Vitajte v džungli (60 %)
Piatok, 23 Júl 2010 06:01

Recenzia béčka s áčkarským rozpočtom a nadáčkarskou akciou VITAJTE V DŽUNGLI (2003) s The Rockom a Stiflerom.

Svalnáč Beck (bývalý americký wrestler Dwayne „The Rock“ Johnson) v podstate patrí strašidelnému mafiánovi. Chcel by si otvoriť vlastnú reštauráciu a mať pokoj od špinavých kšeftov, mocný muž ho ale má pevne vo svojich rukách. Síce sa obaja naoko tvária ako kamaráti, ale Beck vie, že stačí nesplniť niektorý zo šéfových rozkazov a už sa nezobudí. Preto keď mu mafián poskytne možnosť urobiť posledný kšeft a otvoriť si reštauráciu, Beck prijíma a okamžite cestuje sám do Južnej Ameriky, aby v amazonskej džungli našiel mafiánovho neposlušného syna Travisa (Seann William Scott alias Stifler z PRCI, PRCI, PRCIČIEK) a vrátil ho domov, aj silou ak bude treba. Ukáže sa ale, že miestna divočina je plná podozrivých indivíduí v čele s miestnym šialeným otrokárom (Christopher Walken s jedným z najlepších účesom svojej kariéry). Plus sú tu partizáni, tajomné halucinogénne ovocie, pekelný dol na zlato dobrácky nazývaný Helldorádo a hnusné paviány...

VITAJTE V DŽUNGLI režíroval Peter Berg, kedysi sympatický herec (seriál „Nemocnica Chicago Hope“), dnes relatívne úspešný režisér. Vzhľadom na to, že v minulosti nemal absolútne nič spoločné s akčnými filmami, úprimne ma udivuje, aké vynikajúce akčné scény vo svojich filmoch má (ďalej napr. HANCOCK či KRÁĽOVSTVO, teda filmy, ktoré nie sú dokonalé, ale po akčnej stránke sú v podstate bravúrne). Vôbec tomu nerozumiem, ale ani po tom nijako mimoriadne nepátram. Iste, v The Rockovi mal silnú oporu, veď je to bývalý wrestler, ktorý mal s akčnou choreografiou obrovské skúsenosti. Ale aj tak!

Akcia je vynikajúca. Je jej veľa a je plná odkazov na staršie dobrodružné chlapčenské klasiky (indianajonesovský bič) a lietajúcich džípov. Film je dlhý, no práve vďaka množstvu akcie sa to dá vydržať. Akcia je naprataná originálnymi nápadmi, no zároveň je prehľadné, čo sa rozhodne o každom druhom akčnom filme nedá povedať. Navyše v post-matrixovskej ére (VITAJTE V DŽUNGLI malo premiéru v rovnaký rok, ako záver sci-fi série bratov Wachowskích) je až dojímavé vidieť konečne poriadny akčný film s poctivými kaskadérskymi výkonmi a s len minimálnym množstvom počítačových trikov. Nehviezdne obsadený film stál takmer 90 miliónov dolárov a rozhodne to na ňom väčšinu času je vidieť. Berg vzdáva poklonu starej žánrovej škole 80-tych rokov, kedy plátnu dominovali Stallone a Schwarzenegger.

Apropo, Arnold. Asi ste nečakali, že jeho kultové cameo nespomeniem, že? Spomeniem ho o to radšej, že dodnes sa nájde prekvapivo veľa divákov, ktorí ho v úvodnej scéne nepostrehli. Ale áno, je to on a hoci sa mihne na tri sekundy, je jeho hláška „Uži si to“ nielen vtipná. V skutočnosti je v nej 20 rokov akčnej kinematografie. V tých troch sekundách a jednej vete o „predávaní štafety“ je všetko. Je tam Terminátor, Rocky, Komando, Predátor, Kobra, je tam scéna, v ktorej sa Rambo vynára z bahna i to, ako sa Dutch Schaefer do bahna naopak vnára. Je tam všetko to, na čom mnohí z nás vyrastali a dodnes na to nedajú dopustiť, aj keď veľa z toho nestálo za veľa.

Práve vďaka akcii snímka nestíha nudiť. Len čo sa pobijeme s futbalistami v renomovanom klube, pobijeme sa s hajzlami v brazílskej krčme. Len čo z nej utečieme, pobijeme sa s partizánmi. Bombou je finále, v ktorom konečne Beck, hoci celý čas dúfal, že sa tomu vyhne, berie do rúk strelné zbrane a my zisťujeme, prečo sa im doteraz tak bránil. Naozaj vtedy začínajú problémy. Ale nie pre neho. Pre ostatných. Bombastické finále je skutočne na parádu a nekazí ho ani šialený Ewan Bremner (TRAINSPOTTING) v škótskej sukni, s gajdami a s lepiacom páskou polepenom lietadle.

Bola by ale krivda tvrdiť, že snímka ponúka len akciu a inak nič. Kdeže. Výprava je veľkolepá (a nenarážam len na fantastickú kulisu ozrutnej bane, aj samotná džungľa je krásna), herci výborní (samozrejme na Oscara to nie je, ale „v rámci žánru“ je to super), dialógy odsýpajú („A tá druhá možnosť?“ – „Tú neodporúčam.“), proste radosť pozerať a počúvať. Niekedy to však režisér prestrelí (ovocné halucinácie) a celé to trvá zbytočne dlho (skrátiť o pol hodinu ideálne, partizáni sú síce fajn, ale bez nich by to odsýpalo ešte o čosi rýchlejšie). Napriek tomu The Rock je totálne ideálny sprievodca týmto filmom a naozaj ma úprimne tešilo pozerať sa v akčnom filme zasa po dlhej dobe na chlapa, ktorý nerieši psychologické veci a v podstate od prvej scény VIEME, že ho nikto nezabije, že je nepriestrelný, no skrátka frajer zo starej školy, ktorý sa akcii snaží vtipne vyhýbať nie preto, že by nevyhral, ale preto, že vie, že nemá problém bez výraznejšieho zapotenia vytrieskať polovicu Brazílie do vesmíru. Len sa mu proste nechce. Lebo by radšej varil... Takmer 80%.

The Rundown, USA, cca 104 minút

Réžia: Peter Berg. Scenár: R.J. Stewart, James Vanderbilt. Kamera: Tobias A. Schliessler. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Dwayne „The Johnson“ Rock, Seann William Scott, Christopher Walken, Rosario Dawsonová, Ewen Bremner, Arnold Schwarzenegger (cameo) a ďalší