Equalizer [7O %]
Piatok, 07 August 2015 03:00

Recenzia akčného trileru s Denzelom Washingtonom.

Dôležitý oznam pre fanúšikov portálu Recenzie! Ešte niekoľko týždňov, možno mesiacov a portál Recenzie skončí. Posledné články obsahujú túto informáciu. Ak sa i naďalej chcete stretávať s názormi Ivana Kučeru na svet filmu, ale i televízie a literatúry, kliknite na „páči sa mi“ na jeho spisovateľskom FB.

Nemyslel som si, že niekedy uvidím scenár á la Steven Seagal, ale nakrútený áčkarským režisérom za 55 miliónov dolárov a v hlavnej úlohe s držiteľom Oscara. Niekto tvrdí, že čosi podobné bolo už 96 hodín, ale naplno som to pocítil až u Equalizera. Miestami som až nemohol veriť tomu, aký „hlbší rozmer a presah“ získavajú typické seagalovské tvrďácky silácke scény typu „pozri sa na mňa – čo vidíš?“.

OK, Antoine Fuqua nie je môj obľúbený režisér. Najviac sa mi od neho páčil čudný Kráľ Artuš. Training Day (jeho prvá spolupráca s Washingtonom, z ktorej prekvapivo vzišiel pre herca Oscar), Muži na zabitie s Yun-Fatom, Ostreľovač, Najlepší z Brooklynu, Pád Bieleho domu ani Slzy slnka s Bruceom Willisom ma ktovieako nebavili. Ale oproti „Seagalovým ľuďom“ (Keoni Waxman, Dean Semler, Richard Crudo...) je to bomba chlapík. Vie vykresať pôsobivý záber (Washington v spomalenom zábere kráča s vystreľovačkou klincov k nepriateľovi pomedzi temne nasvietené regáli a z protipožiarnych stropných dýz sršia hektolitre vody).

Denzel Washington sa ani ktovieako nesnaží a aj tak je skvelý. Byť členom Akadémie, možno by som (minimálne z recesie) nominoval na Oscara. Pritom mám už za sebou doby, kedy som ho zbožňoval. Dnes mi nepripadá elektrizujúci, ani úžasný. Skôr rutinný, neprekvapivý a stereotypný (v 2 Guns mi aj Mark Wahlberg pripadal zábavnejší, ospravedlňujem sa za urážku). Tu je ale dominantný a pritom pokorný, nenápadný a zároveň charizmatický. Tichý zabijak. Štíhla postava, holá lebka a tvár, ktorá sa v sekunde zbaví typického washingtonského širokého bieleho úsmevu a premení sa na mrazivý kameň. Vtedy i najsebavedomejší gangstri pochopia, že si začali s nesprávnym. Je taký drsný, nad vecou, neporaziteľný, hardcore „a vôbec“, že si k svojej bývalej šéfke (a láske?) nejde pre pomoc, ale žiada ju o dovolenie všetkých pozabíjať (!!!).

Taký zábavný bol posledný raz v Mužovi v ohni – a to bol rok 2004! Pritom postava, ktorú hrá, je klasický Seagal. Nenápadný chlapík so špionážnou minulosťou, stroj na zabíjanie, ktorý ale chce veci radšej vyriešiť pokojne („vyplatím vám ju a dáte jej pokoj“). Keď zistí, že to so všetkými tými hajzlami naokolo nepôjde, príde k nim a po jednom ich pozabíja. Realisticky pôsobí jeho motivácia – dievča v ohrození. Pre niekoho môže znieť absurdne, že sa zabijak vráti späť do hry „iba“ kvôli tomu, ale mne sa zdá, že zabijak na predčasnom dôchodku by sa do akcie vrátil práveže skôr kvôli tomuto, než kvôli 20 miliónovému honoráru.

