neveril, Neeson, Cooper, Sharlto Copley a 'Rampage' sú banda, ktorá si nakrúcanie užívala a nečudoval by som sa, keby boli niektoré dialógy a hlášky dielom improvizácie. Chechtajú sa, smejú sa, podpichujú sa, ale všetko dobrácky a „chlapsky“, búchajú sa symbolicky do pliec, robia si zo seba srandu, ale neprekračujú hranicu ľudskej dôstojnosti, poznajú sa dlhé roky a vedia, že si môžu veriť. Herci sú uvoľnení, rehocú sa, kecajú, tlčú sprostosti a blbosti, bavia sa, usmievajú sa, uškŕňajú sa, ale len čo dôjde na akciu, nastáva zorganizovaný plán, kde je všetko na sekundu naplánované a vy pozeráte s otvorenými ústami, ako keby to bol dokument o párení vorvaňov.

„Má na sebe nepriestrelnú vestu aj na veliteľstve. To ti povie o CIA všetko.“

Ak sa film vydarí, je to radosť. Ďakujem tvorcom za to, že dokázali rôznorodosťou charakterov jednotlivých hrdinov vrátiť „chlapský film“ tam, kde to pravdupovediac podľa mňa o čosi horšie (ne)zvládol dokonca aj Sylvester Stallone v THE EXPENDABLES.

„Pane, asi mám chybu v hlásení, ale v Nemecku vraj z neba do jazera padol tank a keď z neho vyšiel, riadil ho muž, ktorého opis sa vraj podobá na Hannibala a pýtal sa jednej pani, čo tam práve bola, kadiaľ sa ide do Berlína... bolo by niečo také možné?“

- A-TEAM, USA 2010, cca 117 minút -

Réžia: Joe Carnahan. Scenár: Joe Carnahan, Brian Bloom, Skip Woods (podľa seriálu z roku 1983). Kamera: Mauro Fiore. Hudba: Alan Silvestri. Strih: Roger Barton, Jim May. Hrajú: Liam Neeson, Bradley Cooper, Sharlto Copley, Quinton 'Rampage' Jackson, Jessica Bielová, Patrick Wilson, Henry Czerny a ďalší