Hollywoodska ázijská akcia 90. rokov 2/3
Piatok, 07 Marec 2014 03:00

Časť druhá. Matrix to šlohol.

Článok 2 z 3.

Jean-Claude Van Damme sa, na rozdiel od Johna Woo, nikam vracať nemohol. No dobre. Mohol. Do Belgicka. A nakoniec to čiastočne urobil. Ale viete, ako to myslím. Takže v podstate nemohol. Bol hollywoodskou hviezdou a musel pracovať s tým, čo mal. Nezahral si už v žiadnom Johnovom filme (smutne na to poukazuje v JCVD v súvislosti s KÓDOM NAVAJO). K ázijskej škole sa ale nikdy hlásiť neprestal. Ostatne, nebyť Hongkongu, možno by žiadnu kariéru ani nemal. KARATE TIGER vzniklo v koprodukcii USA/Hongkong a režíroval ho Corey Yuen.

Nečudo, že Van Dammeov režijný debut bol viac prehliadkou ázijských bojových umení, než plnohodnotným príbehom (SÚBOJ CTI). Následne sa opäť odovzdal do rúk ázijských režisérov. Táto jeho krátka „ázijská časť“ patrí k možno divákmi najobľúbenejšej časti jeho filmografie. So schopným Ringo Lamom nakrútil snaživé MAXIMÁLNE RIZIKO (kde si zopakoval dvoj-úlohu dvojčiat, aj keď na menšom priestore, ako v DVOJITOM ZÁSAHU) a s Tsuim Harkom až príliš šialený KONTRABAND a hlavne svoj asi najvtipnejší film, buddy movie s brutálnym americkým basketbalistom Dennisom Rodmanom DOUBLE TEAM. Svojím spôsobom fantastická snímka akoby pozostávala z troch rôznych filmov zostrihaných do jedného. Nevraviac o skvelých pračudesných nápadoch (tiger! Automat na kolu! Ostrov špiónov! Klaun s búchačkou!). Belgickej pume sa ale úspech možno až príliš originálnej snímky nepodarilo zopakovať a dnes je rada, že je rada.

Aj Seagal je expert na ázijské bojové umenie. Na rozdiel od mnohých iných akčných hviezd ho skutočne ovláda, má naň čierny pás, študoval ho v Japonsku, kde si našiel manželku a dokonca si tu ako prvý Američan v histórii založil školu bojového umenia. Sranda je, že hoci sa k tejto filozofii nikdy neprestal hlásiť, v jeho začiatkoch, ani v dobe jeho najväčšej slávy, ho nerežírovali ázijskí režiséri, ani nekrotili ázijskí producenti. Až keď začali byť jeho filmy umiestňované na video v intervale štyri kusy ročne, pokorne prijal ázijskú pomoc. BEŠTIA sa odohrávala v Thajsku a režíroval ju Siu-Tung Ching, CLEMENTINE vznikol v kórejsko-americkej koprodukcii, v ZEMI KRVAVÉHO SLNKA si to rozdal s yakuzou a obludná POSLEDNÁ MISIA sa síce odohrávala v Poľsku, ale stál za ňou Po-Chih Leong.

Ringa Lama akční fanúšikova dobre poznajú. Režíroval Chow Yun-Fata vo VÄZENÍ V PLAMEŇOCH alebo v KRVAVEJ POMSTE. Po emigrácii v Hollywoode debutoval MAXIMÁLNYM RIZIKOM. Jeho ďalšie spolupráce s Van Dammeom (REPLIKANT a PEKLO) už boli pekelné. Nečudo, že hongkonský rodák sa tiež rýchlo vrátil domov. No už ani tam ničím nezaujal a od roku 2007 nič nenakrútil. Taktiež Vientamčan Tsui Hark v USA dlho nevydržal, aj on sa vrátil na domovskú hrudu a ani on doma už nedokázal naplno zabodovať.

