Aký problém majú Expendables? 2/2
Streda, 01 Október 2014 03:00

Dokončenie článku o tom, čo sa môže stať, ak nemáte veci dopredu poriadne premyslené a napriek tomu do nich idete. Zachráni to Jackie?

Vtipy!

Smutne pôsobí tiež humor, ktorý je skôr nevtipný, než vtipný. Mňa miestami až urážajú prízemné „autobiografické“ poznámky na adresu rôznych postáv. Takže Schwarzeneggerov Trench by sa v jednotke „rád stal americkým prezidentom“ (ha-ha-ha), Snipesov Doc bol uväznený za dane (ha-ha-ha), Lundgrenov Gunnar je génius s gigantickým IQ (ha-ha-ha) a z Jetovej výšky si robia všetci srandu (ha-ha-ha). Toto je skutočne dosť úbohý a lacný zmysel pre humor. Mierne povedané nenáročný.

Totálna masakra, ktorú neprekonalo ani nič v trojke, prišla v dvojke s Chuckom Norrisom. Jeho nástup na scénu je jedným veľkým sfilmovaním „vtipom o Chuckovi Norrisovi“. Napriek tomu sa ju tvorcovia pokúsili prekonať – takisto v dvojke. Konkrétne vo finále, kedy Arnold začudovane pozrie na strieľajúceho Chucka Norrisa a sarkasticky sa spýta „a kto ešte príde? Rambo?“.

Barman s dobrým srdcom Mickey Rourke

O tom, že Sly nevie, čo s takým monumentálnym kastingom vlastne chce docieliť, svedčí postava Mickeyho Rourkea. V jednotke zažiaril i na menšom priestore ako šéf baru, kam Expendables chodia a zároveň ex-člen tímu (možno dokonca jeden z jeho zakladateľov?). V začiatkoch boli ale aj s touto rolou spájané čachre-machre. Pôvodne mal totiž Rourke stvárňovať zbrojára, od ktorého Expendables v jednej scéne vyfasujú zbrane a vyrazia do akcie... Rolu prijal jednak preto, aby kul železo zahorúca (v tom období zažíval comeback vďaka Wrestlerovi a Iron Manovi 2 a účasť v poriadne očakávaných Expendables určite nebola od veci) a jednak kvôli priateľstvu so Slyom (ktorý mu dal rolu obchodníka s pornom v ťažkom životnom období v Zastavte Cartera). V dvojke sa však Rourke neobjavil ani na sekundu, detto v trojke. Pritom počas nakrúcania sa hovorilo, že sa vráti. A nevrátil sa. Rourke bol údajne počas nakrúcania trojky prekvapený, keď sa ho spýtali na jeho návrat. Povedal, že sa s ním o nej nikto nerozprával. Nuž... aj takto môže vyzerať reklamná kampaň.

Otázkou je, či by sa v dvojke a trojke objavil, aj keby dostal oficiálnu ponuku. Jeho nechuť cestovať za filmovaním mimo USA - dvojka s trojkou sa robili v Európe - je známa. Je ale zvláštne, že postava, ktorá v jednotke pôsobí ako „duša tímu“, nie je neskôr aspoň v jednej vete spomenutá. Niektoré zdroje hovoria, že odmietol kvôli malému rozpočtu, iné dávajú za pravdu verzii o jeho cestovateľskému nechutenstvu a iné tvrdia, že proste bol pracovne vyťažený.

Sly celkovo nemá problém zbavovať sa dôležitých postáv. Chýbal vám v trojke Willis? Za hŕstku natáčacích dní si vypýtal veľký honorár a tak ho vyrazili, jeho postavu „drzo“ nahradili Fordom a ešte si neodpustili ironickú poznámku. Netvrdím, že si to Willis nezaslúžil, len neviem, ako sa na jednotlivé časti budú pozerať budúce generácie, ktoré tieto zákulisné informácie nebudú ovládať.

Spin-offy, rip-offy, sequely

Teraz, po premiére trojky, sa zdá, že Sly zostáva verný sám sebe. Teda stále nevie (po štyroch rokoch a troch filmoch), čo so sériou. Po tom, čo trojka v DVD kvalite unikla niekoľko týždňov (!) pred premiérou na net, začal pripomínať muža, ktorému by mali zatvoriť ústa. Začal hovoriť o štvorke, ale i o spin-offoch a rip-offoch. Blízko k realizácii (pravdepodobne) má ženský rip-off (Meryl Streepová? Stallone v cameu? Dlho sa hovorilo o Sigourney Weaverovej, tá každopádne ponuku odmietla.) a spin-off „novej generácie“ z trojky (Kellan Lutz a spol.).

Aspoň také boli, zrejme, pôvodné plány: dať im príležitosť v trojke a ak by zažiarili, nech si vezmú samostatný film a v Expendables 6 prípadne preberú štafetu po Slyovi a jeho tíme. Museli by sme si dať urobiť nejaký objektívnejší prieskum trhu, ale osobne mám pocit, že diváci novú krv prijali podobne, ako ja: ako niečo, čo nezaujme v zlom, ale ani v dobrom. Noví potenciálni Expendables sú pomerne nevýrazní, miestami až akoby neviditeľní. Neviem si predstaviť, že by niekto nabral odvahu investovať do ich spin-offu čo i len 40 miliónov, hoci všetko je možné. No zrejme to nebude nikoho priorita a tipujem, že v štvorke možno ani nebudú.

