Universal Soldier: Day of Reckoning [4O %]
Pondelok, 17 Február 2014 03:00

Recenzia akčného filmu so Scottom Adkinsom a s menšími rolami Dolpha Lundgrena a Jean-Claude Van Dammea.

Johnovi (Adkins) v noci záhadní zabijaci (vedení Van Dammeom) zdanlivo bezdôvodne zavraždia ženu a dcérku a jeho takmer umlátia na smrť. Po dlhšom čase sa preberá z kómy a vyráža zistiť, o čo išlo. Narazí na sektu zabijakov, ktorí neviem čo.

Ani fanúšikovia tejto série (ak takí vôbec existujú) možno nevedia, že štvorka nie je v skutočnosti ani tak štvorka, ako skôr šestka. V roku 1992 totiž síce Roland Emmerich nakrútil jednotku s Lundgrenom a Van Dammeom, v roku 1999 Van Damme (už sám) pridal dvojku (s podtitulom SPÄŤ V AKCII) a v roku 2009 John Hyams (syn Petra Hyamsa, režiséra Van Dammeových snímok TIMECOP a NÁHLA SMRŤ) nakrútil trojku. V skutočnosti ale v rokoch 1998 a 1999 vznikli dve televízne snímky režiséra Jeffa Woolnougha. V nich síce opäť vystupoval Luc Deveraux, ale nehral ho Van Damme, ale Matt Battaglia.

Tieto dva už pred premiérou na zabudnutie odsúdené tituly ale nikto do oficiálnej série príliš neráta. Oficiálne je teda dnešný film skutočne v poradí štvrtý a opäť v ňom hrajú Van Damme a Lundgren. Avšak ešte na menšom priestore, ako v trojke (v ktorej sa o slovo začínala hlásiť nová akčná generácia). Lundgren vystupuje v asi troch dlhších scénkach, pričom dve z nich sú síce akčné (určite má viacej akcie, ako v EXPENDABLES 2!), no spolu to robí desať minút. Ak vôbec. Van Damme má pár halucinogénnych pasáží, v ktorých je holohlavý a hrá psychopata, strieľajúceho ženy a deti (a na konci má akčnú scénu, v ktorej sa pravdepodobne pokúša hrať Marlona Branda v APOKALYPSE). Hoci sa obaja pohybujú doslova v rovnakom prostredí, nemajú ani jednu spoločnú scénu. Navyše sú to záporné postavy, čo je vcelku pozoruhodné (ak uvážime, akého klaďasa v predchádzajúcich dieloch hrala belgická puma).

Hlavnú rolu dostal snaživý Brit Adkins (*1976). Toto meno som v minulosti takmer neregistroval, takže som si ho vychutnal až tu. Musím uznať, že jednak nie je úplne bez charizmy, jednak nie je úplne (anti)herecké drevo a jednak patrí k akčným hercom typu Jasona Stathama alebo Jackieho Chana, ktorí majú kondičku a množstvo akčných scén si robia sami s rizikom ťažkého úrazu (napr. na rozdiel od Arnolda Schwarzeneggera). Adkins podáva najbombastickejší akčný výkon predovšetkým v maximalistickom finále, ktoré je nakrútená akoby na jeden záber a v ktorom pozabíja cca 20 zabijakov, vrátane Van Dammea a Lundgrena.

Ops. Zaskočil som vás brutálnym záverečným zvratom? Myslím si, že ak ste videli všetky tri časti predtým, tak nie. Viete totiž, že Van Damme aj Lundgren v tejto sérii umierajú pomerne pravidelne, no vďaka „šikovnej“ sci-fi zápletke nie je problém, aby sa v nasledujúcom pokračovaní opäť objavili. Dokedy to takto môže fungovať? Ťažko povedať...

UNIVERSAL SOLDIER: DAY OF RECKONING je celkovo veľmi drsný. Miestami som tým bol až mierne zaskočený. Násilie mi ale prekvapivo nepripadalo samoúčelné. Pripadalo mi ako niečo reálne. Ostatne, do krvi sa mlátia/strieľajú špičkoví vojaci, ktorí ovládajú hrôzostrašné smrtiace chvaty. Hoci akčné scény nie sú čosi, čom som ešte nikdy v žiadnom filme nevidel, musel som po počiatočnej skepse (v štýle „bože to zas bude kravina“) uznať, že je to dobré (napr. surová bitka v predajni športového náradia).

Čo sa scenára týka, asi nemá zmysel rozčuľovať sa. Sú v ňom scény, ktoré sa snažia hrdinu vkladať do matrixovského sveta (úvodný prepad domu je umelá alebo reálna spomienka?). Ale samozrejme skoro vôbec nefungujú. Našťastie ich nie je veľa a väčšina (dvojhodinového!) filmu pozostáva z brutálnych akčných scén, prestreliek a auto-naháňačiek. Akonáhle odo mňa tvorcovia vyžadovali začať premýšľať, perfektne som sa v tom stratil. Pod-zápletky o klonoch, „podzemnej sekte“ atď. som vôbec nepochopil.

Našťastie rýchlo prišla nejaká poriadna akčná scéna, ktorá ma bavila viac, ako 10-miliónové akčné scény s vybuchujúcimi lietadlami vo veľkofilmoch za 240 miliónov. Som výslednou relatívnou kvalitou prekvapený (chvíľku som dokonca uvažoval nad hodnotením 60%), pretože po trojke, ktorá sa otvorene hlásila k B-tvorbe, je štvorka niečo, čo síce evidentne malo malý rozpočet (cca 12 miliónov dolárov), avšak je to nakrútené, zahraté a napísané prekvapivo dobre.

Universal Soldier: Day of Reckoning, USA 2012, cca 114 minút

Réžia: John Hyams. Scenár: John Hyams, Jon Greenhalgh, Doug Magnuson. Hudba: Michael Krassner. Kamera: Yaron Levy. Hrajú: Scott Adkins, Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Andrei Arlovski a ďalší