Rýchlo a zbesilo 6 [6O %]
Štvrtok, 14 November 2013 03:00

Recenzia akčnej tímovky v čele s Vinom Dieselom a The Rockom. Naozaj je to prequel?

Asi som čudný, ale najviac sa mi páčil prvý (2001) a tretí (2006) diel. Druhý (2003) je fakt dosť slabá záležitosť a štvrtý (2009) a piaty (2011) mi splývajú do jedného hmlistého celku. Asi ako NOČNÁ MORA V ELM STREET 4: VLÁDCA SNA a NOČNÁ MORA Z ELM STREET 5: DIEŤA SNA. Teraz sa bohužiaľ do hmlistej časti série zaradil aj šiesty diel.

(Kraťas LOS BANDOLEROS z roku 2009 nepočítam.)

Otázkou je, kam sa zaradí siedmy diel, ktorý toto leto začal nakrúcať doteraz prevažne hororový James Wan (SAW, ZLOVESTNÉ TICHO, INSIDIOUS, V ZAJATÍ DÉMONOV). Síce tvrdí, že si váži prácu Justina Lina (nakrútil trojku, štvorku, päťku a šestku), ale chce ísť svojou vlastnou cestou. Prirovnal ju k drsným a „špinavým“ revenge movie á la 70-te roky (jeden revenge movie už nakrútil - ROZSUDOK SMRTI s Kevinom Baconom). Každopádne, to je hudba budúcnosti. Teraz tu máme aktuálne šiesty diel. Aký je?

Pôvabne vtipné doberanie sa tímu vôbec nie je pôvabne vtipné, neustále kecy „teraz je to ale už naozaj naša posledná fuška“ už nie sú ani nechtiac smiešne, hlášky „rodine sa nesmieš otočiť chrbtom ani keď sa ona otočí tebe“ nedávajú žiadnu logiku, Michelle Rodriguezová je silácka až je trápna (vie tá bezdôvodne sebavedomá kačica vôbec hrať aj niečo iné?!), zámienky pre rozpútanie naháňačky/bitky/prestrelky sú až detinské, motív straty pamäte by som netoleroval už ani v „Medicopteri 117“, originálnejšie auto-naháňačky som videl v BULLITOVOM PRÍPADE, RONINOVI či v SKALE, „veľkolepé“ finále je dosť nudné, zbytočná dvojhodinová stopáž by mi rýchlejšie ubehla aj v spoločnosti Krtka a jeho nohavičiek, Vin Diesel sa opakuje, Walker na to stále nemá (a nikdy mať nebude!) a Brewsterová sa dejom len mihne (našťastie, vám to ale možno bude prekážať...).

Nestačí? Okej, pokračujme.

Hra na nostalgiu (úvodné titulky) nefunguje, „troška“ zjednodušujúca predstava tvorcov o kompetenciách amerického agenta vo Veľkej Británii irituje, ústredný zlosyn je ledva postačujúci (nie, že by séria niekedy v histórii mala vyložene kvalitného zlosyna, ale u Lukea Evansa z VOJNY BOHOV to zamrzí), väzenská línia je úplne zbytočná, Londýn podaný bez atmosféry, úplne nepochopiteľné Evansovo riskovanie s Rodriguezovou (to už si do tímu rovno mohol dobrovoľne nasadiť agenta FBI), spôsob akým je v tankovej scéne narábané so stratami na civilných životoch ma pohoršil, väčšina postáv mizne z deja na šialených 20 minút (to ale máte tak, ak si do filmu nadrbete 100 postáv...) a niektoré momenty hraničia s paródiou (The Rockove vypočúvacie metódy, letiaci Diesel, letiaca Rodriguezová).

Pre prípad, že by vám STÁLE nestačilo, pokračujem. The Rockovo neospravedlniteľné konanie (nezabitie Evansa keď má príležitosť, uprednostnenie jedného života pred miliónmi), „citové“ dialógy a monológy falošné a zaliečavé a ak by som chcel byť všeobecný, ešte by som dodal: ledva priemerné herecké výkony (najzábavnejší je The Rock a už on je oveľa menej zábavný ako v päťke... a už v nej nebol nijako extra zábavný) a nerealistické akčné scény (v niektorých snímkach mi to neprekáža, v tejto áno).

Napriek tomu to samozrejme nie je žiadna katastrofa. Proste som len od akčného veľkofilmu za 160 miliónov s Dieselom a The Rockom čakal viac. Resumé. Z tohto som už vyrástol, Vin. Mal by si aj ty. Si starší.

K perexu. Áno, RÝCHLO A ZBESILO 6 (ale aj 5 a 6) je prequel voči tokijskej trojke. V nej mal Diesel záverečné cameo a hlavnou hviezdou nebol ani tak nudný americký študent, ale skôr miestna star - Han. V záverečných titulkoch šestky sa objavuje špeciálna scéna s Jasonom Stathamom. Trvá niekoľko sekúnd a fanúšikom bude určite „trocha“ povedomá. Odohráva sa totiž v nočnom Tokiu a pri autonaháňačke zomiera práve Han (alias Sung Kanga - JEDNA MEDZI OČI). Áno, je to scéna z trojky, ale nakrútená inak a to v tom zmysle, že keď sme ju videli v trojke, mysleli sme si, že súvisí s „jej“ dejom. No v skutočnosti to bola pomsta istej postavy za to, čo Han a spol. urobili inej postave v dnešnej šestke (ešte stíhate?). Han v trojke zomrel, ale napriek tomu sa objavil v štvorke, päťke aj šestke. Faktom je, že v skutočnosti sa trojka odohráva po týchto častiach. Takže už to do seba zapadá lepšie, pričom tvorcovia si pripravili sľubnú reklamu pre sedmičku, v ktorej naozaj bude hlavným gaunerom Statham a práve pomsta Diesela a spol. za Hanovu smrť by snímke mala dodať spomínanú revenge movie atmosféru.

Furious 6 (alias Fast & Furious 6), USA 2013, cca 130 minút

Réžia: Justin Lin. Scenár: Chris Morgan. Hudba: Lucas Vidal. Kamera: Stephen F. Windon. Hrajú: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Tyrese Gibson, Jordana Brewsterová, Michelle Rodriguezová, Luke Evans, Sung Kang, Gina Caranoová, Ludacris, Elsa Patakyová a ďalší