Krvavá odplata [6O %]
Piatok, 04 Október 2013 03:00

Bulharské nakrúcanie Expendables 3 je v plnom prúde; prečítajte si recenziu akčného austrálskeho trileru od mladého režiséra, ktorého si Sylvester Stallone vybral ako režiséra. Je tím Barneyho Rossa v dobrých rukách?

Na začiatok sa chcem vyjadriť k názvu. Film je v slovenských končinách sem-tam uvádzaný ako KRVAVÁ ODPLATA. Mne osobne sa to vôbec nepáči; je to niečo ako seagalovka, ale ešte horšie. Možno skôr niečo ako céčko s Casperom Van Dienom alebo déčko s Michaelom Dudikoffom. Ešte nepoviem Red Hill: Krvavá odplata. Ale iba KRVAVÁ ODPLATA? To sa mi fakt nepáči. V Čechách je snímka známa skôr ako RED HILL: KRVAVÝ ZAPADÁKOV. To sa mi páči viac. Každopádne, žijeme na Slovensku a na Slovensku po slovensky. Takže bohužiaľ KRVAVÁ ODPLATA.

A ešte sa chcem vyjadriť k žánru. Nie je to „čistý“ akčný film, ale má dosť akčných momentov na to, aby mi pripadalo férové dať ho do kategórie „akčný film“. Má aj niečo z trileru a westernu (hoci sa odohráva v „súčasnosti“), ale tieto prvky podľa mňa nie sú až také výrazné, ako akčné.

Zaspaté austrálske mestečko Red Hill. Tvrdou rukou mu vládne konzervatívny šerif zo starej školy (Steve Bisley – parťák Mela Gibsona v úvode ŠIALENÉHO MAXA). Čoskoro sa o tom bude môcť presvedčiť na vlastnej koži nový mladý prírastok do jeho zboru Shane Cooper (Ryan Kwanten – hlavný hrdina z Wanovho bábkového ZLOVESTNÉHO TICHA). Alebo to nestihne? Už v prvý deň služby mestečkom totiž otrasie informácia, že diabolský psychopat Jimmy Conway (Tommy Lewis – PROPOSITION) ušiel z väzenia a má namierené práve sem...

Hoci mám rád austrálsku kinematografiu, snímka KRVAVÁ ODPLATA by mi pravdepodobne unikla, nebyť Sylvestra Stallonea. Keď totiž tento rok potvrdil, že tretí diel akčnej série EXPENDABLES (recenzia prvej a druhej časti) nakrúti prekvapivo akýsi Patrick Hughes, začal som rýchlo pátrať po tom, kto to preboha je. A zistil som, že tento chlapík v roku 2010 napísal, nakrútil, produkoval a strihal KRVAVÚ ODPLATU. Inak jeho celovečerný debut. Pričom jedným z producentov bol jeden z najtalentovanejších súčasných hororových režisérov Greg Mclean (WOLF CREEK, KROKODÍL: NÁVRAT DO KRVAVEJ LAGÚNY). Tak som si film zohnal... a neľutujem.

Neľutujem ani Stalloneho výber. Hughes je pravdepodobne talentovaný remeselník, ktorý to má pod palcom, vie čo robí a skúsene vedie aj menej skúsených hercov. Občas mu hapruje logika a KRVAVÚ ODPLATU rozhodne nemožno obviniť z oscarových ambícií. No možno práve v jej poctivej obyčajnosti je zároveň aj jej najväčšia sila. Film je mimochodom, čo sa násilia týka, dosť intenzívny i bez toho, aby sa nechutne topil v krvi.

Okrem zručnej réžie je plusom ústredný Conway. Hrá ho šialene spálený a pomerne drasticky charizmatický Tommy Lewis. Ťťažko z neho spustiť zrak. Vyzerá trocha ako Luis Guzmán, ale bez komediálneho pozadia. Brutálny chlap, ktorý si evidentne tyká s desivými temnými vecami, z ktorých pozostáva svet. Budí rešpekt a autoritu napriek tomu, že povie „až“ cca tri slová a aj to až tesne pred záverečnými titulkami.

