Machete zabíja [4O %]
Utorok, 01 Apríl 2014 03:00

Recenzia Rodriguezovej šialenosti. Trejo. Sheen. Gibson.

Musím objasniť situáciu, vážení.

Keď som bol s Rižom na prvom ročníku Cinematiku (fotogaléria štvrtého), kde premietali GRINDHOUSE, pobavil ma fiktívny trailer na MACHETE. Keď neskôr vznikol celovečerný film s Trejom, páčil sa mi. Ostatne, tu je recenzia za 80%. Celková miera hovadskosti, prišklbnutia za vlasy a absurdného kastingu (Seagal, Savini, Albaová, Lohanová, Rodriguezová, Fahey, De Niro, Johnson), mi nedovolila nudiť sa.

Keď ale minulý rok vznikla za 12 miliónov v americko-ruskej koprodukcii (!) dvojka, nechal som si ju s radosťou utiecť. Znudene som si ju pozrel až v januári 2014. V pohode som mohol počkať do decembra 2050. O nič by som neprišiel. Snáď len o (ďalší) dôkaz toho, že Rodriguez je prepáčte debil a mal by sa za seba začať hanbiť. Ale ďalší dôkaz nepotrebujem. Takých dôkazov mám z predchádzajúcich rokov viac než dosť.

Fakt nechcem preháňať, ani moralizovať. I preto som zdôraznil, že trailer a jednotka sa mi páčili. Ale dvojka je fakt mimo. Je to SPY KIDS pre dospelých. Úplne rovnaká blbosť. Vtipné to prestane byť po piatich minútach a niekde pri osemdesiatej odseknutej hlave som už len zíval. A to ma čakalo ešte zvyšných 8000...

Paradoxne, čím viac somarín film obsahuje, tým je nudnejší. Miestami mi bolo trápne namiesto Rodrigueza, aké kofotiny vymýšľa. Skutočne pre mňa bolo utrpením pozerať scénu, v ktorej prostitútka strieľa búchačkou, ktorú má medzi nohami a ktorá pripomína penis. Keď Rodriguez toto veľdielo nakrúcal, mal 45 rokov. Ale je to detinský kofot. A nič na tomto mojom vyhlásení nemení ani fakt, že keď mal rovnakú búchačku Tom Savini v OD SÚMRAKU DO ÚSVITU, bola to sranda.

Dvojka obsahuje úplne šialené scény/nápady. Na posúdenie hŕstka z nich:

1) Okrem asi stovky postáv v nej vystupuje nájomný zabijak hovoriaci si Chameleón, lebo nemá tvár. A skutočne – v priebehu deja viackrát vymení nielen tvár, ale aj telo. Od Španiela cez Afroameričana až po Lady Gaga. Ak necháme bokom detail, že je to nerealistické (viem, teraz som smiešny) a nie je to nijako „rozumne“ (alebo aspoň nejako) vysvetlené, tak to znamená to, že avizovaní Antonio Banderas, Cuba Gooding Jr. a Walton Goggins (Stans z PREDÁTOROV) majú iba cameo.

2) Cameo má v podstate aj Charlie Sheen, v titulkoch hróóózne vtipne uvedený pod občianskym menom Carlos Estevez. Sheen teoreticky hrá amerického prezidenta, ale v skutočnosti hrá sám seba resp. to, za čo ho pokladajú jeho fanúšikovia a čo má možno/zrejme blízko k pravde (bláznivá drogová troska sexujúca s piatimi ženami naraz). Mne osobne na ňom pripadalo najzábavnejšie to, že svoju rolu hral pomerne vážne – a bol celkom dobrý.

3) Trejo nastúpi do auta, ktoré šoféruje Banderas. Ten chce Treja z určitých dôvodov zabiť a skoro sa mu to podarí. Pred takmer dvadsiatimi rokmi, v DESPERADOVI, to bolo naopak.

4) Tom Savini sa objavuje v rovnakej úlohe, ako minule, kedy brutálne zavraždil kňaza a Machetovho priateľa Cheeha Marina. Teraz je kladný hrdina. Nastúpil na cestu viery, stal sa kňazom a v dvojke sa obetuje pre Dannyho prežitie.

