Homefront [4O %]
Piatok, 30 Máj 2014 03:00

Recenzia akčnej snímky s Jasonom Stathamom z dielne Sylvestra Stallonea.

Asi pred desiatimi rokmi som si prial, aby odchádzajúce akčné legendy Schwarzenegger a Stallone dostali kvalitných nástupcov. Vydestilovalo sa zopár tvárí (The Rock, Vin Diesel, Vinnie Jones), ale neobjavili sa v práve zázračných filmoch. Ak im aj občas nejaký vyšiel, bolo to predsa len niekde úplne inde, ako staré akčné klasiky.

Nakoniec sa z tejto generácie ukázal byť, pomerne prekvapivo, najživotaschopnejším Brit Jason Statham. V tom zmysle, že jeho filmy naozaj pripomínali staré akčné klasiky. Mali jednoduché námety, primitívne scenáre, priemerné herecké výkony a úsmevné dôvody pre rozpútanie akčnej scény. Bohužiaľ, dnes už ma to nudí. Na Jasonovi oceňujem, že si väčšinu akčných pasáží robí sám, bez kaskadérov. Ak si myslíte, že to je u akčných borcov samozrejmé, potom ste na omyle. Napríklad Schwarzenegger je asi najslávnejší akčný herec na svete, ale pritom v akčných scénach hojne používal dvojníkov/kaskadérov. No nikdy sa za to nehanbil a dvojníci/kaskadéri ho za to mali radi. Statham si „to“ každopádne robí sám a ako akčný fanúšik to musím z princípu oceniť. Navyše, hoci je môj postoj k nemu pomerne neutrálny, musím uznať, že predsa len je mi skôr sympatický, než nesympatický. Čo je tiež dôležité.

Každopádne, počet jednoduchých akčných titulov, v ktorých sa každý rok objavuje, začína byť alarmujúci. Niečo ako Nicolas Cage alebo Michael Madsen. Proste v takom obrovskom množstve ťažko môže byť vyložená kvalita. Píše sa to rýchlo, nakrúca sa to rýchlo a rýchlo sa na to zabudne. V podstate všetky tie filmy sú na jedno brdo. Iste, to boli svojho času aj seagalovky. Ale dnes je iná doba!

O HOMEFRONT by som si neoprel ani bicykel a ak by som si ho nakoniec predsa len pozrel, tak asi až o desať rokov a aj to iba z extrémnej nudy. Bolo tu však niečo, čo ma lákalo. Síce sa nakoniec pravdaže ukázalo, že ma to nalákalo na ďalšiu priemernú stathamovku, ale faktom je, že HOMEFRONT sa pred premiérou naozaj javil ako zaujímavý projekt. Režíroval ho pomerne áčkarský Gary Fleder (ČO ROBIŤ V DENVERI, KEĎ JE ČLOVEK MŔTVY, ZBERATEĽ BOZKOV, NEPOVEDZ ANI SLOVO), Statham sa objavil v relatívne civilnej úlohe (síce bývalý špičkový agent DEA, ale toho času na predčasnom dôchodku, ktorý trávi na vidieku s dcérkou, mačkou a koňmi), jeho protihráčom sa stal pomerne uznávaný mladý herec James Franco (127 HODÍN, ZRODENIE PLANÉTY OPÍC), kasting podporných rolí nevyzeral na zahodenie (Winona Ryderová, Clancy Brown, Kate Bosworthová) a potom tu bolo to meno. Sylvester Stallone.

HOMEFRONT totiž údajne pôvodne mal byť Rambo 5 a to napriek tomu, že oficiálne je predlohou knižka od Chucka Logana. Napriek tomu to fakticky vyzerá ako stopercentná stalloneovka. Zastaraná, neoriginálna, tuctová a plná akčných klišé. No úplne v pohode si to skutočne viem predstaviť ako scenár pre piate dobrodružstvo Johna Ramba. Stallone projekt zaštítil ako scenárista, vzdal sa hlavnej úlohy, dohodil ju svojmu relatívnemu chránencovi (s ktorým si padol do noty v sérii EXPENDABLES) a ujal sa produkcie. Rozpočet bol síce len 22 miliónov, ale atraktívne prostredie močaristého New Orleans nepotrebuje ťažké milióny, stačí proste postaviť kameru na dobré miesto. Dvojnásobne s pomocou „atmosférických“ Marka Ishama (hudba) a Thea van de Sandea (kamera – BLADE).