„Len“ s takýmto hercom v takejto úlohe (niečo medzi Monkom, MacGyverom a Terminátorom) by bol Equalizer dobrou zábavou. On ale má aj ďalšie plusy. Napríklad scenár:

1) I keď je to „klasika“ pozliepaná z akčných klišé, obsahuje množstvo osviežení. Jeden príklad za všetky. Ústredný zloduch je v polovici filmu z hrdinu na prášky a tak si na jeho likvidáciu zavolá mega-giga-zabijaka, ktorý pôsobí dojmom, že si na raňajky dáva košík vyprážaných mačiatok a zapíja ich krvou hebkých, ufňukaných šteniatok. Čakáte, že bude nasledovať scéna, v ktorej z piatich dodávok v spomalenom zábere vyskočí 20 potetovaných grázlov vedených týmto mamrdom a strhne sa gigantická bitka. Ale nie, nič také. Zlosyn a mega-giga-zabijak sedia v reštaurácii a dohodnú sa na Washingtonovom zabití, chlapík odíde na WC a o pár sekúnd si s jeho rozbitými zakrvavenými slnečnými okuliarmi k zlosynovi prisadne ako lečo vysmiaty Denzel.

2) Ústredného zlosyna hrá Marton Csokas, ktorý od začiatku 21. storočia stelesňuje podporné úlohy. Síce občas aj kladné (elfa Celeborna z Pána prsteňov) a raz dokonca hlavnú kladnú (Evilenko), ale jeho špecialitou sú záporáci (Guy z Kráľovstva nebeského, Bournov mýtus, xXx, Dr. Kafka v Amazing Spider-Manovi 2). Hajzel, ktorého hrá v Equalizeri, pôsobí dojmom, že je to destilát všetkých týchto ničomníkov. Unavený krviprelievaním, ktoré trvá desiatky rokov. Obe postavy, jeho a Denzelova, pôsobia dojmom, že keď by sa prvý raz stretli zoči-voči, po dvoch troch pohľadoch by videli, čo je ten druhý zač (a čoho je schopný), prehodili by pár zdvorilostných fráz, podali si ruky a odišli by každý na opačný koniec štátu. Samozrejme, také jednoduché to nebude, no hoci sa z Csokasa postupne vylúpne potetovaná hardcore sviňa, stále si uchováva zaujímavosť a je Denzelovi pomerne vyrovnaným súperom.

3) Finále je síce „totálne štandardné“ (vydieraný hrdina sa musí dostaviť na opustené miesto, kde naňho čaká vražedná presila)... len do chvíle, kým hrdina namiesto samopalu nezačne používať záhradkárske náčinie. Je to drsná variácia na Sám doma a Denzel je v nej príjemne neústupčivý (pohľad do očí umierajúceho skurvysyna). Ak by ešte žil Leslie Nielsen, behom roka by bola paródia (čo by bola poklona, lebo paródie na blbé filmy sa väčšinou nerobia).

4) Tvorcovia nepodceňujú našu inteligenciu, takže nevidíme, ako Denzel získal prsteň naspäť (pripomenulo mi to neexistujúcu scénu „kradnutie krídel“ v druhom Kapitánovi Amerika).

Tieto veci + Washington diváka príjemne vykoľaja, takže nevie, či má v nasledujúcej scéne očakávať klišé (hrdina v spomalenom zábere kráčajúci od gigantického výbuchu), alebo práveže niečo absolútne originálne.

A mínusy? Vo finále som očakával väčšiu presilu, väčší masaker a bitku na nože. Takisto mi prekážala rovina s dobráckym zamestnancom SBS a i niektoré ďalšie pohľady do hrdinovho súkromia (šport). Nesedelo mi, že sa v krátkom čase primotá hneď k niekoľkým zločinom (ruská mafia, výpalníctvo, prepad obchodu, krádež prsteňa). Napriek tomu tento film vnímam ako nadpriemerný a 80% mu uniklo iba o zbíjačku. Viac ako dvojhodinová dĺžka mu pristala a i tak mám pocit, že pár dôležitejších momentov bolo vystrihnutých (agenti FBI). Zbožňujem filmy, v ktorých jedinec terorizuje zločineckú skupinu (96 hodín, Kráčajúca skala).

P.S. – Pozerám záverečné titulky a zrazu... Bill Pullman! Fúha, to som fakt nevedel (ale bol mi odniekiaľ povedomý).

P.S. 2 – Dlho som rozmýšľal, akého herca mi pripomína Puškin na konci. Trocha Rade Šerbedžiju. Preto som bol prekvapený, keď som zistil, že ide o českého rodáka Vladimíra Kulicha (vodca Vikingov).

The Equalizer, USA 2014, cca 132 minút