96 hodín: Zúčtovanie [4O %]
Pondelok, 26 Január 2015 03:00

Recenzia druhého pokračovania jedného z najlepších akčných filmov posledných desiatich rokov.

Mne bolo jasné, že po hroznej dvojke je len minimálna šanca na zlepšenie.

Nerozumiem tomu. Prepáčte, ale vážne tomu nerozumiem. Sequel „musí“ byť drahší a väčší, ako predchádzajúci diel. Malo by to byť to isté, čo minule, ale veľkolepejšie. Mnohí si z toho robia srandu, naposledy 22 Jump Street, ale v Hollywoode vďaka tomuto v podstate tupému receptu vznikli také vynikajúce dvojky, ako Votrelci, T2, Krstný otec 2 alebo druhé Smrtonosné zbrane/pasce. Luc Besson však nie je len na ho*no režisér. Stojí za hov*o aj ako producent. Ako inak si totiž vysvetliť, že po mega-úspechu 96 hodín bol schopný v nudnej dvojke spochybniť základné pravidlo sequelov a NEPONÚKNUŤ (!!!) v nej divákom to, čo zbožňovali na jednotke?! Teda skvelú akciu, množstvo mŕtvych alebo aspoň ťažko zranených a nekompromisný prístup.

Dvojka, napriek tomu, že bola úplne iná, ako jednotka, zarobila ohromné peniaze a Liam Neeson sa stal jednou z najnepravdepodobnejších akčných hviezd posledných rokov (A-Team, Bojová loď, Medzi vlkmi, Medzi náhrobnými kameňmi, Non-Stop, Neznámy). Hoci prisahal, že do dvojky nepôjde, nakoniec mu ponúkli taký honorár, že samozrejme išiel. Pravdaže, následne začal tvrdiť, že trojka už by bola fakt úplne mimo. Vraj kto by koho uniesol? On sám seba? Ale, pochopiteľne, peniaze rozhodli a dočkali sme sa trojky. Tá bola v rámci reklamnej kampane avizovaná osudovým štýlom á la „toto je definitívny koniec“.

Neesona som v jeho mladých rokoch nemal rád (Bounty), potom sa prehral do polohy múdrych mentorov (Kráľovstvo nebeské, Batman začína) a začala s ním byť sranda. Avšak jeho filmy z posledných rokov sú v podstate seagalovky, akurát je o čosi lepší herec, ako Veľký Stívn. Môže to znieť prehnane, ale vezmite si kasting v dvojke a trojke. Také zoskupenie neschopných, netalentovaných a miestami až vyložene nepríjemných ľudí som naposledy videl v Prepadnutí 2: Temnom území. Maggie Graceovú by som si chcel predstaviť maximálne v porne, Janssenovú už ani to nie a titulný ruský zlosyn v SLIPOCH je ako zo zlého sna; neveriacky som na konci vypliešťal oči na jeho spodnú bielizeň, zúbožene čakajúc, či mu odtiaľ niečo nevykukne. Neuveriteľné.

Jedinou výnimkou je Forest Whitaker, ktorý hrá rovnakú postavu, ako v Konečnej (akurát je ešte sympatickejší) alebo ako Tommy Lee Jones v Utečencovi (ibaže je ešte jasnejšie, že je na strane prenasledovaného, len o tom zatiaľ nevie). Patrí k hercom, ktorým stačí, aby v zábere sedeli na stoličke a hrali sa s gumičkou a už to má „hĺbku“ a „psychológiu“. Všetci ostatní sú dosť hrozní (znova sa potvrdilo, aký príšerný herec je Dougray Scott). Snáď s výnimkou Lelanda Orsera, ale obávam sa, že je málo takých, čo si ho pamätáme ako infikovaného Purvisa z Votrelca: Vzkriesenia.

Apropo, Utečenec. 96 hodín: Zúčtovanie sú teoreticky jeho remake, akurát, ako skoro každý remake, je scenár prekopaný aspoň do takej miery, aby nešlo o „úplne to isté“. Tento typ scenára je mierne povedané zastaraný. Už som sa ani nerozčuľoval nad tonami klišé, pretože ich bolo toľko, že scenár pozostával na 100% len z nich. A ak nie na 100%, ale „len“ na 98%, zvyšné dve percentá tvorilo obludne nelogické konanie všetkých postáv (polícia nie je schopná včas zistiť, že obeť mala miliónovú poistku a to nevravím o šokujúcom momente, kedy hlavný policajt ZJE jeden z dôkazov) a desaťročia staré klišé (v čele s klasickým „titulný gauner má hrdinu na kolenách, ale namiesto toho, aby ho dorazil, začne kecať“).

Netvrdím, že prvý diel mal oscarový scenár, ale dodnes si pamätám na mnohé svieže a vskutku originálne riešenia (napr.: hrdina sleduje zločincov, ale neovláda ich reč, tak si na odpočúvanie najme seriózneho tlmočníka, ktorý mu prekladá a následne mu zaplatí a pošle ho preč). V trojke nič také, tu čím väčšia hovadina, tým nadšenejšie ju urobí. Niektoré momenty sú skutočne WTF (likvidácia zabijakov prostredníctvom defibrilátora, ktorý má hrdina pri sebe, veď kto z vás so sebou bežne nenosí defibrirátor? Alebo som slepý a bolo to niečo iné?).