Bohužiaľ, celé je to až neuveriteľne hlúpe (prečo Statham, keď objavil továreň na drogy, jednoducho nebrnkol svojmu bývalému šéfovi? Všetko by sa nekrvavo vyriešilo.) a plné klišé (hrdinov kamoš síce evidentne schytal smrteľný zásah, ale nebojte sa, v skutočnosti to bolo len škrabnutie a bez problémov prežije). Dobrou správou je, že hoci som od akčného finále čakal viac, než len krátku sekvenciu s asi piatimi zabijakmi, ktorých Jason vymláti, rozbodá a rozkope v nočnom dome a lese, na akčné scény sa pozerá dobre. Občas sú neprehľadné, ale Jason do nich ide naplno. Až ma to pravdupovediac troška udivuje, pretože už aj sám by mal predsa preboha vidieť, aká veľká je šanca, že skončí ako radový akčný frajer a nie ako budúca žánrová ikona. Zasa hrá neporaziteľného machra, ktorého môžete zdržať, ale nikdy nie zastaviť. Jason sa síce snaží ponúknuť niečo nové, ale nestačí to (bitka so zviazanými rukami).

Zlou správou je, že film nemá až tak veľa akcie, ako som čakal a keď už k nejakej dôjde, budete sa musieť tváriť, že nevidíte jej neopodstatnenosť. V úvode sa Jason úplne nezmyslene sám účastní akčnej scény, lebo špičkové komando je zdecimované skupinkou ozbrojených primitívov. Sám sa účastní aj finále a to napriek tomu, že z jeho domu ho nasledovalo minimálne jedno policajné auto. To už však v ďalšom zábere nie je. Môžete tvrdiť, že toto sa bežne dialo v akčných filmoch z 80-tych rokoch. A ja dodám „no veď“.

Rovnako zlou správou je, že hoci sa film snaží občas sústrediť na psychologickú drobnokresbu obyvateľov zaspatého mestečka (prípadne nedajbože na vzťah v skutočnosti citlivého Jasona a jeho dospievajúcej dcéry, ktorej chýba mamina), tieto „emočné“ scény sú zverstvo.

Ešte horšou správou je, že to pôsobí značne prestrihane. Nie je ukázané, ako dopadla Francova sestra, čo sa stalo s jeho bratom a z deja „bez konca“ mizne aj Winona. Nevraviac o šerifovi, ktorý chvíľu profituje z Francových špinavých kšeftov a chvíľku je správny chlapík na správnom mieste. Z príbehu „kamsi“ vypadli snáď celé dejové línie (zžívanie sa dievčatka s novým prostredí a rovesníkmi, romantická linka medzi jeho otcom a učiteľkou).

Čudne tiež pôsobí, že Franco hrá psychopata, no samozrejme mačičku nechá žiť a kúpi jej mlieko. Dôkazom toho, že tvorcovia sami nevedeli, čo chcú, je, že Franco v zásade nie je hlavným zloduchom, pretože od istej chvíle sa stane v podstate bábkou v rukách motorkárskeho drogového gangu... pozostávajúce z asi šiestich zamračených chlapíkov s tetovaniami. Kto zo zápletky čakal psychotriler na spôsob MYSU HRÔZY, kde Jason bude hrať Nicka Nolteho a Franco De Nira, bude sklamaný. Nevraviac o tom, že Franco pôsobí dojmom, že nadrogovaná nie je len jeho postava.

Mimochodom, samého ma prekvapilo, ako ma vulgárna Winona nebavila. Fakt mi jej pomerne dlhá herecká pauza vôbec neprekážala a keby navždy skoncovala s herectvom, vôbec by mi nechýbala. A to hovorím ako niekto, kto ju zbožňoval vďaka NOŽNICOVORUKÉMU EDWARDOVI a MLADÝM ŽENÁM.

Homefront, USA 2013, cca 100 minút

Réžia: Gary Fleder. Scenár: Sylvester Stallone (podľa knihy Chucka Logana). Hudba: Mark Isham. Kamera: Theo van de Sande. Hrajú: Jason Statham, James Franco, Winona Ryderová, Clancy Brown, Kate Bosworthová ďalší