Konečná [4O %]
Piatok, 16 August 2013 04:00

Recenzia akčného filmu s Arnoldom Schwarzeneggerom. Dôchodok je pre bábovky (aspoň to tvrdí slogan k tomuto filmu).

Starý šerif pohraničného americko-mexického mestečka Ray Owens (v roku 2012, kedy sa KONEČNÁ nakrúcala, 65-ročný Arnold Schwarzenegger) má deň dovolenky. No ako na potvoru sa práve vtedy začne v „jeho“ zaspatom meste diať niečo podozrivé. Objavujú sa čudné existencie, miestny farmár (Harry Dean Stanton!!!) prvý raz za X rokov do miestnej reštaurácie skoro ráno nedodal mlieko (!) a na telefóne šerifovi agent FBI (oscarový Forest Whitaker...) tvrdí, že možno sa cez jeho mesto preženie smrteľne nebezpečný drogový barón (Španiel Eduardo Noriega – DIPLOMOVÁ PRÁCA, PRINC BEZ KRÁĽOVSTVA, OTVOR OČI)...

KONEČNÁ mala byť veľkým comebackom najlepšieho akčného herca 80. a sčasti aj 90. rokov. Prvým filmom po presne desiatich rokoch, v ktorom si zahral hlavnú rolu (tým posledným bol v roku 2003 tretí TERMINÁTOR).

To „hlavná rola“ je dôležitá, pretože hoci sa posledné roky Arnie venoval politike (bol dvakrát guvernérom Kalifornie), s filmami úplne neskoncoval. Jednalo sa ale iba o miniatúrne úlohy hraničiace s cameom (CESTA OKOLO SVETA ZA 80 DNÍ s Jackiem Chanom, VITAJTE V DŽUNGLI, EXPENDABLES).

V roku 2012 sa v kinách objavila prvá lastovička – dvojka EXPENDABLES, kde dostal už podstatne väčšiu rolu ako minule a dokonca sa zúčastnil záverečnej mega-akcie na letisku. Tou skutočnou bombou ale mala byť až v roku 2013 práve KONEČNÁ, prekvapivo od kórejského režiséra menom Kim Jee-Woon. Doteraz nakrúcal veci, ktoré „bežný“ masový divák rozhodne v žiadnom prípade nevidel (no dobre, v roku 2003 nakrútil horor PRÍBEH DVOCH SESTIER, ten ste možno videli, hrá v ňom David Strathairn).

Mierne alarmujúco/podozrivo znela i výška rozpočtu (30 miliónov? Toľko predsa Arnold dostal za tretieho TERMINÁTORA!) a béčkarsko-kuriózne herecké obsadenie s menami ako Luis Guzmán, Peter Stormare alebo už spomenutý (v roku 2013 87-ročný) Harry Dean Stanton. Pravdupovediac to mohlo pôsobiť skôr ako druhý TAJNÝ AGENT so Seagalom (a s Harry Dean Stantonom!!), než ďalší TERMINÁTOR (alebo aspoň LIKVIDÁTOR dočerta).

Obávam sa, že ešte pred prvou klapkou sa s takýmito kartami jednalo o vopred na neúspech odsúdený film. Že KONEČNÁ počas svojej premiéry vybuchla komerčne, to je jedna vec. Ono sa ale naozaj nejedná o ktovieako dobrý film...

Problém je v tom, že trvá skoro dve hodiny, ale tento priestor nie je zaplnený ničím extra zaujímavým, nedajbože originálnym. Scenár mi nejaký čas pripomínal PREPADNUTIE 2: TEMNÉ ÚZEMIE (čo nie je pochvala) a je plný totálnych klišé (je jasné, že istý člen šerifovho tímu bude zabitý na výstrahu a nikoho zrejme nezaskočí ani korupcia vo Whitakerovom tíme). Arnold rozhodne už ani omylom nie je taký elektrizujúci buldozér, ako v T2. Je to starý chlapík, ktorý má za sebou veľkú hollywoodsku kariéru. V podstate debutujúci scenárista Andrew Knauer do postavy šerifa premietol niektoré Arnieho autobiografické prvky. Väčšinou pôsobia absurdne a nemiestne. Čo malo znamenať záverečné „robíš nám emigrantom hanbu“? Nevedel som, či je to vtip, paródia alebo vážny herecký výkon. Ako Arnoldov fanúšik som samozrejme rád, že som ho videl v novom filme, ale mrzí ma, že sa KONEČNÁ nikdy nebude radiť medzi jeho elitné filmy od vizionárskych režisérov ako Verhoeven, McTiernan a Cameron.

Keď sa o nostalgiu v štýle „staré ručičkové hodiny v digitálnej dobe“ pokúsil Willis v štvrtej SMRTONOSNEJ PASCI a Stallone v ROCKYM BALBOAOVI, rozhodne sa mi to páčilo. Keď sa o čosi podobné pokúšal Arnie v KONEČNEJ, bol som z toho v rozpakoch. Neviem, ako tvorcovia plánovali, že majú na diváka pôsobiť scény, v ktorých je Schwarzenegger evidentne starý (pomalé a neisté pohyby, nechtiac smiešny pokus o utekanie, nasadzovanie dioptrických okuliarov). U mňa sa žiadne pozitívne pocity nedostavili.

