Univerzálny vojak (60 %)
Štvrtok, 06 Máj 2010 06:59

Recenzia na akčný sci-fi triler Rolanda Emmericha (Mesiac 44). V hlavných rolách Jean-Claude Van Damme a Dolph Lundgren.

Dobre. Na začiatok na rovinu. Tento film nie je vynikajúci. Nie je ani zlý. Je priemerný. Uznávam, že ak na ňom niekto vyrastal, dnes naň, z nostalgie, nedá dopustiť - ako ja nedám dopustiť na DEEP STAR 6, ktorému dávam 80%. Rozdiel medzi mnou a „nimi“ je v tom, že ja UZNÁVAM, že ten film je vlastne kravina za 40%. Proste to nie je dobrý film, nemá dobrý príbeh, dobrých hercov a keď sme už pri tom, je technicky dosť mizerne prevedený.

Keďže som ale na ňom vyrastal, odmietam brať „objektívne“ zápory do úvahy a dávam 80%. V prípadnej recenzii ale nezabudnem povedať, že je to 80% „pre mňa“. Nie som stroj, niektoré filmy sa mi páčia bez ohľadu na to, či dostali Oscara. Takže chápem, že UNIVERZÁLNEHO VOJAKA niektorí diváci, keďže ho videli ako osemroční na pirátskej videokazete s tomu odpovedajúcim „dabingom“, uznávajú a nechápu, čo som za sviňu, že ja nie.

Pritom keď som ho videl prvýkrát, bol som v puberte. Teda v ideálnom veku na zakomplexované akčné filmy o svalovcoch, čo si dávajú po hube a popritom vybuchujú nákladiaky a muži sexujú so ženami.

Už vtedy ma film Nemca Rolanda Emmericha (jednalo sa o jeho hollywoodsky debut) nijako zvlášť nebavil. Asi preto, že Dolph Lundgren a Jean-Claude Van Damme boli fajn, ale stokrát viac fajn boli Arnold a Stallone. Pokiaľ duo Lundgren/JCVD na rozdiel odo mňa nepokladáte za béčkarské, ale sú to pre vás herecké esá, ktoré dávno mali dostať Oscara (vy si myslíte, že zjednodušujem, ale za roky písania filmových recenzií som zaznamenal najnenávistnejšie reakcie čitateľov nie keď som povedal, že „Bergman je sračka“, ale keď som povedal „Van Damme je sračka“), nečítajte ďalej.

Pokiaľ sme sa už zbavili najextrémnejších fanúšikov, môžeme sa baviť o tom, čo zostalo. Prekvapivo solídny akčný triler s výrazným sci-fi prvkom (dosť dlho som rozmýšľal, či recenziu nešupnem skôr do kategórie „Sci-fi“), ktorý mnohí chápu ako alternatívny pohľad na zombíkov (teoreticky nie sú úplne od veci...). Úvod vo vietnamskej džungli, kde Lundgren zošalie a v bitke s „belgickou pumou“ sa navzájom zavraždia, má podľa mňa oveľa lepšiu atmosféru, ako oscarová ČATA Olivera Stonea.

Bohužiaľ, v džungli strávime iba úvod. Nasleduje pôsobivý „druhý úvod“ s teroristami, kedy sa staneme svedkami špičkovej, chladnokrvnej, profesionálnej a „tichej“ prepadovej akcie. Super. Nanešťastie, postupne, čím viac sa so zvedavou novinárkou vnárame do sveta „univerzálnych vojakov“, tým viac to nudí. Emmerich dokáže dobre pracovať i s malým rozpočtom, ale predsa len, divákovi postupne docvakne, že najbombastickejšou súčasťou výpravy je plechový kamión. Van Damme a Lundgren, inak totálne herecké drevá, sú dokonca Emmerichom režírovaní TAK DOBRE, až som mal pocit, že hrajú! Čo je už samo osebe na aspoň oscarovú nomináciu za réžiu.

Lenže kým herci fajn a akcia tiež (plus nechýba sex ani humor – „hľadanie ploštice“), v porovnaní s Terminátormi a RoboCopmi je to béčko ako vyšité, nevraviac o slabom scenári: JCVD sa „vzbúri“ a s peknou novinárkou uteká krajinou a prenasleduje ho kamión a je naložený jeho bývalými parťákmi a dnes na všetko odhodlanými svalnatými chlapmi a chvíľu sa uteká a chvíľku sme v moteli a odpočívame a potom zasa utekáme a potom niekto vystrelí a dvaja traja chlapi si dajú po papuli. Po dobrom štarte prichádza stagnácia. Nezachráni to už ani scéna, v ktorej si nahý Van Damme pozerá na pipika a pýta sa: „To takto má byť?“

- UNIVERSAL SOLDIE, USA 1992, cca 103 minút -

Réžia: Roland Emmerich. Scenár: Dean Devlin, Christopher Leitch, Richard Rothstein. Kamera: Karl Walter Lindenlaub. Hudba: Christopher Franke. Strih: Michael J. Duthie. Hrajú: Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Ally Walkerová, Ralpf Moeller, Tico Wells, Ed O´Ross, Jerry Orbach, Leon Rippy, Tommy ´Tiny´ Lister a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.