Nevraviac o tom, že scenáristi kašlú na udalosti z prvých dvoch dielov. V jednotke mala Janssenová bradatého manžela Stuarta, po jednotke sa s ním tuším rozviedla a na konci dvojky znova začala chodiť s Neesonom. Aspoň tak som to pochopil (alebo si to len zle pamätám?). Ale pre potreby trojky ju Besson bez jediného vysvetlenia zasa nechal vydať sa, ale nie za Neesona! Niektorí z vás však už v tejto chvíli vedia, že píšem blbosť, pretože po napísaní tohto odseku som skočil na IMDb a tam som so šokom zistil, že Stuart je aj v trojke. Je to teda podľa všetkého rovnaká postava, akurát bola pre-obsadená hnusným Scottom (v jednotke to bol Xander Berkley). Alebo je Janssenová zaťažená na meno Stuart, rozviedla sa s jedným a vzala si druhého? WTF...

Tentokrát nikto nikoho neunesie. Už v dvojke bol koncept jednotky obrátený naruby (v dvojke uniesli Neesona a musela ho zachraňovať jeho dcéra, ehm). Trojka si však ide definitívne úplne inou cestou. Nie je tu absolútne žiadne napojenie na mafiu z predchádzajúcich dielov, čo by síce bola blbosť, ale tvorcovia jasne ukázali, že s blbosťami problém nemajú a aspoň by bola trilógia „nejako“ prepojená. Osobne by som určite ocenil, keby znova niekoho uniesli, ak by to znamenalo, že 70% stopáže bude tvoriť akcia, ako tomu bolo v jednotke, ktorú pokladám za jeden z najlepších akčných filmov posledného desaťročia. Vinou ignorovania predchádzajúcich udalostí nemá podtitul o zúčtovaní žiadny zmysel, pretože o žiadne zúčtovanie nejde. Tuším len jediný raz sa scenáristi k daným udalostiam prihlásia a to vtipnou neškodnou hláškou „v minulosti sa zaplietol do istých udalostí a zomrelo pri tom dosť veľa ľudí“.

Čo je najhoršie – ako dvojka, aj trojka je presným opakom nabúchanej jednotky. Inými slovami, nie je to akčný film. OK, aj dvojka Votrelcov bola úplne iná, ako Votrelec, ale tuná namiesto starých známych vecí, ktoré fungovali v jednotke, neprichádza nič nové, čo by zaujalo. Ak teda nepočítame to, že namiesto akcie sú do popredia tlačené neznesiteľné dialógy, nechutne lepkavé kecy a zápletka, ktorú snáď v roku 2014 nikto nemohol myslieť vážne. Obávam sa ale, že myslel. Minimálne Neeson do toho ide naplno, čo je ale pri tak blbom scenári fakt absurdné (a minimálne dva razy prežije neprežiteľné, čo už ma ani nerozčuľovalo). Znova mi prišlo na rozum, že dôchodcovia by v akčných filmoch nemali behať.

Dobre, nejaká akcia tu je, ale je jej len skutočné minimum. Je tu biedna automobilová naháňačka, oproti ktorej tuctové naháňačky z Kobry 11 pôsobia viac cool. Potom je tu slabá bitka v potravinách a nasleduje akčné vyvrcholenie, ktoré je jednak útrpne samoúčelné (hrdina má k dispozícii troch kamošov, ale využije ich len na zneškodnenie dobrých policajtov a keď treba bojovať proti krvilačnému opitému ruskému gangu, nastupuje frajer do výťahu sám, to sú mi teda kamoši!) a jednak je, oproti perfektnej jednotke, slabým odvarom.

Nekompromisnosť. Báječná nekompromisnosť. To si dodnes živo pamätám z jednotky. V trojke nič také nie je, pretože hrdina väčšinu času stojí proti dobrým policajtom a tých samozrejme nemôže kynožiť, môže im maximálne vylepiť facku, alebo, to keď sú akože fakt dotieraví a otravní, ich udrieť tak, aby omdleli.

Bezzubosť je ale prítomná i v scénach bez policajtov: likvidované sú autá výlučne bez šoférov (všimnite si pootvárané dvere tesne predtým, než je auto zničené) a finálna bitka s mafiou je taktiež zbavená krvi a drsnosti. O istej postave Neeson prehlási, že bola brutálne podrezaná a to ma dosť šokovalo, nakoľko nežne ležala v posteli, ako keby spala. Určite nevyzerala byť „brutálne podrezaná“. Nečakal som, že Neeson vytiahne mačetu a začne gaunerov pitvať, ich črevá rozžuje a potom vzniknutou masou natrie steny, ale toto bol fakt slabý čajíček.

Ak by som chcel byť objektívny, čo nechcem, musel by som priznať, že trojka, hoci je ešte o štipku menej akčnejšia, ako bezvládna dvojka, ma bavila o štipku viac. Zrejme kvôli prostrediu, nakoľko americké ulice mi pripadajú lepšie, ako hnusné istanbulské. A pár bodov k dobru tomu dáva i Whitaker a likvidácia jednej z najnesympatickejších postáv z prvých dvoch dielov. Je to ale málo. Kedy sa z tohto univerza stala bezcenná zlátanina pre rodinné publikum? Fakt sa toto môže páčiť niekomu, komu sa páčila jednotka? Poznám osobne jediného človeka, ktorému áno. A pri pohľade na tržby všetkých dielov je mi jasné, že to nie je prvý a ani posledný taký človek na planéte Zem. Nechápem...

P.S. – Luc Besson zrejme miluje Mission: Impossible II, pretože hlavných gaunerov v dvojke a trojke hrajú Rade Šerbedžija a Dougray Scotty.

Taken 3, Francúzsko 2014, cca 109 minút

Réžia: Olivier Megaton. Scenár: Robert Mark Kamen, Luc Besson. Hudba: Nathaniel Méchaly. Kamera: Eric Kress. Hrajú: Liam Neeson, Maggie Graceová, Famke Janssenová, Forest Whitaker, Leland Orser, Dougray Scott a ďalší

............................................................................................................................