The Expendables [8O %]
Piatok, 15 Október 2010 17:02

Recenzia na akčný film THE EXPENDABLES. Chcete vidieť v jednej scéne Sylvestra Stallonea, Brucea Willisa a Arnolda Schwarzeneggera?

The Expendables je skupina amerických žoldnierov (Sylvester Stallone, Jason Statham, Dolph Lundgren, Jet Li, Terry Crews, Randy Couture a tak trocha Mickey Rourke), ktorých služby si môžete za mastný peniaz najať napríklad, ak vám uniesli manžela, únoscovia žiadajú tri milióny, vy máte len dva – a navyše by ste tých hajzlov aj tak najradšej videli mŕtvych.

Hoci sa THE EXPENDABLES snažia ponúknuť „klasický príbeh“ (oslobodenie fiktívneho ostrovčeka v Mexickom zálive, ktorému despotickou rukou vládne vojenský fanatik s vlastnou menšou armádou po tom, čo krvavo zvrhol oficiálnu vládu), pôsobia skôr „len“ ako počiatok novej akčnej série, ktorý sa nám namiesto „plnohodnotného“ scenára snaží predstaviť postavy a ich „univerzum“, aby sme mali lepší prehľad v dvojke, trojke, štvorke a päťke. Všetko ostatné, napr. príbeh, je vedľajšie. Paradoxne ale, čím viac vo filme bolo akcie, tým viac som sa nudil. „Nálet smrti“ alebo „Li verzus Dolph“ sú podarené akčné kúsky, no akčné finále ma miestami až nudilo...

Hoci som sa bál, ako THE EXPENDABLES dopadnú (dianie okolo nakrúcania som pozorne sledoval a znepokojilo ma, že sa začalo nakrúcať a údajne sa poriadne nevedelo ani to, či sa robí odľahčená tímovka alebo krvák á la štvrtý RAMBO), nakoniec som sa chechtal, usmieval, uškŕňal, hihňal a dupkal si nohou. Netvrdím, že akcia je slabá. Niečo také ani pri menách ako Stallone, Statham, Li, Steve Austin či Lundgren snáď ani nie je možné (a Jasonov „baseball“ ma tak vtiahol, až som si prial, aby dýku použil do hlavy, nie lopty, až TAK to bola dobrá akčná scéna). Najlepšie sú ale bizarne pasáže, v ktorých The Expendables posedávajú, vedú odviazané reči, hecujú sa, no vidíme, že je to len akože, vtipkovanie na „vypustenie pary“, že si všetci dôverujú a hoci nie každý má veľký priestor (s preháňaním by sa snáď mohlo povedať, že Li, Crews a Couture majú skôr cameo), rozumejú si, hodia sa k sebe. Keď Statham a Rourke súťažili o hod nožom, usmieval som sa ako na ľudí, s ktorými si rozumiem. Vidno, že si všetci počas nakrúcania rozumeli, bavili sa (najmä Statham akoby sa ani nesnažil maskovať spokojný úsmev a radosť z toho, že ho s ponukou oslovili starí borci, takisto Lundgren pôsobí dojmom, že si túto ponuku veľmi vážil a išiel do nej tak naplno, ako do svojich posledných filmov nechodí už ani De Niro). Robilo im radosť hrať vedľa seba a keď sa na konci objavila istá preživšia postava, nemal som ďaleko k dojatiu, pretože som si ju hneď predstavil v The Expendables 2. No a čo sa týka scény v kostole... wow („Kto je to?“ – „Môj najhorší priateľ.“ – „A čo má za problém?“ – „...Rád by sa stal prezidentom.“).

Brutálna akcia (nie je to rozhodne niečo ako štvrtý RAMBO, ale niektoré telá sa doslova rozprsknú) prekvapivo sedí s odľahčeným humorom samotných The Expendables, pritom brutálna akcia a humor nie je kombinácia, ktorá by vychádzala tvorcom takpovediac „automaticky“. Potešilo ma, že ústredný zlosyn to schytal fakt hnusne, že sa nekonala žiadna veľká láska ani že sa neriešili problémy celého sveta („iba“ jedného ostrovčeka). Takisto „nostalgické melancholické“ reči o „chlapskej duši a jej strate“ mi sedeli, bolo ich presne toľko, koľko si Stallone mohol dovoliť a tentokrát (ROCKYHO BALBOAU by v tomto už aj tak neprekonal) ich prenechal Rourkeovi, z ktorého „stratených“ úst znejú tiež výborne. Hlášky a drsné dialógy super; a i keď na papieri to znie mdlo, tak len čo vo filme padli vety ako „Nie, že mi stratíš šiltovku“, „Naozaj posúvaš hranice nášho vzťahu, vieš o tom?“, „Mali by sme ísť, je precitlivený“ alebo „Nehraj to na mňa, nikdy si ho nemal rád“, smial som sa ako školák.

Stallone naplnil obrovské očakávania. Akčné scény fajn, triky fajn, príbeh môže byť, ale nič z toho nemá šancu oproti dobrému pocitu, ktorý mi rozhorel v srdiečku, len čo bola „partia pokope“, držala pri sebe, zachraňovala si život alebo si zo seba robila žarty. Stallone svojich hercov/kamarátov dokázal skúsene previesť aj herecky náročnejšími scénami a scény, ktoré mali byť vtipné, nielenže teoreticky mohli byť vtipné na papieri, ale sú vtipné aj v hotovom filme, ktorý je zlatý, milý a rozkošný, asi ako monológ Jeta Li o jeho výške.

Najlepšiu scénu umiestnil Stallone na koniec, ale nie je to žiadny veľký spoiler. Celý film pôsobí tak, ako práve záverečná krčmová scéna. Že sa stretla partia otrieskaných chlapov a ich „synov“ a len tak sa bavia, blbnú, kecajú. Akoby to nebol Barney Ross, ale Stallone, nie Tool, ale Rourke. Sú to ľudia z mäsa a kostí, veľmi veľa si toho preskákali a narobili si v živote (osobnom i hereckom) strašne veľa problémov, z nich mnohé poničili nielen ich, ale aj ich rodiny a priateľov. No stále žijú, majú sa radi a majú radi aj nás, fanúšikov akčných filmov... hoci sme si z väčšiny z nich v posledných rokoch robili hnusnú a úbohú srandu.

P.S. Ale musím na vlastné prekvapenie povedať, že iná tohtoročná tímovka, celovečerná verzia A-TEAMU, ma bavila ešte viac.

- THE EXPENDABLES, USA 2010, cca 103 minút -

Réžia: Sylvester Stallone. Scenár: Dave Callaham, Sylvester Stallone. Kamera: Jeffrey L. Kimball. Hudba: Brian Tyler. Strih: Ken Blackwell, Paul Harb. Hrajú: Sylvester Stallone, Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Eric Roberts, Randy Couture, Steve Austin, David Zayas, Giselle Itiéová, Gary Daniels, Terry Crews, Mickey Rourke, Arnold Schwarzenegger, Bruce Willis a ďalší