Čo sa týka ostatných, je to maglajz. Arnieho policajný tím ma neoslovil, je to tak na 40% a keď si človek spomenie na jeho tím z PREDÁTORA, tak za nulu. V kastingu figuruje oscarový herec, obskúrny Švéd, neveľmi známy až neznámy Španiel, televízna herečka, niečo ako portorický komik a niečo ako kaskadér. Whitaker sa mi nakoniec páčil ešte viac ako Arnold, s ostatnými je to ale horšie. Napr. ma už dlhodobo hnevá rutina Petra Stormarea, ktorý by sa mal podľa mňa vrátiť domov a prestať nás otravovať svojimi nudnými psychopatickými kreáciami, ktoré už dávno nikoho nezaujímajú.

Vo filme je samozrejme aj akcia, prekvapivo jej ale nie je zasa až tak veľa a tá, čo tu je, je zvládnutá v lepšom prípade priemerne. Pamätám si, že pri mnohých Arnoldových akčných scénach z minulosti som zabúdal dýchať. Akcia z KONEČNEJ s nimi nemá nič spoločné (akurát som bol ohučaný z toho debilného auta). Keď sa objavil rotačný guľomet, nevedel som, či to myslia tvorcovia vážne alebo sa jedná o paródiu, poklonu či žmurknutie na fanúšikov.

Celkovo film po akčnej stránke pôsobí rozpačito, čo ma u niekoho ako je Arnold prekvapuje. Chápem, že snímku neprodukoval, „len“ v nej hral. No i tak som predpokladal, že kvalitnú akciu si nejakým spôsobom zaobstarať dokáže. No miestami strihač a spol. pôsobia až amatérsky. Mnohé akčné scény, ktoré mali na to byť dobrými, nakoniec prázdno a ospalo vyšumia do poveria (Arnieho prvý akčný nástup je na úrovni televízneho podpriemerného seriálu).

Sklamanie vyvolá i záverečná bitka na moste, ktorá pôsobí skôr ako niečo, čo pôvodne malo byť akčné vyvrcholenie filmu, nakoniec ale tvorcovia uznali, že je to slabota, vystrihli to, dali to medzi bonusové scény na DVD a nanovo nakrútili gigantické finále s tristo výbuchmi.

Filmu troška pomáha, že sa neberie úplne/príliš vážne (hoci scény s Whitakerom pôsobia ako zo serióznej kriminálky) a humorné scény nie sú úplne ťažkopádne. Je to ale v rozpore s explicitnými zábermi na strely do hláv a na vybuchnuté ľudské telá.

KONEČNÁ nie je malér, je to ale slabý film. Nie je to dno ako HERKULES V NEW YORKU. Nie je to ani niečo, za čo by sa mal Schwarzenegger hanbiť ako za JUNIORA, BATMANA A ROBINA a VŠADE SAMÉ ZVONČEKY. Bohužiaľ to ale nielenže nie je bomba ako T2, ale má to ďaleko aj k akceptovateľnému/adekvátnemu priemeru ako LIKVIDÁTOR.

P.S. – Je to tak, starostu mesta skutočne hrá Sonny Landham alias Billy z PREDÁTORA.

P.S.2 – Náhoda? V roku 2010 mal v EXPENDABLES hrať agenta FBI Forest Whitaker. Nakoniec si ho zahral až v KONEČNEJ. Arnold sa v nej zároveň stretol s Guzmánom a Knoxvilleom, s ktorými v minulosti už hral aj jeden z jeho najschopnejších nástupcov The Rock (s Guzmánom v CESTE NA TAJOMNÝ OSTROV 2 a s Knoxvilleom v KRÁČAJÚCEJ SKALE).

P.S.2 – Plus mínus v rovnakom čase išiel do amerických kín aj ďalší akčný prepadák - JEDNA MEDZI OČI Schwarzeneggerovho svojho času najväčšieho žánrového soka Stallonea. Zaujímavé je, že ju režíroval Walter Hill, teda muž, ktorý kedysi režíroval Arnolda v ČERVENEJ HORÚČAVE (a saunová bitka je aj v JEDNEJ MEDZI OČI!).

„Videl som už veľa krvi a smrti.“

The Last Standa, USA 2013, cca 107 minút

Réžia: Kim Jee-Woon. Scenár: Andrew Knauer. Hudba: Mowg. Kamera: Ji-young Kim. Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Forest Whitaker, Rodrigo Santoro, Peter Stormare, Jaimie Alexanderová, Eduardo Noriega, Luis Guzmán, Johnny Knoxville, Harry Dean Stanton, Sonny Landham a ďalší