Hollywoodska ázijská akcia 90. rokov 3/3
Piatok, 14 Marec 2014 03:00

Časť tretia. Vráť sa domov, Jackie Chan.

Článok 3 z 3.

Útlej parťáčke Jackieho Chana z POLICE STORY 3 sa vo veľkom svete darilo ešte oveľa menej, ako samotnému Jackiemu. Malajzijčanka Michelle Yeohová sa síce snažila zaujať skôr hereckým umom, než bojovým. Z tohto súdka vykvasila pekná rola v SUNSHINE, kde ju psychicky zničil zánik milovanej „záhradky“. Prípadne boj a hranie skĺbila v náročnom TIGROVI A DRAKOVI s Yun-Fatom. Bohužiaľ, takýchto kvalitných rolí nemala veľa. Zlá láska zlého Jeta Li v tretej MÚMII medzi ne rozhodne nepatrila. Neveľmi zaujímavo dopadla aj jej účasť v bondovke ZAJTRAJŠOK NIKDY NEZOMIERA po boku Piercea Brosnana, aj keď treba dodať, že hongkonská motocyklová pasáž patrila predsa len k tomu lepšiemu v asi najnudnejšej bondovke za posledné dve desaťročia. Jej vyložene dramatické úlohy nedokázali „naplniť očakávania“ (GEJŠA s Kenom Watanabeom, Bessonova DÁMA) a dabing „zázračnej ovce“ v druhej KUNG FU PANDE to tiež nespasil. Dvojnásobne to nespasila zbedačená spolupráca s Vinom Dieselom na nevábnom sci-fi BABYLON A.D., z ktorého sa vykľul prepadák.

Celkovo by sa dalo skonštatovať, že ázijským hercom sa bohvieako nedarilo, ale oproti ázijským herečkám na tom boli dobre (Li Gongová, Ziyi Zhangová). Aj keď... Číňanku Ziyi vlastne nemožno príliš do tohto článku zahŕňať. Nepatrí k ázijským hviezdam, ktoré následne emigrovali do USA. Nie. Ziyi preslávil TIGER A DRAK, v ktorom sa objavila ako 21-ročná. Takže ju nemožno stavať po bok Yeohovej. Rovnako tak Lucy Liuovú, ktorá je rodená Američanka a k Ázii mala najbližšie, keď pričuchla ku KILL BILL a KUNG FU PANDÁM...

Ďalším Jackieho kamošom bol Hongkončan Sammo Hung. Doma bol legendou a veľkým Jackieho parťákom. Spolu sa snažili do akčných snímok prepašovať humor a boli za to štedro odmenení obrovskou láskou tamojších filmových fanúšikov. Sammo spomedzi iných ázijských akčných hviezd vyniká poriadnou nadváhou, ktorá však záhadne nenarúša jeho akrobatické schopnosti. No v USA nemal šancu. V zopár epizódach „Walkera“ mu dal šancu nenahraditeľný Chuck Norris, ktorý dokáže zo strúhanky poskladať rožok. Ale skončilo to rovnako rýchlo, ako Summov nudný seriál „Policajt z L.A.“ („až“ dve série, spolu 44 dielov).

Ruku si môže podať s podobne neúspešným Kantončanom Donniem Yenom. Donnie patril doma k hviezdam (TIGRIA KLIETKA 1 - 2, RED FORCE 4), no v hollywoodskej produkcii mu zostali len oči pre plač a priestor pre nezaujímavé, podporné, alebo rovno blbé, záporné postavičky (člen zradného upírskeho komanda v druhom BLADEOVI alebo s Jackiem Chanom bojoval v ŠANGHAJSKÝCH RYTIEROCH). Nepomohlo mu ani to, že od detstva pendloval medzi Áziou, kde sa narodil, chvíľku tam žil a nejaký čas študoval, a medzi USA, kam sa s rodinou presťahoval už v mladom veku, no následne sa ešte na nejaký čas vrátil do Číny. K bojovému umeniu ho prekvapivo priviedla mama, ale ani to mu v Amerike nepomohlo.

Jet Li. Číňan. Síce o dosť mladší, ako Jackie, ale i tak legendárny. V USA debutoval prekvapivo zápornou rolou (Jackie Chan napríklad záporné úlohy vyložene odmietal s tým, že by mu to jeho ázijskí fanúšikovia nikdy neodpustili, údajne aj preto nehral hlavného zlosyna v štvrtom Rambovi). Išlo o SMRTONOSNÚ ZBRAŇ 4, kde napriek ostrému bojovému výcviku neporazil nedôveryhodné, až smiešne, duo Gibson/Glover.

