Útok na Biely dom [6O %]
Utorok, 28 Január 2014 03:00

Recenzia akčnej snímky Rolanda Emmericha s Channingom Tatumom a Jamiem Foxxom.

(Tento film išiel do slovenských a českých kín pod názvom WHITE HOUSE DOWN. Český distribútor ho následne na video uviedol pod prekladom „Útok na Bílý dům“.)

Niekedy sa stane, že v jednom roku vzniknú dva podobné filmy. Napísal som o tom napríklad tu.

Stalo sa to aj minulý rok, keď bol najskôr do kín uvedený PÁD BIELEHO DOMU a následne dnes recenzovaný kúsok. Obidva filmy sú si po scenáristickej stránke miestami až vtipne podobné. Odvážny samozvaný bodyguard v správny čas na správnom mieste (alebo v nesprávny čas na nesprávnom mieste, ako sa to vezme), zákulisie Bieleho domu (tajné chodby, úkryty, podzemie), prezident v ohrození, prechádzanie moci z prezidenta na „podriadených“ (ministrov, hovorcov ministrov...), zradca vo vlastných radoch, dieťa v ohrození. Miestami som skutočne až neveril, ako sa scenáre podobajú.

Mňa film Rolanda Emmericha (HVIEZDNA BRÁNA, UNIVERZÁLNY VOJAK, DEŇ NEZÁVISLOSTI, 2012) bavil viac. Foxx (RAY, MIAMI VICE, DIVOKÝ DJANGO) bol sympatickejší ako Aaron Eckhart, Tatum (OROL DEVIATEJ LÉGIE, KOUČ CARTER, 21 JUMP STREET, G.I. JOE 1 - 2) sa mi pozdával viac ako odťažitý Butler a i krovie mi pripadalo znesiteľnejšie (Jenkins, Woods, Gyllenhaalová). Vrátane dieťaťa, ktoré tentokrát nebolo až také otravné.

Nejaké zmeny tu ale sú. Na rozdiel od PÁDU BIELEHO DOMU v ÚTOKU NA BIELY DOM:

- prezident nie je v zajatí, ale je v podstate rovnocenným buddy parťákom hlavného hrdinu (a hoci má Foxx občas aj slabé výbery rolí, povedal by som, že za túto sa hanbiť nemusí)

a

- zlosynovia v podobe žoldnierov mi pripadali lepší, ako kórejská hrozba (napriek tomu, že v PÁDE BIELEHO DOMU ich bolo oveľa viac; tu som sa až čudoval, aký je Biely dom vyľudnený, nikde žiadne stráže, ani nič podobné).

Bohužiaľ, obidva filmy podľa mňa zlyhávajú vo veci, v ktorej by akčné filmy zlyhávať nemali. V akčných sekvenciách. V oboch snímkach sú nudné. ÚTOK NA BIELY DOM je po tejto stránke predsa len o čosi vydarenejší. Kým sa oba filmy odohrávajú v stiesnených šerých chodbách Bieleho domu, je to slabota. Našťastie, Emmerich v druhej polovici vychádza von. Automobilovú naháňačku som v takýchto kulisách fakt nečakal. Rovnako ani pancierovú päsť, tanky a bojové helikoptéry. Channing je človek, v ktorého spoločnosti ma bavilo stráviť filmový čas. O miestami až odpornom Butlerovi nič také povedať nemôžem. Ale to už sa opakujem.

Inak, Tatum film zároveň produkoval.

Emmerich každopádne bohužiaľ potvrdil, že má vo filmoch obrovské efekty (ale že by som z nich bol paf, to teda rozhodne nemôžem povedať) a sympatických hercov. Ale akčné scény mu príliš dobre nejdú. Čo je v akčnom filme problém. Film nevyzerá zle, ale i tak ma prekvapuje, že stál až 150 miliónov. Jedno rozstrieľanie rotačným guľometom to nespasí, aj keď ako rozmýšľam, tak rozmýšľam, momentálne si neviem spomenúť na iný film, v ktorom by ústredný zloduch dopadol takto hardcore.

Aj Emmerichova návšteva najslávnejšieho amerického domu je plná klišé a logických nezmyslov, ale tentokrát som nemal extra chuť riešiť to. Iba som nad tým v duchu mávol rukou a kašľal na ne. Ale aby som spomenul aspoň niečo:

1) Dosť mi prekážal minimálny zásah zvonka. Jeden by povedal, že sa na pozemok pokúsi dostať nie jeden smiešny tank, ale sto. Chápem, že režisér v šlamastike hrdinu potreboval nechať samého. Ale určite sa to dalo urobiť menej do očí bijúco. Navyše, prečo keď je od určitého okamihu vymenovaný oficiálne „nový prezident“, do Bieleho domu proste nevtrhne desať tankov a sto mariňákov? Veď im už na ničom nezáleží...

2) Prečo piloti na konci samovoľne odvolali bombardovanie? Kvôli dievčatku so zástavou? Nemohli predsa vedieť, že Tatum zabránil „koncu sveta“.

Občas som sa dokonca pousmial a možno prišlo aj symbolické dojatie. A to v scénach, ktoré sú tak prvoplánovo vtipné/dojemné, až obviňujem scenáristu zo zaseknutia v 80-tych rokoch. James Vanderbilt v Hollywoode už nejaký ten piatok chodí, ale na dve akceptovateľné veci (VITAJTE V DŽUNGLI, ZODIAC) mu pripadajú štyri blbé (ZELENÉ PEKLO, PÁD DO TEMNÔT, TOTAL RECALL, PARCHANTI).

ÚTOK NA BIELY DOM hodnotím pozitívnejšie, i tak som ale stále zaskočený z toho, že podľa takej zápletky (ja osobne mám „prepadové priestory“ rád) a s takými rozpočtami nevznikol v roku 2013 ani jeden nadpriemerný akčný film, ale dva (pod)priemerné.

White House Down, USA 2013, cca 131 minút

Réžia: Roland Emmerich. Scenár: James Vanderbilt. Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker. Kamera: Anna Foersterová. Hrajú: Channing Tatum, Maggie Gyllenhaalová, Jamie Foxx, James Woods, Richard Jenkins, Joey Kingová, Jake Weber, Matt Craven a ďalší