Sabotage [3O %]
Pondelok, 25 August 2014 03:00

Recenzia prepadáku s Arnoldom Schwarzeneggerom od režiséra Patroly.

Breacher (Arnold Schwarzenegger – Predátor, T1, T2, T3) je starnúci, ale stále drsný šéf jednotky DEA. Ak ste videli Práskača s The Rockom, viete, že ide o úrad pre boj s drogami. Založili ho v 70-tych rokoch a dnes má tisícky zamestnancov. V Práskačovi člena DEA hral Barry Pepper a po vizuálnej stránke by sa v Breacherovej partii rozhodne nestratil.

Breacher a spol. sa rozhodnú „urobiť pre seba“. 10 miliónov, uliatych z krvavých peňazí drogového kartelu, by malo stačiť. Peniaze však záhadne zmiznú, jednotka je vyšetrovaná, po X mesiacoch oslobodená od podozrení a vrátená do akcie. Problém nastáva v momente, keď ju niekto začne brutálne vyvražďovať...

Keď sa na nete objavili prvé fotky Arnolda, vyzeralo to OK. Drsný účes, cigara patriaca k nemu ako špáradlo/zápalka do kútika úst Chow Yun-Fat, cez plece prehodený samopal, s ktorým akoby sa najslávnejší akčný herec histórie narodil, nebezpečne prižmúrené oči, tetovania a bicepsy nepripomínajúce bicepsy muža narodeného v roku 1947. To všetko naznačovalo, že sa niekdajšia legenda Hollywoodu po neúspechoch s Konečnou a Plánom úteku chystá konečne na ten správny comeback.

Bohužiaľ, je to katastrofa. Podozrivo dlho odkladaná premiéra a zmeny názvov (od Breachera cez Ten po Sabotage) varovali, ale prinajhoršom som čakal priemer. Bohužiaľ, výsledok je taký hrozný, že si nezaslúži ani mizerných 40%.

Snímka pôsobí prestrihane (Arnieho syn, Troy Garity). Niekde som čítal režisérovo vyjadrenie o tom, že pôvodne mal film 3 hodiny, no producenti si priali svižnejší/akčnejší výsledok, takže išla preč minimálne hodina. Na „vnútornej logike“ príbehu je to poznať, ale mám pocit, že ani štvorhodinová verzia by nestála za veľa. S takýmto blbým príbehom a nesympatickými postavami by to navyše mohlo byť vyhodnotené ako pokus o trestný čin. Nevraviac o tom, že ani ustrihnuté o hodinu to nemá s akčným filmom nič spoločné, ale o tom až dole.

Sabotage je síce krvavá, ale gore je samoúčelné; ako keby producenti videli finálny zostrih, zhrozene sa chytili za hlavu, potom si poriadne vypili a nadrogovali sa a povedali si, že ak túto sračku niečo zachráni od úplnej pohromy, budú to v post-produkcii dodatočne pridané digitálne špliechance krvi. Samozrejme nezachránilo. Je to škoda z viacerých dôvodov:

1) Arnold v takejto forme nebol už dlho.

2) Jeho tím vyzerá tak, ako by mal vyzerať tím tajných agentov, ktorí sa bežne infiltrujú do smrteľne nebezpečných gangov obchodujúcich s drogami. Svalnaté, primitívne, vlasaté, bradaté a potetované korby, ktoré vykopávajú zamknuté dvere a popri tom jedia jablko (červené). Pôsobia dojmom, že si ich pred nakrúcaním vzala do parády skutočná DEA a nasledoval drsný pár-týždňový výcvik. Komunikácia počas prepadovej akcie, znaky, spôsob vyjadrovania, držanie zbraní, to všetko pôsobí autenticky.

3) Hlavou projektu bol David Ayer, ktorý si ma získal Patrolou a i na Kráľov ulice sa dalo pozerať. Bohužiaľ, Sabotage má bližšie skôr k jeho odpornej záležitosti Drsné časy s Christianom Baleom (akurát si jedného zmagoreného debila vynásobte desiatimi). Je to škoda, pretože Patrola bola preplnená parádnymi detailmi policajnej práce. Napr. keď po dokončení akcie Jake Gyllenhaal začal mávať na prilietajúcu policajnú helikoptéru, začal som si zisťovať, čo jeho gesto znamená. V Sabotage je k dispozícii celý tím a vedie ich najkultovejší akčný herec USA, preto som čakal, že oproti tomu sa zrazu bude Patrola javiť ako komorná situačná komédia. Nejavila; na duo Gyllenhaal/Peña sa táto banda nechytá.