Kirk Wong až taká hviezda nebol, v minulosti sa mu ale podarilo režírovať obľúbeného Jackieho Chana v PRÍBEHU POLICAJTA. Dnes je skoro zabudnutý (od r. 2000 nič nenakrútil a to posledné bolo také zlé, že radšej použil pseudonym Alan Smithee). V roku 1998 ale zaujal akčnou komédiou BIG HIT. Šialený príbeh ukázal, ako to dopadne, keď si to rozdajú Mark Wahlberg a Lou Diamond Phillips vo videopožičovni. Ťažko opísať, v čom presne je film špecifický, ale keď uvidíte scénky s plnkou do kuraťa alebo harakiri, pochopíte. Film neprodukoval nikto iný, ako sám pán John Woo.

Ďalším predsa len menej známym ázijským režisérom, ktorý skúsil šťastie (zbytočne) v Hollywoode, bol Číňan Ronny Yu. Už doma nepatril k hviezdam a v USA si nepolepšil. Doma síce spolupracoval s Chow Yun-Fatom (XUN CHENG MA), synom legendárneho Brucea Lee Brandonom (DEDIČSTVO VÁŠNE) či Andym Lauom (BIELA ČÍNA), ale neboli to väčšinou žiadne enormné zázraky. Nečudo, že mu v Hollywoode dali len réžiu dvoch nevydarených hororových komédií (CHUCKYHO NEVESTA a FREDDY PROTI JASONOVI) a malého trileru so Samuelom L. Jacksonom FORMULA 51. Aj on sa vrátil domov a ani jemu sa tam príliš nedarilo (OBÁVANÝ BOJOVNÍK s Jetom Li).

Spomínaný Brandon Lee sa snažil v Amerike šíriť odkaz svojho otca, ktorý bral ázijské bojové umenie skôr ako životnú filozofiu, než ako spôsob niekomu fyzicky ublížiť. No otcovi sa nevyrovnal ani po členky, zahral si v hŕstke akčných béčok (ZÚČTOVANIE V MALOM TOKIU, RÝCHLY AKO BLESK) a nakoniec ho v roku 1993 počas nakrúcaní VRANY omylom zastrelili pri akčnej scéne.

O čosi podobné (bojové umenie = láska, nie zlomeniny) sa pokúšal tiež Chuck Norris. Nesmrteľná legenda, ktorá dokáže postaviť nemocnicu na okraji mesta v jeho centre, síce prehrala so samotným Bruceom v CESTE DRAKA, no keď Lee zomrel, mala voľné pole... a využila ho na kultovo zlý seriál „Walker, texaský ranger“ (ešte prvých 90 sérií sa dalo, ale zvyšných 1500 bolo číre zlo). Ale vie si zo seba urobiť srandu (VYBÍJANÁ: CHOĎ DO TOHO NA PLNÉ GULE, EXPENDABLES 2).

Wooovskej akcii sa ale, pomerne neprekvapivo, venovali aj hollywoodski filmári. Napríklad bratia Wachowskí (trilógia MATRIX), Paul W.S. Anderson (MORTAL KOMBAT), Dominic Sena (SWORDFISH: OPERÁCIA HACKER) alebo Stephen Norrington (BLADE).

Najkultovejšie sa to podarilo Wachowskím, ktorých slávna „bullet time“ scéna „uhýbania pred guľkami“ sa v nasledujúcich rokoch stala terčom otravne dlhého citovania, kopírovania a parodovania (SCARY MOVIE). Pritom Wachowskí tento štýl absolútne ani omylom nevymysleli; v ázijských akčných filmoch bol prítomný desaťročia predtým.

Najabsurdnejšie sa to podarilo Francúzovi Christophe Gansovi v obludnom pokuse (naozaj len pokuse, možno ani to nie) vysvetliť desivé dávne skutočné „vlčie“ udalosti z francúzskeho vidieka. BRATSTVO VLKOV – HON NA BEŠTIU sa v roku 2001 stalo skutočne excelentným úkazom zvrhlého filmového vkusu (spomalené kung-fu zábery smrteľne vážne nasnímané v prostredí zablateného lesného európskeho vidieka v rokoch 1764 – 1467).