Na rozbeh hollywoodskej kariéry to však stačilo. Paradoxne sa ale skončila skôr, než sa poriadne začala. Ako Jackiemu, aj jemu poškodilo používanie počítačových efektov. Tie režiséri cítili potrebu pchať do filmov napriek tomu, že Jet Li sám osebe je akčný efekt. ROMEO MUSÍ ZOMRIEŤ a JEDINÝ boli zlé filmy so snaživou akciou, ktorú ale do podstatnej miery zničili práve triky, ktoré sa do nich vôbec nehodili. Jet s tým nemal šancu niečo urobiť, v Hollywoode mu povesť ázijskej legendy bola prd platná. V podstate bolo až bolestivé a nepríjemné pozerať sa na jeho americké snímky.

Kožu mu zachránil jednak čiastočný návrat domov (historický HRDINA) a jednak prekvapivo producent Luc Besson. Niekdajší režisér MAGICKEJ HLBOČINY, najnovšie ničiteľ kvalitne stráveného času v kine a pred televíziou, mu ponúkol BOZK DRAKA a najmä UTRHNUTÉHO Z REŤAZE po boku slepca Morgana Freemana. Po zápornej úlohe v MÚMII: HROBE DRAČIEHO CISÁRA už ale muselo byť skoro každému jasné, že tu sa žiadna fenomenálna hollywoodska kariéra nečrtá. Jet je dnes päťdesiatnik a nakrúca prevažne doma. Do USA sa vracia iba občas a nie je z toho príliš nadšený. Otvorene hovoril, že v dvojke a trojke EXPENDABLES nechcel hrať kvôli malému a nedôstojnému priestoru, aký dostal v prvej časti, ale nakoniec sklopil hlavu.

ROMEO MUSÍ ZOMRIEŤ režíroval bývalý kameraman (NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ) Andrzej Bartowiak. Tento neveľmi schopný Poliak zostal verný ázijskému štýlu aj neskôr: v SMRTEĽNOM ZÁSAHU dokázal rozhýbať pohodlného Seagala, no druhá spolupráca s Jetom (KOLÍSKA DO HROBU) už zasa bola rovnako zlá, ako prvá.

Oproti Chow Yun-Fatovi (ktorý v podstate žiadne bojové umenie neovláda, akčnou hviezdou sa stal „len“ vďaka prestrelkám) je ale Jet s prepáčením nikto. Chow sa na rozdiel od Jackieho špecializoval na krvavé ázijské opusy a dokonca sa nebál ani rolí zabijakov a zločincov (v jeho podaní pravdaže sympatických). Okrem šibalského úsmevu a chlapčenskej tváre, ho preslávilo špáradlo/zápalka v ústach.

Hongkonský dvorný herec Johna Woo pred hollywoodskou kamerou debutoval v roku 1998 MUŽMI NA ZABITIE. Samozrejme v produkcii kamaráta Johna. Koncept „nezničiteľný zabijak s dobrým srdcom chráni blondínu pred mafiou“ pomerne fungoval. Asi aj vďaka onej blondíne, ktorú si zahrala vtedajšia frajerka Quentina Tarantina, potetovaná dračica Mira Sorvinoová.

„Pomerne“ fungovala aj VOJNA GANGOV (1999). Snaživá buddy kriminálka s Markom Wahlbergom nenamútila veľa vody a u nás išla rovno na videokazety. No možno bol naozaj lepší nápad začať takto civilne a neakčne, než v nejakom afektovanom akčnom počítačovom zverstve. V ANNE A KRÁĽOVI sa ho trápne pokúsili nasadiť do romantiky s asexuálnou Jodie Fosterovou, ale samozrejme to nefungovalo. Nečudo, že s chuťou prijal ponuku Anga Lee na historického TIGRA A DRAKA.

TIGER A DRAK sa svojho času stal fenoménom. Mal nádhernú tržbu, diváci a filmová kritika ho milovali, získal štyroch Oscarov a na ďalších šiestich bol nominovaný. Akčné scény boli veľkolepé a neuveriteľné – ak vezmeme do úvahy fakt, že v nich boli počítačové efekty použité len minimálne (mazanie „lán“, vďaka ktorým postavy „lietali“).

