Nebezpečný cieľ (40 %)
Utorok, 22 September 2009 06:58

Čo by sa stalo, keby sa americký nájomný vrah zamiloval? Aký by to malo vplyv na výkon jeho funkcie? A čo sa stane, ak o tom v Hollywoode urobia jeden dosť zlý film?

Nicolas Cage v parochni (tá nie je súčasťou výbavy vraha, ktorého hrá, ale Nicolasa Cagea) prichádza do nočného, dusného, exotického, atmosférického Bangkoku, aby tu spáchal sériu dobre platených atentátov. Potom začne školiť mladého neznámeho učenlivého Aziata a zamiluje sa do hluchonemej zamestnankyne lekárne.

Ako sami vidíte, scenár nie je, ako hovorí Miňo Demovič, nič super. Neviem, nakoľko to fungovalo v pôvodnom filme SNIPER Z BANGKOKU, ktorý v roku 1999 nakrútili bratia Pangovci (lebo som ho nevidel, každopádne v ňom bol hluchonemý vrah, nie dievča), ale v jeho americkom remake (správne, nakrútili ho tiež bratia Pangovci!) to bohvieako nefunguje. Paradoxne oveľa viac, ako priemerné až nudné akčné scény (hoci amputovaná ruka potešila) či nebodaj dosť trápny výcvik skúseným nájomným vrahom, fungujú „atmosférické“ scény, v ktorých má figurovať alebo hekticky fascinujúce veľkomesto, alebo rodiaci sa vzťah medzi vrahom a pracovníčkou lekárne, ktorá je hluchonemá, takže si skutočne neviem predstaviť, ako prebiehali ich určite niekoľkohodinové stretnutia (na rande bežne na desať minút nechodíte).

Nevravím, že hluchonemí nechodia na rande s počujúcimi a hovoriacimi. To vôbec nie. Len by som chcel, priznávam, z čistej zvedavosti, vidieť, ako také rande môže prebiehať. Z tohto filmu sa to bohužiaľ nedočkáte, pretože kým ON len zmätene pozerá na „neamerické zvyky“, ktoré na každom rohu stretáva, ONA sa tomu rozkošne chichoce a veru ďakujme za danú herečku, pretože určite to nie je Nicolas Cage, kto je v týchto romantických scénach presvedčivý a fajn.

Budete sa tomu možno čudovať, ale nakoniec vlastne Cage zďaleka nie je až taký zlý, ako som čakal. Predsa len, jeho posledné filmy mali ku kvalite poriadne ďaleko (sci-fi NEXT), boli nudné (WORLD TRADE CENTER), nezáživné (HONBA ZA POKLADOM TEMPLÁROV), v lepšom prípade priemerné (MANDOLÍNA KAPITÁNA CORELLIHO) a niekoľko ich bolo vyložene nevydarených (dodnes mám v strašnej pamätali, ako zúfalo zoskakuje z bicykla a ide nakladať na voz drevo v RITUÁLI). Je to dosť smutné, že z herca, ktorý ma vo svojich dávnych pradávnych filmoch miestami až fascinoval svojim umením (TVÁR TOHO DRUHÉHO) alebo som prinajmenšom uznával, aký je to dočerta frajer (SKALA), sa odrazu stáva taký... taký... jednoducho mu žiadny z filmov nevychádza, prestáva sa naňho (aj na tie filmy) dať pozerať a... no skrátka to, čo si dáva na svoju plešinu, je ešte tým najmenej podozrivým. A už TO je VEĽMI podozrivým. Aby som to ale skrátil – prekvapivo až v podpriemernom akčnom trileri NEBEZPEČNÝ CIEĽ (ktorý Nicolas tiež produkoval) som z herca mal po dlhom dlhočiznom čase celkom pocit, ako keby konečne troška začal hrať, čo je, dovolím si tvrdiť, zásluha zaujímavých režisérov (ktorých uznávané OKO sa mi bohvieako nepáčilo, kým neuznávané americké PREKLIATIE DOMU SLNEČNÍC sa mi páčilo bohviekoľko dosť). Vďaka ich dobrému režisérskemu vedeniu a celkom pôsobivej kamere (a samozrejme výprave) som mal pocit, že si herec konečne spomenul, že je v ňom ešte aj kúsok ozajstného herca. Pravdaže, na Oscara to nie je, ľúbostná línia je dosť neuveriteľná (nevravím, že nájomný vrah sa nemôže platonicky zamilovať na prvý pohľad... ale neverím, že takto, ako nám ukázali Pangovci), jeho buddy vzťah s mladým Aziatom nie je (napriek snahe) vôbec zaujímavý ani vtipný (nieto originálny) a, samozrejme, keďže ho hrá Cage, tak jeho nájomný vrah síce zabíja, ale iba tých zlých. Výnimka bude čakať až na samom konci, ktorý sa končí relatívne netypicky.

Bohužiaľ, tých atypických vecí je v snímke veľmi málo a akcia, dialógy a pokusy vybudovať aspoň nejaké rozumné vzťahy, končia skôr v hnoji, ako na úspešne zbudovanom kopčeku.

- BANGKOK DANGEROUS, USA 2008, cca 100 minút -

Réžia: bratia Pangovci. Scenár: Jason Richman (podľa filmu Bangkok Dangerous z roku 1999). Kamera: Decha Srimantra. Hudba: Brian Tyler. Strih: Mike Jackson, Curran Pang. Hrajú: Nicolas Cage, Shahkrit Yamnarm, Charlie Yeung, Panward Hemmanee a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.