Rád by som povedal, že film ťaží zo špecifického austrálskeho prostredia, ale nebola by to pravda. To, že sa odohráva v Austrálii, som postrehol snáď len z toho, že postavy sem-tam jazdia na koňoch, hoci je všade plno áut. Samozrejme je tu aj motív Aborigéncov – pôvodných obyvateľov Austrálie, s ktorými sa prisťahovalci (= bieli Austrálčania) pred desaťročiami rozhodne nemaznali. Napáchali na nich plno škaredých svinstiev, za ktoré by si zaslúžili trest smrti, v lepšom prípade doživotný žalár. No hoci je Conway Aborigénec, pokojne sa film mohol odohrávať na úplne inom kontinente a nemalo by to na jeho celkové vyznenie žiadny vplyv (len by asi blbo vyzerali scény s bumerangom a oštepom).

Za menší mínus by som označil prvých 30 minút. V tých Hughes síce sľubne buduje atmosféru mestečka a predstavuje nám postavy, no paradoxne práve to je zle. KRVAVÁ ODPLATA totiž v prvej polhodine klame telom, keď sa snaží tváriť ako psychologická dráma s trilerovými vsuvkami. Pritom zvyšná hodina je vyložene jednoduchá a psychologicky obstojne vybudované postavy sa menia na jednorozmerné (zásadový hrdina, zákerný šerif).

Rád by som rozviedol, že film má problémy s logikou:

1) Conway sa objaví za hrdinovým chrbtom. Ten sa dá na útek. Vrah ho prenasleduje a niekoľkokrát po ňom vystrelí, ale netrafí. Hrdina sa ukryje, no vrah jeho úkryt odhalí. Namieri naňho, no zrazu ho už nechce zastreliť. Radšej počká, kým hrdina „sám od seba“ neomdlie (je zranený) a keď sa prebudí, zistí, že ho vrah odviezol do bezpečia za mesto, lebo ho evidentne nechce zabiť.

2) Nasleduje okamžitý strih na to, ako si to rovnaký hrdina, ktorý pred chvíľkou nevládal urobiť ani krok, valí do mestečka. Už je vlastne len kúsok od neho. Čiže ho vrah odviezol 20 metrov za mestečko? Alebo 10 kilometrov, no zranený hrdina to v pohode prešiel po vlastných?!

3) Scéna, v ktorej sa blíži k mestu, je zároveň zaujímavá tým, že sa evidentne brieždi, kým v nasledujúcej scéne je noc. Niečo mi ušlo? Niečo som nepochopil?

4) Hrdina po príchode do mestečka vstúpi do najbližšej stodoly a „náhodou“ sa ukáže, že práve v nej čakali zvyšní policajti na príchod Conwaya. Odkiaľ vedeli, že si vyberie práve túto stodolu? Nie je priveľká náhoda, že z celého mestečka hrdina vstúpil práve do jedinej budovy s policajtmi?

5) Hrdina sa približne 3x dostane z problému, ktorý môže vyvrcholiť jeho smrťou, tak, že omdlie (aj keď raz mu to úderom do tváre spôsobí iná osoba...).

6) Hrdina potrebuje auto. Rozbije okno na jednom, pokúsi sa ho naštartovať, ale motor nenaskočí. Hoci je mesto plné áut, hrdina to vzdá, druhé auto už nevyskúša a namiesto toho vysadne na koňa.

7) Dosť zaujímavé je aj to, že hoci po sebe Conway zanecháva spúšť, v skutočnosti mnohých „len“ smrteľne zraní, ale nezabije. Namiesto toho, aby im strelil do hláv, necháva ich váľať sa vo vlastnej krvi. Síce v dohľadných minútach/hodinách zrejme umrú, i tak je to ale amatérska chyba. Prečo riskovať ich prežitie? Chápem. Drastická pomsta. Ale aj tak!

8) Nie je to povedané priamo, ale zdá sa, že Red Hill má len cca 10 obyvateľov (čo je samozrejme blbosť, ale vyzerá to tak) a so všetkými má vrah otvorený účet. Ako inak si vysvetliť, že počas celej noci sa neobjaví ani jeden civil?

9) A to vôbec neriešim pumu!!!!

Napriek tomu ma KRVAVÁ ODPLATA bavila. Po technickej stránke (kamera, výprava, zvukové efekty, ktoré vydávajú strelné zbrane) je to v podstate nadpriemer a príbeh by bol podpriemer, ale Hughes to šikovne maskuje výraznou vizuálnou stránkou a intenzívnou akciou, takže jednoduchý scenár si nevšímame. Ja sa teda na Expendables 3 začínam celkom tešiť...

Red Hill, Austrália 2010, cca 95 minút

Réžia a scenár: Patrick Hughes. Hudba: Dmitri Golovko. Kamera: Tim Hudson. Hrajú: Steve Bisley, Ryan Kwanten, Tommy Lewis, Claire van der Boomová a ďalší