Expendables 3 [7O %]
Pondelok, 01 September 2014 03:00

Recenzia tretej misie Sylvestra Stallonea, tentoraz s nováčikmi Kellanom Lutzom, Antoniom Banderasom a Wesleym Snipesom.

Obsahuje drobné spoilery.

Barney Ross (Sylvester Stallone) plus jeho tím (Dolph Lundgren, Terry Crews, Randy Couture, Jason Statham) mínus Jet Li (ale o tom až neskôr) plus Wesley Snipes, sú predĺženou rukou CIA (Brucea Willisa striedajúci Harrison Ford) poverení úlohou zajať brutálneho obchodníka so zbraňami. Z toho sa však, na prekvapenie všetkých, vykľuje jeden zo zakladajúcich členov Expendables (Mel Gibson), ktorého všetci X rokov pokladali za mŕtveho. Je však až príliš živý. Taký živý, že Barneyho tímu prikúri pod kotlom natoľko, že ten je nútený staré komando rozpustiť a nájsť si pomocou „hľadača talentov“ (Kelsey Grammer!) nové (Kellan Lutz, Ronda Rouseyová, Glen Powell, Victor Ortiz a prekvapivo Antonio Banderas, ktorý sa v skutočnosti nenarodil v roku 1984, ale cíti sa na to).

Sága Expendables sa okrem iného preslávila tým, že je zmätená. Mickey Rourke sa v jednotke objavil v podpornej, ale relatívne kľúčovej úlohe (ako „spytujúca duša Expendables“ a zároveň sa špekuluje, že práve on, Barney a Gibson kedysi Expendables založili)... a v dvojke a trojke po ňom nie je ani stopy. Príchod pred kameru sľúbili tony hercov (Sandra Bullocková, Forest Whitaker, The Rock, Vin Diesel), dodnes k tomu však nedošlo. Trojka pre zmenu vsadila na striedanie generácií, ale stavil by som sa, že je to len chvíľkový nápad a v štvorke sa nikto z nich neobjaví, aspoň nie v dôležitej úlohe. Neviem si predstaviť, že by tieto nevýrazné tváre v blízkej budúcnosti prevzali sériu (ale viem si predstaviť rip-off resp. spin-off). Všetko navyše komplikuje zlé komerčné prijatie trojky v kinách.

Od trojky som si dosť sľuboval, lebo sa jej chopil začínajúci, ale možno o to dravší a pre vec zapálenejší Patrick Hughes (Krvavá odplata). No trojka sa od predchádzajúcich dielov nijako extra neodlišuje. Je o čosi vážnejšia, ako miestami až komediálna dvojka, ale nie o veľa (Stallone a Gibson to hrajú ako zo špionážneho psychologického trileru, ale zrazu na scénu vtrhne Banderas a začne tancovať). Začínam mať pocit, že nech štvorku, päťku a desiatku bude režírovať ktokoľvek, vrátane Terryho Gilliama a Gusa Van Santa, dopadne to rovnako.

Dobrou správou je, že úvod (železnica + prístav) a finále sú jedna súvislá akčná scéna. Spolu možno tvoria až polovicu dvojhodinovej stopáže. Horšou správou je, že akcia je občas menej prehľadná (pri autonaháňačke som nestíhal) a dosť ma sklamalo, že mnohí herci, ktorí to vedia so svojím telom (Li, Lundgren, Statham) sa uspokojili so strieľaním. Trocha sa tým stráca zmysel akčného žánru ako takého. Našťastie čo-to zachraňuje dunivý hlavný hudobný motív.

Banderas do filmu zapadol napriek relatívne absurdnej postave hladko. Musí to byť veľký profesionál, že niečo takéto zahral bez toho, aby bol trápny. Údajne do trojky išiel pod podmienkou, že si rolu bude môcť upraviť podľa seba. Stallone súhlasil a urobil dobre. Antonio je vítaným osviežením snímky.

Prekvapivo hladko do sveta Expendables zapadol ďalší nováčik, sitkomový Grammer, ktorému spravidla komerčné filmy nesedia (tretí X-Meni).

Niekto bude nadávať na nováčikov, ale mne neprekážali. Je ale pravda, že ma ani nezaujali. Boli takmer neviditeľní.

Harrison Ford bije menej do očí, ako Willis.