Spasí to Ázia?

Koncom augusta Sly spustil stroj na kecanie (= svoje ústa) a naznačil, že nakrúcať by sa mohlo v Ázii, čím by mohli stúpnuť tržby. Ázijské publikum taký film, ak by sa odohrával v Ázii, peňažne podporí, či už investovaním do rozpočtu, alebo zvýšenou návštevnosťou v kinách.

Stallone zároveň potvrdil, že Jackieho chce, že Jackie chce tiež, ale nechce cameo, ale poriadnu rolu (poučil sa z Jeta Li?). S tým Stallone nemá problém. Zároveň sľúbil, že postáv v štvorke bude menej a budú mať väčší priestor.

Sly chcel Jackieho už do jednotky, no ten mu stále uniká. Pôvodne sa mal objaviť aj ako hlavný zlosyn v štvrtom Rambovi, ale nakoniec z toho nič nebolo. Zrejme i preto, že Jackieho doma milujú do značnej miery preto, že hrá kladné, sympatické postavy v mládeži prístupných tituloch. Štvorka Ramba mu ponúkla negatívnu postavu a o akčných scén, plných vytrhnutých čriev, vieme svoje. Logicky odmietol. Séria Expendables však po drsnej jednotke a dvojke nastúpila v trojke na nižšiu prístupnosť, čiže sa v podstate úplne vymazali nadávky a krvavosť. Takže tento problém je vyriešený. Navyše by Sly dozaista nemal problém dať mu kladnú postavu. V ďalších dieloch by sa Expendables v pohodičke mohli vybrať do Ázie na misiu, ku ktorej úspešnému splneniu by sa museli nakontaktovať na miestnu spojku. Jackieho. To by po komerčnom vyhorení trojky mohlo sériu oživiť – obrovský a teda lukratívny ázijský trh. Len si spomeňme na Ohnivý kruh, Iron Mana 3, Temného rytiera a štvrtých Transformerov – zarobili veľa i vďaka tomu, že minimálne pár scén bolo umiestnených do Ázie.

Pomôcť by mohlo aj priplatenie Schwarzeneggerovi. V jednotke mal cameo, v dvojke z toho už bola výrazná podporná rola, pričom sa dokonca plnohodnotne zúčastnil finálnej akčnej scény, v ktorej si zastrieľal s Willisom i Norrisom. No v trojke to už zasa bolo skôr cameo. Nechápem, ako je možné, že chalanom nerobí problém stretnúť sa v nudnej blbosti, no v relatívne lukratívnej sérii si Arnie nájde čas len na cameo. Do štvorky by sa k Expendables mohol pripojiť ako plnohodnotný člen, ktorého tím brutálne v úvode zlikviduje nový zlosyn, kvôli ktorému Expendables vyrazia práve do Ázie. Tak by sa zároveň so sériou mohol dôstojne (alebo aspoň nejako) rozlúčiť Jet Li, ktorý v trojke prebehol práve do Arnieho tímu. Jasné, Arnieho filmy z posledných rokov, v čele s Konečnou, sú prepadáky a aj jeho spoločný film so Slyom finančne (a inak) zlyhal. Ale ak by sa z nich v štvorke stalo výbušné buddy duo, mohli by im fanúšikovia série (a ich dvoch) odpustiť posledné zlyhania a vyraziť v húfoch do kina.

Epilóg

Chalanom sa nedarí. Trojka vybuchla. Nečudo, veď ani osamote nemajú veľký úspech, tak prečo by ho mali dosiahnuť spolu? Slyova buddy movie Jedna medzi oči totálne krachla. Schwarzeneggerova Konečná zlyhala, na Sabotage sa takmer nedalo pozerať a o zombies Maggie sa šepká, že sa možno vôbec nedostane do našich kín. Film s Arnoldom Schwarzeneggerom v titulnej úlohe? Kedysi by to nebolo možné! Dnes už ale Arnie nikoho nefascinuje. Je to o to smutnejšie, že obaja páni (najmä Sly) na svojich predsa len už dôchodcovských telách zapracovali (kvôli filmom) tak, že by im mohli závidieť aj tridsiatnici. Statham uvádza na trh 10 akčných jednohubiek do roka a už to skoro nikoho neláka, Jetovo prerazenie v USA sa nekonalo, Crews upadol do zabudnutia a Gibsonovi polovica sveta stále neodpustila vyhrážanie sa zavraždením milenky. A Brosnan? Pred premiérou špionážneho trileru The November Man mal veľké oči: z filmu sa mala stať v prípade úspechu séria a Pierce mal následne doplniť Expendables. Lenže hop, úspech sa nekonal. V septembri Stallone prvý raz priznal, že štvorka vôbec nie je istá. Povedal, že podľa neho za neúspech trojky môže uniknutie filmu dlho pred premiérou a tiež to, že bola mládeži prístupná. Ak štvorka predsa len vznikne, pôjde o návrat k „neprístupným“ koreňom (takže Jackie je zasa mimo hry?!).

............................................................................................................................

Prvý diel.