Machete [8O %]
Utorok, 12 Október 2010 04:39

Recenzia na akčný film s Dannym Trejom, Robertom De Nirom a Stevenom Seagalom, MACHETE.

Asi by som mal povedať, že filmová púť filmu MACHETE začal v roku 2007, keď o ňom pre potreby GRINDHOUSE Robert Rodriguez nakrútil fiktívny trailer, ktorý sa medzi divákmi udomácnil tak dobre, že postupne silneli Rodriguezove šialené myšlienky „neurobím o ňom normálny celovečerný film?“ a začali sa zhmotňovať, aby sa ukázalo, že to bol asi jeho najlepší nápad za posledných X rokov.

Pravda je ale taká, že jeho SKUTOČNÁ púť začala už v roku 1995, kedy sa Danny Trejo (Rodriguezov následný dvorný herec a kamarát, ktorý si v živote veľa preskákal vlastnou vinou už od detstva a je to na ňom vidieť) objavil v kultovom filme DESPERADO. Síce vtedy bol ešte jeho vrhač nožov skôr záporná postava (resp. si jeho služby najali zlí ľudia), ale zárodok bývalého policajta, ktorému drogový boss (Steven Seagal) pred očami sťal (!) manželku a jeho z recesie nechal žiť (...), bol už vtedy a tam.

Rodriguez s Trejom si to dobre pamätajú a v celovečernej (celovečernom?) MACHETE objavíte viacero poznávacích znamení DESPERADA. Nikto z nich sa dokonca nebojí, práve naopak, ani VYLOŽENÝCH citácií. V scéne, v ktorej Trejo vyskočí na limuzínu s otvorom v streche, som chvíľku neveril vlastným očiam; kto videl DESPERADA, vie. Detto iná scéna - konkrétne tá, v ktorej sa hrdina (tentokrát ale nie Antonio Banderas, ale Trejo) prebudí v posteli vedľa ženy a okamžite musí vystrieľať zopár po zuby ozbrojených grázlov, ktorí do domu vtrhli, je takmer kópiou podobnej scény z DESPERADA. Ako Banderasovi, i Trejovi zlosyn zabije životnú lásku, i tu bezradný zlosyn na neporaziteľného hrdinu zavolá tajomného cudzinca, ibaže kým vtedy to bol Trejo na Banderasa, teraz je to Tom Savini na Treja a kým minule v blízkosti kostola umrel hrdinov verný druh Steve Buscemi, teraz v kostole umrie jeho verný druh Cheech Marin (v DESPERADOVI „barman, ktorého nikdy nezastrelia“). O tom, že Rodriguez pozorne sleduje, čo sa robí okolo jeho kamaráta Treja, svedčí pasáž so záhradkárskymi potrebami; Kto ho videl v českej záhradkárskej reklamnej sérii, nebude veriť vlastným očiam. Rodriguez je nabitý mladíckou energiou.

MACHETE hodnotím ako jeho najzábavnejší film od DESPERADA. SPY KIDS 1 a 2 boli tiež zábavné, ale mám radšej filmy pre dospelých. OD SÚMRAKU DO ÚSVITU síce bolo dospelé až-až, ale nikdy som nepatril k fanúšikom upírskej tarantinovky. V SIN CITY – MESTE HRIECHU bol Rodriguez smutne zviazaný kultovou komiksovou predlohou a z nakrúcania sa mu akosi kamsi vytratil život, radosť, hravosť. GRINDHOUSE: PLANÉTA TEROR sa mi nijako extrémne nepáčila, VTEDY V MEXIKU bolo zúfalé a PREDÁTORI nenaplnili očakávania, hoci sa snažili. Až v MACHETE akoby to bol TEN Rodriguez, ktorého som miloval v DESPERADOVI. Hravý, originálny, talentovaný a inteligentný chlapík, ktorý techniku zvláda ľavou zadnou a nebojí sa (naopak, urobil z toho svoj podpis) obsadzovať hercov za zenitom, kuriózne vyhasnuté hviezdičky alebo, nuž, ksichty. Ak by mi v roku 2008 niekto povedal, že Rodriguez bude režírovať akčný film v hlavnej úlohe s Dannym Trejom, rasistického senátora si zahrá Robert De Niro a vo finále sa Trejo bude šermovať so STEVENOM SEAGALOM...

Nechápte ma zle, niektorým jeho filmom dávam 80%, ako OD SÚMRAKU DO ÚSVITU a SIN CITY – MESTU HRIECHOV, lebo si myslím, že si to zaslúžia. Ale akoby ho v nich zviazala predloha, akoby bol (napriek desiatkam šialených nápadov – kondóm, plnený svätenou vodou) prekliaty, akoby sa nevedel baviť a len natvrdo sekal filmy ako chlap za pásom vo fabrike na spätné zrkadlá do áut, tešiac sa na fajront po piatkovej šichte. O čo urevanejšie sa báječný MACHETE hlási k brakovým grindhouse, o to je cennejší je po stránke zábavy a tvorivej uvoľnenosti, dokonca i ten otrasný klišé dej som sledoval so zatajeným dychom, akoby som ho videl prvý a nie milióny raz v živote.

P.S. Produkcia: Quentin Tarantino.

- MACHETE, USA 2010, cca 105 minút -

Réžia: Robert Rodriguez, Ethan Maniquis. Scenár: Robert Rodriguez, Álvaro Rodríguez. Kamera: Jimmy Lindsey. Hudba: John Debney, Carl Thiel. Strih: Rebecca Rodriguezová, Robert Rodriguez. Hrajú: Danny Trejo, Robert De Niro, Jessica Albaová, Steven Seagal, Michelle Rodriguezová, Jeff Fahey, Cheech Marin, Don Johnson, Lindsay Lohanová, Daryl Sabara, Tom Savini, Nimród Antal a ďalší