Yun-Fat potom ale nešťastne pokračoval v hollywoodskej kariére. Nepomohla už ani produkcia Johna Woo – NEPRIESTREĽNÝ MNÍCH je zlo a Karel Roden v zápornej role mega-starého nacistu z neho robí ešte väčšie. Chowove americké zákazky nedopadli síce nijako mimoriadne otrasne. Veď tretí PIRÁTI KARIBIKU a atmosférická SMRŤ V ŠANGHAJI sú fajn. Ale vôbec sa nečudujem, že sa nakoniec radšej znechutene vrátil domov. Tam našiel útočisko vo vysokorozpočtových historických eposoch ako KLIATBA ZLATÉHO KVETU. Nakrútil ju Číňan Yimou Zhang, ktorý sa špecializoval na podobné látky (HRDINA, KLAN LIETAJÚCICH DÝK).

Spomínaný Besson v roku 2002 prišiel s ešte jedným akčnou Áziou oliznutým kúskom. S KURIÉROM. Preslávil ním Jasona Stathama, ktorý si tiež robí väčšinu kaskadérskych kúskov sám, vinou čoho viackrát na pľace takmer zomrel. Ázijskou školou inšpirované akčné pasáže nakrútil Číňan Corey Yuen. Síce sa podieľal na akčných scénach v prvých X-MENOCH (kde mal na starosti špecifický Wolverineov bojový štýl, ktorý bol svojho času charakterizovaný ako „špinavý pouličný štýl drsného bitkára bez bojového vzdelania“), ale hviezdou bol predovšetkým doma, kde patril k najbombastickejším akčným choreografom.

Z KURIÉRA sa nakoniec stala séria (spolu 3 diely, TV seriál a najnovšie sa hovorí o novej trilógii, zrejme prequelovej), Coreya ale žiadna zahraničná kariéra nečakala. Besson mu nedal na starosti dokonca ani len druhého a tretieho KURIÉRA.

Čínsky režisér Woo-ping Yuen bol ďalším expertom na choreografiu. Poriadne sa mu podarilo zabodovať v USA. MATRIX a TIGER A DRAK sú len špičkou ľadovca, ktorému robil choreografiu. Ale dohliadal aj na UTRHNUTÉHO Z REŤAZE či KILL BILL, kde sa režisérovi Tarantinovi páčil natoľko, že sa rozhodol ísť hercom príkladom a spolu s nimi absolvoval náročný fyzický tréning.

Dnes už Hollywood akčná Ázia vôbec nezaujíma. Toto ázijsko-americké blbnutie malo v podstate len veľmi krátke, niekoľkoročné, trvanie. Móda odišla rovnako rýchlo, ako prišla. Vystriedala ju vlna ázijských hororov a ich amerických napodobenín, ale aj toto obdobie už máme za sebou.

Takisto divákov prešla chuť na poetické snímky Ki-duk Kima (GOLFOVÁ PALICA, LUK, SAMARITÁNKA či JAR, LETO JESEŇ, ZIMA... A JAR), trilery a kriminálky (trilógia VOLAVKA dočkajúca sa výborného remakeu NA DRUHEJ STRANE, réžia Martin Scorsese) a na Mijazakiho animované kúsky (PRINCEZNÁ MONONOKE, CESTA DO FANTÁZIE). Občas sa objaví novinka, ktorá relatívne zaujme aj neázijského diváka, ale je to len občasná výnimka (ONG-BAK). Ešte nečastejšie sa ázijský tvorca pokúsi zaujať v USA, ale skoro vždy prepadne (Kim Jee-Woon – KONEČNÁ).

Len hŕstke ázijských hercov sa podarilo dôstojne zaujať Hollywood. Ideálnym príkladom je sympatický Japonec Ken Watanabe, ktorý ale doma nikdy nebol akčnou hviezdou, no presadiť sa presadil (POSLEDNÝ SAMURAJ, BATMAN ZAČÍNA, POČIATOK, LISTY Z IWO JIMA, už spomínaná GEJŠA, tento rok ho uvidíme v novej GODZILLE).

Po tom, čo Hollywood prestalo baviť kopírovanie ázijského akčného štýlu, vsadil predovšetkým na gigantické veľkofilmy s nehoráznymi rozpočtami, ambíciami a trikmi. Zrazu už všetko bolo možné.

............................................................................................................................

Prvý diel.