Herecké ázijské legendy na tom bohužiaľ neboli o nič lepšie. Ako režisérom, aj im sa spočiatku darilo. Ale pomerne rýchlo prišlo sklamanie, dezilúzia a filmy, na ktoré by nebol hrdý asi nikto. Aj herci sa skôr či neskôr vrátili so sklonenou hlavou domov, k svojim najvernejším fanúšikom.

Zoberme si takého Hongkončana Jackieho Chana. Milovaná akčná hviezda hrala doma v toľkých bláznovstvách, že do histórie vstúpila ako herec so zrejme najpočetnejšími zlomeninami a úrazmi v dejinách kinematografie. Jackie si väčšinu akčných scén robil sám bez kaskadérov a hoci tie filmy väčšinou nemali oslnivé réžie ani scenáre, z kaskadérskych výkonov sa dodnes tají dych a ťažko sa verí tomu, že to nie sú efekty, ale skutočnosť.

Jeho americká RUŠNÁ HODINA s drastickým komikom Chrisom Tuckerom ponúkla poriadne ostrú buddy movie výmenu názorov a poriadnu akciu. Tržba bola obrovská, dvojka s trojkou však nenaplnili očakávania a okrem dobrej tržby neponúkli nič iné. Jackie sa po anglicky nikdy 100%-ne nenaučil, nikdy sa za to ale nehanbil. Naopak, skoro všetky záverečné titulky jeho amerických filmov sú plné nepoužitých/pokazených záberov z nakrúcania, kde sa nevydarili kaskadérsky scénky alebo v ktorých Jackie bľabotal. To druhé bolo prekvapivo vtipnejšie. Navyše si dokázal udržať auru sympatickosti. Človek sa naňho skrátka nevedel úprimne hnevať...

Treba ale povedať, že prvé roky v Hollywoode ani nebol dôvod. Jeho ďalší buddy movie, westernová paródia VTEDY NA VÝCHODE, zaujala svižnou akciou, láskyplným humorom a sviežim spojením s Owenom Wilsonom. Aj tu sa pokračovalo, vzniklo však už len jedno pokračovanie (ale dobré). Jackie bol v kurze, no väz mu zlomil vek. Všetci starneme a aj Jackie. Predsa len, už si nemohol dovoliť kaskadérske exhibície, ako v 80-tych rokoch. Začal sa spoliehať na scenáre a počítačové efekty. A to bol koniec jeho americkej kariéry. Na hrôzostrašnosti TUXEDO, CESTA OKOLO SVETA ZA 80 DNÍ (s cameom Arnolda Schwarzeneggera), PESTÚNKA V AKCII alebo MEDAILÓN, sa za triezva takmer nedá pozerať. Síce daboval KUNG FU PANDU 1 – 2, ale to si zarámovať nedá.

Pokúsil sa splniť sen mnohých fanúšikov a stretol sa s Jetom Li. Rodinná rozprávka o ZAKÁZANOM KRÁĽOVSTVE ale nebola tým, na čo fanúšikovia oboch hercov tak dlho čakali. Ešte si zahral v remakeu KARATE KID a hoci to bol veľký komerčný úspech, vrátil sa domov. Bohvie, či to s Hollywoodom ešte skúsi, no v hre je predbežne tretia KUNG FU PANDA, svojho času sa hovorilo o dvojke KARATE KID a ak by sa na pľace navzájom nepozabíjali s Tuckerom, s ktorým sa údajne neznášajú (a to už je čo povedať, aby kamarátskym dojmom pôsobiaci Jackie niekoho neznášal), stretnú sa pred kamerami po štvrtý raz.

Jackie pritom vyhlásil, že sa zmeny politickej garnitúry neobáva, pretože nerobí politiku, ale filmy. Potom je ale otázne, prečo skúsil šťastie v USA.

Kvôli životnej skúsenosti, Jackie?

............................................................................................................................