Najväčšie mínusy:

a) Akcia. Držte sa: Sabotage skoro vôbec nie je akčný film. Hrdinami sú členovia špičkovo vycvičenej v podstate až bojovej jednotky, ktorú vedie Arnold, napriek tomu film obsahuje len tri dlhšie akčné scény (OK, stál 35 miliónov, ale dobrá akcia nepotrebuje veľký rozpočet, viď. finále nízkorozpočtovej Evidence). Úvodná akcia, ktorá nás má zasvätiť do bežného dňa DEA jednotky je taká nudná, že aj Takešiho hrad je bombastickejší. Potom je tu ešte jedna prepadovka domu, o čosi lepšia, ale stále o ničom. Nasleduje naháňačka, ktorá je kreténská, pretože kým dovtedy dané postavy pôsobili ako nezničiteľní Terminátori, ktorí trafia (schválne, viete, z akého filmu je citát?) „kolibríka do vtáka zo vzdialenosti X kilometrov“, zrazu neschopne demolujú polku mesta a nikto nikoho nezasiahne. Aby sa nepovedalo, ku koncu je násilím prilepená dodatočná akčná scéna, jednak ale pôsobí ako paródia, jednak je absurdná (skutočne by ste sa chlapíkovi, ktorý vám TOTO urobil, pomstili jednou guľkou do hlavy?) a jednak po nej dej predtým prestáva dávať posledné kúsky zmyslu (človek ako Arnold predsa danú osobu MUSEL vedieť vypátrať aj bez „toho všetkého“).

b) Scenár. Podieľal sa na ňom Ayer, ale aj Skip Woods. Žiadny oscarový tvorca (Swordfish: Operácia Hacker, Hitman, spin-off Wolverinea, štvrtá Smrtonosná pasca, jedine skvelý A-Team stál za to), ale doteraz mi neprekážal. Po Sabotage však pohár mojej trpezlivosti pretiekol. Scenár je idiotský, vôbec by som nebol prekvapený, keby sa na konci ukázalo, že za všetkým stojí hneď v úvode zastrelený parťák. Postavy o ničom, dialógy o ničom, nápady staré 100 rokov (agentka sa na 3 sekundy otočí a Breacher zmizne) a úmrtia obskúrne (chcel by som vidieť dokument o tom, ako sa dá niekto pribiť na strop). Aj tých zopár dobrých nápadov, ktoré sa v scenári omylom nachádzajú, vychádza vnivoč a v konečnom dôsledku sú skôr čudné, než dobré (zaujímavo zostrihaná smrť chlapíka v lesoch pri jazere).

c) Zlý je i Arnold. Záverečné rozuzlenie z neho urobilo hajzla, alebo magora, každopádne ťažko postavu, ktorú si zamilujete. Miestami je kvôli blbému scenáru vyložene smiešny (ponúknutie tela na sexuálne účely pre dosiahnutie vlastných cieľov, to ste fakt prehnali chalani).

d) Posledným klincom do rakvy je odporný kasting. Áno, teraz hrozí, že budem odporovať sám sebe resp. tomu, čo som napísal hore. Ale risknem to. Áno, Breacherova banda skutočne vyzerá realisticky. Bohužiaľ to zároveň znamená, že je to svorka nebezpečných kreténov, ktorá je zvyknutá na porušovanie zákona. Možno si poviete, že proste takto nesympaticky zobrazení byť museli. Ale stačí si spomenúť na Barryho Peppera, ktorý bol snáď ešte sympatickejší, ako The Rock a pritom nestrácal rešpekt. Navyše, Breacherova banda je tak zamaskovaná, že Sama Worthingtona (ktorý sa márne pokúsil stať novým Terminátorom v Salvatione a keď mu to nevyšlo, naivne sa spojil so samotným Arnoldom), Josha Hollowaya (Nezvestní) alebo Terrencea Howarda takmer nespoznáte. A feťáčka Mireille Enosová (manželka Brada Pitta zo Svetovej vojny Z a Josha Brolina z Lovcov gangstrov) doslova vysáva energiu z diváka. Patril som k tým, ktorí si obhajovali Adriena Brodyho ako veliteľa polovojenskej jednotky v Predátoroch, ale jej som neveril ani nos medzi očami. Je to smutné, ale zďaleka najlepšou postavou celého príbehu je neveľmi zaujímavá vyšetrovateľka v podaní Olivie Williamsovej (Šiesty zmysel, Hlbočina, Ghost Writer, The Last Days on Mars).

Ak sa vám páčili filmy ako D-Tox alebo Lovci myšlienok, potom by sa mohla aj Sabotage. Ale asi sa vám páčili. Pochybujem, že sa niekomu páčili.

P.S.- Double Team.

P.S. 2 - Recenzia pôvodne uverejnená v roku 2014 pod pôvodným názvom Sabotage, keďže slovenský ani český preklad v tej dobe ešte neexistoval. Až v máji 2015 snímku uviedla TV Markíza pod názvom Sabotáž.

Sabotage, USA 2014, cca 109 minút

Réžia: David Ayer. Scenár: David Ayer, Skip Woods. Hudba: David Sardy. Kamera: Bruce McCleery. Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Sam Worthington, Joe Manganiello, Harold Perrineau, Josh Holloway, Terrence Howard, Olivia Williamsová, Ralf Moeller, Troy Garity a ďalší

............................................................................................................................

Môj FB profil.