Pot a krv [8O %]
Napísal Ján Janočko
Piatok, 30 August 2013 04:00

Recenzia nízkorozpočtovej srandy Michaela Baya.

Polovica deväťdesiatych rokov. Miami na Floride. Chlapík posadnutý posilňovaním sa rozhodne splniť si svoj americký sen. Zoženie si partiu, ktorá mu s tým pomôže, obeť, ktorú unesie a vymyslí si plán, ktorý musí byť stopercentný. Bohužiaľ (alebo chvalabohu?) nie je.

V roku 2013 sa tento prípad dostáva na plátna kín ako krimikomédia s hviezdnym obsadením a hneď v prvý víkend premietania predbehne v domácich kinách aj tretieho IRON MANA...

Ústrednou postavou celého príbehu je Daniel Lugo. Jeho rola bola zverená čoraz populárnejšiemu Markovi Wahlbergovi (MACÍK, FÍZLI ZO ZÁLOHY). Ten dokázal za neuveriteľne krátky čas nabrať dostatok svalstva na to, aby jeho rola maniaka do fitness bola dostatočne uveriteľná.

Taký Dwayne Johnson (VITAJTE V DŽUNGLI, ZÚBKOVÁ VÍLA) so svalmi starosti nemal. Ako recidivista Paul, ktorý sa predieral životom po odchode z basy dokonca nemusel presviedčať o svojich hereckých kvalitách. Ako človeka ho veľmi neuznávam, zato herecký talent mu uprieť nemôžem. Z "lepších béčok" sa pomaly tlačí do "najvyššej ligy" a zvláda aj postavy, ktoré majú aj iné charakterové vlastnosti, než je zbesilá chuť každému jedincovi v okolí vybiť zuby.

Špeciálne som sa tešil na Tonyho Shalhouba, ktorého som mal od detstva zafixovaného ako fóbiami sužovaného a zároveň geniálneho pána Monka. A tomu pripadla rola Victora Kershawa – obchodníka, ktorý si prežije útrapy v zajatí trojky dopĺňanej Anthonym Mackiem (SMRŤ ČAKÁ VŠADE, SPRÁVCOVIA OSUDU). Ako Adrian zažíva osud chlapíka, ktorého zničili steroidy.

Na začiatku má Daniel plán. A jeho základom je únos. Ten sa podarí. Síce nie na prvú šupu, ale predsa. Po odhalení identity kriminálnikov však nastanú problémy. Kershaw najprv nechce prepísať svoj majetok. Pod nátlakom sa jeho podpis nakoniec ocitne na potrebných dokumentoch, no boháč s kolumbijsko-židovskými koreňmi musí zomrieť! Ani niekoľko pokusov ho však nedonúti čuchať fialky zospodu. Následné vysvetľovanie toho, čo sa v jeho živote odohralo za posledné týždne znie nedôveryhodne tak pre políciu, ako aj pre detektíva (bravúrneho Eda Harrisa). Napriek dôchodkovému veku sa však rozhodne prevziať prípad a pokúsi sa prejsť cez rozum nie práve najinteligentnejším zločincom histórie...

Režisérom snímky je Michael Bay. To je ten chlapík, ktorý na plátne mení autá na vraždiace stroje (filmy TRANSFORMERS). Aj napriek úspechu sci-fi série sa rozhodol vziať pár drobných (niečo okolo 26 miliónov), zavolať partiu hercov, ktorej sa zapáčil scenár (The Rock a Wahlberg sa dokonca neštítili znížiť si plat) a vytvoriť film, ktorý sa zakladá na skutočných udalostiach. Nechýbala akcia, zvraty, prekvapenia, krv a množstvo, naozaj veľké množstvo čierneho humoru. Občas nejaká tá narážka na KRSTNÉHO OTCA a z času načas záber na fetujúceho "Kráľa Škorpióna".

Film zožal veľký úspech. A dôvody? Spomínané herecké obsadenie. Originálny scenár (ako vraví otrepaná fráza: "...ktorý písal sám život..."). Osoba režiséra a jeho "nízkorozpočtový pokus". Ženy boli zvedavé na hlavných hrdinov, chlapi zasa na komparz, ktorý robil sprievod počas míňania ukradnutých peňazí. Na jednej strane chápem, že sa ľuďom nepáčili absurdné scény či to, že realita bola pritiahnutá za vlasy a z násilníkov a zločincov spravil Michael Bay partiu pohoďákov a "takmer kladné postavy". A je mi jasné, že mnoho jedincov sediacich v kine čakali niečo úplne iné od krimikomédie, ale... Čísla hovoria jasne. Solídne zárobky a spokojnosť protagonistov sú dosť silným argumentom na to, aby projekt dostal označenie "úspešný".

Napriek nad slnko jasnejšiemu koncu som sa kráľovsky bavil. Milujem čierny humor a v tomto prípade som si prišiel na svoje. Nezažil som výraznejšie sklamanie a preto dávam vysoké hodnotenie. A prečo nedám 100%?

V prvom rade mi prekážala dĺžka filmu. V pohode sa to dalo osekať na hodinu a pol. Tým by vypadli hluché miesta a akcia by bola plynulejšia. A neskutočne mi prekážali spomalené zábery. Ja neviem, nejako som tomu neprišiel na chuť. Po SVETOVEJ VOJNE Z to bol asi druhý najlepší film, aký som toto leto "skukol" v kine. Tri eurá a balík nedojedených pukancov za to stáli...

"Takže keď to urobíme, nikomu sa nič nestane, správne?" - "Nie, kámo! Schňapneme ho, chytíme ho, podpíšeme niekoľko podpisov, dáme mu proteínový "šejk"! Ani nebude vedieť čo sa stalo! Videl som veľa filmov Paul, viem čo robím!"

Pain & Gain, USA 2013, cca 129 minút

Réžia: Michael Bay. Scenár: Christopher Markus, Stephen McFeely. Hudba: Steve Jablonsky. Kamera: Ben Seresin. Hrajú: Mark Wahlberg, Dwayne Johnson, Ed Harris, Tony Shalhoub, Anthony Mackie, Peter Stormare a ďalší