Záchranári (60 %)
Utorok, 06 Október 2009 06:32

Recenzia záchranárskej snímky Andrewa Davisa ZÁCHRANÁRI (2006) s Kevinom Costnerom a Ashtonom Kutcherom.

Asi by bolo najlepšie, keby ste si túto recenziu prečítali len ak ste ZÁCHRANÁROV už videli, pretože sa nevyhýbam spoilerom.

Ja som o zápletke len niečo tušil, preto ma minimálne tri razy príjemne zaskočilo, akým smerom sa viac ako dvojhodinový film uberá. Najskôr sledujeme život špičkového ale starnúceho záchranára (Costner). Zdolávanie smrtonosného mora, súkromné problémy a vzťahy s kolegami (robustný Clancy Brown alias najtvrdší strážnik zo Shawshanku). Keďže som o deji naozaj skoro nič vedel, myslel som si, že v tomto duchu sa bude niesť celá snímka.

Potom prišla „tragédia helikoptéry“ a snímka nabrala iný smer. Traumatizovaný (keďže je to správny chlap, mlčí o tom – jeden z najukážkovejších poznávacích znakov filmov Kevina Costnera) odchádza cvičiť mladé uchá, ktoré chcú zachraňovať ľudské životy. Hoci som si myslel, že vzťahy na „škole“ budú fajn, nakoniec sú rovnaké, ako v „klasickej filmovej vojenskej akadémii“, kde poručík svojich ustráchaných mladých zverencov terorizuje a šikanuje. Neviem, nakoľko to takto funguje v praxi, ale filmárom som uveril, že to funguje takto.

Keď už som si ale myslel, že po dlhšom úvode budeme sledovať tradičný výcvik a že snímka skončí „odovzdávaním medailí“, zrazu sa zasa zvrtla opačným smerom. Odrazu sledujeme, ako najtalentovanejší spomedzi Costnerových žiakov (Kutcher) využíva tvrdý výcvik priamo v drsnej praxi. A to by bol riadny podvod, aby sa v záverečnej akcii nestretol na potopenej palube so svojím učiteľom, ktorý samozrejme v skutočnosti nebol až takou sviňou, ale má srdce na správnom mieste.

Scenár teda nie je mimoriadne kvalitný, ale dokáže prekvapiť, má zaujímavé dialógy a ani na okamih sa nespreneverí „mužskému žánru“. Rozhovory sú teda vecné a praktické. Ak raz za hodinu padnú tri „zbližovacie“ vety, je to nálož emócií. Síce Costner a Kutcher resp. ich postavy majú more osobných problémov, ktoré by bolo ideálne riešiť s psychológom, ak nie rovno s psychiatrom a začať na to brať lieky, o problémoch, ktoré ich zaživa rozožierajú, ale hovoria len minimálne. Takto to vo filmoch s Costnerom bolo skoro odjakživa..

ZÁCHRANÁRI nie sú geniálny film. Napríklad počítačové efekty sú len fajn a zdalo sa mi, že staršia (a teda logicky zastaranejšia) DOKONALÁ BÚRKA bola čo sa efektov týka pôsobivejšia. A celé to pôsobí dojmom, že sme to už aspoň osemkrát videli. Hoci ako celok je snímka neodhadnuteľná, v jednotlivostiach je plná klišé. Napr. keď sa žiaci v bare pobijú s vojakom a skončia v base (vojak nie), je na 99% isté, že následne do krčmy napochoduje Costner, útočníka vysmeje, znemožní a zbije. Bolo by to klišé, následne ale scéna pomerne osviežujúco pokračuje tým, že spoza stolov vstanú parťáci dotyčného vojaka, čo je desať dobre stavaných bitkárov. Costner stiahne chvost medzi nohy a spokojne odchádza, lebo si podal toho, ktorý za znemožnenie jeho chlapcov mohol najviac a o viac mu ani nešlo. Celkom svieže, nie?

Alebo. Je na 80% takmer jasné, že na konci Costner zomrie (alebo odíde na dôchodok, ale správny kovboj zomiera v sedle, inak je smrť utrpením a filmy Kevina Costnera sú o zdolávaní utrpenia, nie o smrti). A aj zomrie. Potom sa ale ešte raz „nepriamo“ a veľmi nečakane objaví, čo snímke dodá nádych rozprávky, v ktorej silné mužské gestá a činy pretrvávajú navždy v „hrdinskom mori“, ktoré je rovnako nádherné ako vražedné. Možno sa niekomu, keď sa Ashton vykúkal z helikoptéry a hľadal „dobrého ducha mora“, objaví v oku slza.

Snímke dosť pomáhajú herci. Costner je narcis, ktorý ide naplno i do slabších látok. ZÁCHRANÁRI patria k tomu lepšiemu, v čom v posledných rokoch hral. Rola drsného výcvikového poručíka mu pristala. Detto Kutcher („Tie roky sedemdesiate“, OSUDOVÝ DOTYK) patrí k hercom, z ktorých si síce mnohí robia srandu, ale hrať vedia a občas sa dokonca primotajú k dobrému príbehu. Zaujímavé je, že viacerí známi predstavitelia filmových hajzlov dostali kladné postavy (okrem Browna ešte démonický Neal McDonough a jeho rozbitý nos).

ZÁCHRANÁRI sú poctivé, aj keď možno troška dlhé, remeslo. Spotená mužská fuška na stavbe, ktorú treba urobiť, lebo nebude fajront. Je o mužoch a o tom, čo v nich je, ale aj o tom, čo v nich nie je a nikdy nebude.

The Guardian, USA, cca 136 minút

Réžia: Andrew Davis. Scenár: Ron L. Brinkerhoff. Kamera: Stephen St. John. Hudba: Trevor Rabin. Hrajú: Kevin Costner, Ashton Kutcher, Clancy Brown, Neal McDonough, Melissa Sagemillerová, Sela Wardová, John Heard a ďalší