5) Gibson chce zabiť Treja. Namieri naňho pištoľ. Trejo pomalým krokom odkráča von z miestnosti.

6) Áno, vo filme hrá Gibson. V podstate hlavnú zápornú postavu, čo ale trocha zanikne, pretože vo filme je asi 100 zlosynov (niektorí naklonovaní). Možno si myslíte, že to musí byť sranda. Ale nie je. Gibson je nudný, nezáživný a nezaujímavý a na rozdiel od Sheena vôbec nie je vtipné, že svoju blbú postavu hrá úplne vážne/normálne. Je poriadny zúfalec, ale má čo chcel a nakoniec mu raz Židia asi aj tak dajú Oscara za celoživotné dielo. Zlatý Seagal.

7) Gibson by sa mal objaviť aj v trojke, ale fígeľ s maskou Rodriguezovi v prípade hercovho nezáujmu umožní ponechať v nej postavu, ale nie herca (postava sa proste neodmaskuje).

8) Do dvojky sa vráti aj Michelle Rodriguezová. Stále má len jedno oko a stále hrá rovnako, ako v RESIDENT EVIL v roku 2002. Som jediný, koho to nebaví? Zrejme nie. Zrejme to totiž nebaví ani samotného Rodrigueza a tak sa postavu (márne) snaží „oživiť“ tým, že jej vystrelí aj druhé oko. Pozoruhodné je, že v „trailery“ na trojku (ktorý je na konci dvojky) oko má. Asi fór.

9) Nie, dvojka nie je ukončená. Je v podstate ustrihnutá uprostred + ako som spomenul nasleduje čosi ako trailer na trojku. Rozhodne sa na ňu neteším, pretože imidž á la HVIEZDNE VOJNY je pre takmer päťdesiatročného režiséra neospravedlniteľný.

10) V jednej scéne Machete zloducha zneškodní tak, že mu rozpára brucho, vytiahne črevo a hodí ho do točiacej sa vrtule obďaleč stojacej helikoptéry. Tá, ako sa točí, črevo namotáva a následne chlapíka „strhne“/„pritiahne“ a rozseká.

11) V jednej chvíli sa William Sadler pokúša Machetu obesiť. Uviaže mu lano okolo krku, podkopne pod ním stoličku... a Machete zostane visieť vo vzduchu a neumrie. Chápem, že je svojím spôsobom nesmrteľný, ale vôbec mi to nepripadá vtipné/zaujímavé (detto scéna, v ktorej zloducha zneškodní tak, že ho chytí pod krk jednou rukou, v druhej má mačetu, tú vrazí do elektriky a zloducha usmaží zaživa, no jemu sa nič nestane).

12) V dvojke hrá prostitútku Alexa Vegaová. Tú Rodriguez prvý raz režíroval v SPY KIDS v roku 2001, keď mala 13 rokov. Pripadá mi to ako keby otec-režisér obsadil svoju dcéru do porna.

13) V podstate hlavná ženská postava v jednotke, Jessica Albaová, je zastrelená v prvých piatich minútach.

14) Vo filme sa nachádza divoká súlož Treja a potenciálnej Miss. Tesne predtým je upozornenie „Nasaďte si 3D okuliare!“. Ak si ich nenasadíte, celá scéna je tak rozmazaná, že z nej prakticky nič nevidíte. Tento film nie je v 3D, čiže žiadne 3D okuliare vám nepomôžu.

Machete Kills, USA | Rusko 2013, cca 107 minút

Réžia: Robert Rodriguez. Scenár: Kyle Ward. Hudba: Carl Thiel, Robert Rodriguez. Kamera: Robert Rodriguez. Hrajú: Danny Trejo, Michelle Rodriguezová, Jessica Albaová, Demián Bichir, Mel Gibson, Amber Heardová, Charlie Sheen, Lady Gaga, Alexa Vegaová, Vanessa Anne Hudgensová, Cuba Gooding Jr., William Sadler, Tom Savini, Antonio Banderas, Walton Goggins a ďalší