Piráti Karibiku: Truhlica mŕtveho muža (100 %)
Piatok, 20 November 2009 09:13

Recenzia na PIRÁTOV KARIBIKU: TRUHLICU MŔTVEHO MUŽA.

Prví PIRÁTI KARIBIKU určite mali svoje chyby. Niekomu prekážal zamotaný scenár, inému sa nepozdávali matné výkony dua Knightleyová/Bloom a ďalší hovoril, že to malo byť kratšie. Tak či onak, jednalo sa o ukážkový hollywoodsky „oddych“, na ktorom boli vidieť obrovské peniaze (bombastická akcia, gigantické lode, prírodné scenérie) a ktorý sa stal hitom. Nečudo, že producent Bruckheimer povolal do tímu väčšinu preživších (a zopár nepreživších), primiešal hŕstku nových postáv a zaujímavo skombinoval nový príbeh so starým, vytvoriac pôsobivé a navzájom logicky poprepletané pirátske univerzum.

Tak napríklad (ak ste fanúšik prvej časti), budete z mnohých scén nadšení. Pritom sa jedná o drobnosti, ktoré si „bežný divák“ nevšimne. Napríklad v origináli bolo medzi rečou spomenuté, že Jack kedysi bol náčelníkom domorodcov. A pozrite sa, pred akým publikum v dvojke štýlom "trafeného kohúta" uteká v scéne, ako vystrihnutej z DOBYVATEĽOV STRATENEJ ARCHY! Podobných detailov je vo filme oveľa viac (osol, kapucín, pes s kľúčmi, papagáj, drevené oko, Tortuga, fackovanie prostitútkami) a ako "jednotka", i dvojka má po záverečných titulkoch pripravené drobné prekvapenie.

Už "jednotka" sa nedržala pri zemi, ale dvojka pôsobí do začiatku po koniec ako kombinácia toho najlepšieho od Barryho Sonnenfelda, Tima Burtona a Petra Jacksona. Hudba je opäť mrazivo veľkolepá s chytľavým ústredným motívom, kamera nadpriemerne zachytáva krásy rozhodne nie lacnej výpravy (od hornatého ostrova kanibalov cez biele pláže až po tajomné močaristé lagúny). Tomuto poviem „do dna vyťažený rozpočet“. Celý film vyzerá vizuálne úchvatne a mnohé obrázky si koledujú o nesmrteľnosť (úvod s prípravami na svadbu, ktoré preruší dážď a na člne sa rovno na koni k ostrovu blížiaci lord Beckett alias Tom Holland z LIBERTINEA).

Samozrejmosťou sú vynikajúce počítačové efekty (získali Oscara – jediného pre celý film). Kým minule bola hlavnou atrakciou prekliata nemŕtva posádka Čiernej perly, teraz je to prekliata rybacia posádka Bludného Holanďana.

Snímke skutočný život ale vdýchli až scenáristi a herci, vytvoriac pútavé postavy, obdarované zaujímavými povahami, črtami, názormi a navzájom šikovne prekombinovanými vzťahmi. Johnny Depp (za prvý film bol nominovaný na Oscara) je znova fenomenálny, príjemným prekvapením je však kvalitatívny posun u hercov, ktorí minule nežiarili. Kým Orlando Bloom sa aspoň snaží, Keire Knightleyovej to aj vychádza. V prvej časti nezaujímavá bábika v drahých šatoch. V dvojke si zašpinila bielu britskú tvár morskými riasami a hneď je perfektná!

Ďalší, kto je lepší ako minule, je síce na priestor ukrátený, ale o to pôsobivejší Jack Devenport ako Norrington. Minule nahladko oholený švihák z anglického námorníctva. Teraz špinavý opitý pustovník. A Jonathan Pryce (BRAZIL) sa zbavuje šupky komickej postavičky a stáva sa plnohodnotným, viacrozmerným otcom dcéry.

Stávkou na istotu je vtipná posádka Čiernej perly od nehovoriaceho kormidelníka až po hovoriaceho papagája (ktorý patrí nehovoriacemu kormidelníkovi). Chýbať nesmie ani spoľahlivá, hoci sem tam s prasatami spávajúca, Jackova pravá ruka pán Gibbs). Výborný je Holland, vďaka ktorému prítomnosti získala bezstarostná atmosféra pôsobivý nádych „osudovej atmosféry“. Dej sa odohráva v dobách, v ktorých ešte dožívali morské obludy, ale z máp už postupne mizli biele miesta. Poteší aj Naomie Harrisová (MIAMI VICE) ako bosorka Tia Dalma a Bill Nighy v „počítačovej“ úlohe kapitána Bludného Holanďana. A pozrite, kto to na konci vchádza do chatrče počas zádušnej omše! „Na koniec sveta budete potrebovať skúseného kapitána.“

TRUHLICA MŔTVEHO MUŽA je strhujúce hollywoodske dobrodružstvo so skvelou akciou, hereckým obsadením a miestami skutočne hrozne vtipnými scénami (verbovanie novej posádky v Tortuge).

„Kapitán, navrhujem zmiznúť od ostrova čo najrýchlejšie a držať sa na otvorenom mori.“ – „Pán Gibbs, s tým prvým súhlasím, ale musíme sa držať na plytčine.“ – „Kapitán, to si navzájom odporuje.“ – „Dôverujem vašim schopnostiam, pán Gibbs!“

Pirates of the Caribbean: Dead Man´s Chest, USA 2006, cca 150 minút

Réžia: Gore Verbinski. Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio. Kamera: Dariusz Wolksi. Hudba: Hans Zimmer. Hrajú: Johnny Depp, Keira Knightleyová, Orlando Bloom, Kevin McNally, Stellan Skarsgård, Tom Hollander, Jonathan Pryce, Jack Davenport, Mackenzie Cook, Naomie Harrisová, Geoffrey Rush, Lee Arenberg a ďalší