Kráčajúca skala (40 %)
Štvrtok, 22 Apríl 2010 06:33

Recenzia na akčný film Kráčajúca skala s The Rockom v titulnej úlohe.

Hoci bez problémov píšem aj o iných filmoch, než ktoré práve bežia v našich kinách, KRÁČAJÚCA SKALA mi doteraz unikala. Najmä preto, že mi od prvého pozretia na DVD (do kina som na to fakticky neišiel) pripadala nečakane prízemná. Nie, to je zlé slovo. Jednoduchá. To je najsprávnejšie slovo. Samozrejme píšem aj o jednoduchých filmoch, ale tento pôsobil skôr ako pilot k seriálu; veď niekto vyrátal, že ak odrátame úvodného a záverečné titulky, zostane nám „čistých“ 65 minút!!!

Obvykle mi neuniknú žiadne filmové správy o tom, že producenti nejakého práve dokončeného filmu nie sú spokojní s finálnou verziou, na čo vyrazia režiséra, najmú iného, prepíšu scenár, vyhodia polovicu už nakrútených scén, namiesto nich nakrútia úplne nové (často s úplne inými hercami) a následne sa s týmto... hm... Niečím, zatvoria na tri roky do strižne a nakoniec to, čo zostalo z vypitvaného pacienta, zúfalo hodia nenápadne na video.

O KRÁČAJÚCEJ SKALE som nič také nepočul. Pritom pôsobí dojmom, že vznikla minimálne ešte ďalšia aspoň pol hodina scén, ktoré ale producenti z filmu vystrihli, aby mal „lepší spád a bol akčnejší“. Film na mňa pôsobí stále dojmom, že z neho záhadne zmizli viaceré dialógové a neakčné scény, v ktorých sa režisér snažil „budovať atmosféru“ a robiť vzťahy a „psychológiu“. Výsledok je až nepríjemne skratkovitý a stále som mal pocit, že sa z neho vytratili CELÉ VYSVETĽUJÚCE PASÁŽE.

Napríklad, ale tu vás musím upozorniť, aby ste recenziu prestali čítať, ak ste film ešte nevideli, sa v jednej chvíli hrdina (veľmi sympatický The Rock) dostane pred súd, kde pochopí, že sudca je proti nemu, jeho advokát je skorumpovaný a porota ho pravdepodobne odsúdi na 18 rokov nepodmienečne. Behom sekundy vyhodí advokáta a sám sa ujme vlastnej obhajoby. Prenesie krátky akože plamenný prejav (súdna sála je pravdaže natrieskaná polovicou mestečka, takže má skvelé publikum), ukáže jazvy, ktoré mu spôsobil miestny zlosyn a vyhlási niečo ako „Je tu zle, životy poctivo pracujúcich ľudí ovládajú svine z kasína, budem kandidovať za šerifa a ak ma zvolíte, sľubujem vám, že to tu zmením“. Nasleduje strih na to, ako hrdina lepí na džíp nálepku ŠERIF a dá výpoveď všetkým skorumpovaným strážcom zákona (teda úplne všetkým). ČOŽE???

V úzkej nadväznosti na to nadväzujú logické chyby. Áno, je to akčné béčko a trápiť sa logikou je asi hlúpe. Na strane druhej, pri desiatom kikse som si povedal „no moment, to už preháňajú“ a keďže film tým pre mňa stratil „základnú logiku“, ktorou by sa podľa mňa mali riadiť aj akčné béčka, vyložene ma to prestalo baviť a posledných 30 minút som pretrpel.

Napríklad ma zaskočilo, že keď už sú grázlovia (vedení charizmatickým Nealom McDonoughom) takí „všemocní“, ako je možné, že hrdinu „normálne slušne“ zatknú a posadia ho za mreže namiesto toho, aby ho predtým poriadne zmastili, alebo aby sa mu za mrežami „náhodou stala malá nehodička“ (napr. že by sa obesil na vlastnom opasku). Prečo ho zločinci tak zbytočne nechajú zájsť tak ďaleko a nezbavia sa ho hneď na začiatku po prvom probléme? Nevravím, že by ma bavilo osemstý raz v akčnom béčku sledovať, ako hrdinu zlí chlapci držia v šachu tým, že sa vyhrážajú jeho rodine, ale to by aspoň malo logiku. Alebo by mu aspoň nakreslili na domové dvere kríž. Alebo také niečo. Viete. Ale nie. Oni nič. Omláti im polovicu kasína a oni sa naňho len usmejú, trocha ho porežú a pošlú domov. Ani malého syna jeho sestry nenavštívia v škole. Ani otcovi sa nejdú vyhrážať. Ani mame do hrnca nehodia mačku. Nič. Len ČAKAJÚ, čo bude, pričom je EVIDENTNÉ, že ústredný hrdina na nich „má spadeno“ a skôr alebo neskôr im poriadne zavarí. Na jeho rodinu nesiahnu dokonca ani vo chvíli, keď ich vodcovi LATOU (!) odrazí priamo pred jeho očami zadné svetlá na aute.

Film je, údajne, inšpirovaný skutočnými udalosťami. No neviem, ale dobre (jeden film o tom už kedysi vznikol, ale nevidel som ho).

Herecké výkony sú fajn, hrdina, jeho priatelia a jeho rodina sú sympatickí už na pohľad, grázlovia veľmi nesympatickí, čo je pochvala, lebo nás potom o to viac teší, keď im hrdina spôsobuje bolesť.

Najviac som bol smutný z toho, že najlepšej časti je venovaná najkratšia časť filmu. Dlho trvá, kým sa film rozbehne: hrdina prichádza domov, rodina, priatelia. Šerifom sa stane až niekde v polovičke (pričom je zaujímavé, že všemocní zloduchovia nezabránia jeho zvoleniu, určite a evidentne na to mali desiatky rôznych spôsobov, keďže mestečko im takmer doslova „patrí“) a nasleduje najzábavnejšia časť filmu: začne prenasledovať (!) zlosynov. Jednému v skvelej scéne rozrežú „najdrahší džíp na Zemi“, ďalšieho strápni pred jeho frajerkou. Je úžasné sledovať, ako dovtedy takí sebaistí hajzli strácajú pevnú pôdu pod nohami. Bohužiaľ, táto časť trvá asi 15 minút a následne sa (nezabúdajte, veľmi kratučký) filmík rozbehne už do finále.

Akcia je zvládnutá dobre, ale čakal som niečo lepšie (lebo som videl VITAJTE V DŽUNGLI). Naplno ma vlastne bavila len jediná akčná vsuvka – a to scéna, v ktorej sa ide hrdina do kasína pomstiť za drogy. To bola šupa, to bola bomba, to bola krása, to bola choreografia, to som bol ako fanúšik akčného žánru „maximálne naplnený“.

- WALKIN TALL, USA 2004, cca 83 minút -

Réžia: Kevin Bray. Scenár: David Klass, David Levien, Brian Koppelman. Kamera: Glenn MacPherson. Hudba: Graeme Revell. Strih: George Bowers, Robert Ivison. Hrajú: The Rock, Neal McDonough, Ashley Scottová, Johnny Knoxville, Kristen Wilsonová, Michael Bowen, Kevin Durand, John Stewart a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.