Snipes spočiatku pôsobí rozpačito, ale len čo sa oholí, ostrihá, prestane mlieť pántom a stane sa z neho komparz v akčných scénach, dá sa naňho pozerať.

Z fotiek pred nakrúcaním bolo vidieť, že Gibson nahodil solídnu fyzičku. Napriek tomu sa v Expendables 3 ani raz nevyzlečie a finálna potýčka so Slyom je o tom, ako sa dvaja chlapi tlčú v mláke a potom jeden druhého zastrelí samopalom. Gibson je rovnako nevýrazný zlosyn, ako v druhej Machete. Jean-Claude Van Damme v dvojke mi pripadal lepší, ale zasa Gibson je o čosi menej smiešny, keď sa pokúša hrať (k čomu dôjde v scéne v dodávke).

Crews sa asi netešil na prepustenie Snipesa z basy, nakoľko pôvodne mal jeho rolu hrať Snipes, ale keď skončil za mrežami, Stallone rolu pre-obsadil práve Crewsom. Myslel som si, že tvorcovia Crewsa zabijú a štafetu po ňom preberie práve Snipes. Ale zasa na nič také nemali odvahu a Crewsa, ktorý je spolu s Coutureom zbytočnou súčasťou tímu už od jednotky, len na väčšinu minutáže poslali do nemocnice. Fakt netuším, kto všetko bude v štvorke, lebo v trojke sa tím rozrástol nie len o Banderasa a Snipesa, ale i o spomínanú „mladú krv“.

Dosť ma štve, že sa Stallone a Schwarzenegger stále nemôžu dať poriadne dokopy. Keď to zvládli v blbom Pláne úteku, prečo si nemôžu zladiť pracovné harmonogramy tak, aby sa Schwarzenegger mohol stať oficiálnou súčasťou Barneyho tímu? Arnie má v trojke väčší priestor, ako v jednotke, ale menší, ako v dvojke.

Hoci je akcia „veľká“, po vizuálnej stránke sa o žiadny veľký zázrak nejedná. Miestami je výprava až hnusná. Kvôli ušetreniu sa nakrúcalo „niekde v Európe“ a je to vidieť.

Zvláštne pôsobí násilný návrat Jeta Li. Bol som prekvapený, keď sa hodinu a pol neobjavil a nikto ho ani len nespomenul. Nakoniec sa chaoticky mihol vo finále. Ako člen Schwarzeneggerovho tímu. No neviem človeče.

Je pravda, že trojka pôsobí dojmom, že mala aspoň „nejaký“ scenár (dvojka vyzerala skôr ako sled náhodne pospájaných scénok), ale scenár je plný predvídateľných klišé. Rozhodne nad ním netreba premýšľať (keď Lundgren nasadol do tanku, nebál sa, že si ho Ford pomýli a zbombarduje ho? Gibson Expendables z vrtuľníku nezastrelí, lebo by to bolo málo osobné, ale o tri sekundy už na nich zhadzuje bombu...) a vysvetlenie Gibsonovho prežitia bolo neuveriteľné. Musím ale s prekvapením priznať, že dialógové scény (s výnimkou silených okamihov, kedy sa členovia tému navzájom chlapsky podpichujú, tieto okamihy sú stále rovnako útrpné) ma celkom bavili. Miestami dokonca ešte o čosi viac, ako akčné. A občas padla vtipná hláška („Vysokí ľudia umierajú skôr.“, „Ja to mám len na počasie.“).

Občas som sa však pristihol, ako som úprimne znepokojnený z toho, že nejaká kladná postava mačetou podrezáva zápornú. V duchu som sa pýtal, či je to morálne správne. Starnem? Pritom do kín sa dostala cenzurovaná verzia bez krvi.

„Naozaj fajčíš pri lietadlovom palive?“

The Expendables 3, USA | Francúzsko 2014, cca 126 minút

Réžia: Patrick Hughes. Scenár: Sylvester Stallone, Katrin Benediktová, Creighton Rothenberger. Hudba: Brian Tyler. Kamera: Peter Menzies Jr. Hrajú: Sylvester Stallone, Jason Statham, Wesley Snipes, Antonio Banderas, Dolph Lundgren, Mel Gibson, Kellan Lutz, Harrison Ford, Randy Couture, Ronda Rouseyová, Terry Crews, Arnold Schwarzenegger, Jet Li, Kelsey Grammer, Robert Davi a ďalší

............................................................................................................................

Môj FB profil.