Smrtonosná pasca: Opäť v akcii [4O %]
Streda, 14 August 2013 04:00

Recenzia tretieho pokračovania slávneho akčného filmu s Bruceom Willisom v titulnej úlohe.

John McClane (Willis) má problém. Po tom, čo v minulej časti vyriešil problémy so svojou dospievajúcou dcérou, prišiel rad na odrasteného syna (Jai Courtney – „Spartkaus: Krv a piesok“), ktorý urobil v Rusku také maléry, že bude rád, ak nedostane trest smrti (je v Rusku vôbec trest smrti? Nechce sa mi to hľadať, ostatne scenáristom tohto veľdiela sa tiež všeličo nechcelo, takže sme si kvit.). Tatko sa teda vyberá do Moskvy, aby mu pomohol. Ale náhodou sa primotá do smrteľne nebezpečného mega-akčného prípadu...

Striedanie v zavedených filmových sériách nie je jednoduchá vec a skoro nikdy nevyjde. Jeremy Renner mal striedať Toma Cruisea v štvrtej MISSION: IMPOSSIBLE, ale nakoniec sa to ktovieako nepodarilo a ak päťka bude, a ona skoro určite bude, opäť v nej zažiari Cruise (a ak bude mať dobrú náladu, dá Rennerovi cameo). Renner mal striedať aj Edwarda Nortona v bourneovkách, ale ani to príliš nevyšlo. Nevyšlo ani striedanie Brendana Frasera jeho synom v tretej MÚMII a nie úplne podľa očakávaní dopadlo i striedanie Harrisona Forda jeho biologickým potomkom v štvrtom INDIANA JONESOVI. Najnovšie sa o čosi podobné pokúsili tvorcovia piatej SMRTONOSNEJ PASCE s tým, že v sérii by v šestke atď. mohol pokračovať McClaneov syn v inak celkom znesiteľnom podaní Courtneyho (ktorý sa mi ale viac páčil ako zlosyn v JACKOVI REACHEROVI: POSLEDNOM VÝSTRELE, kde budil väčší rešpekt). Treba dodať, že aj tu dopadol pokus o vystriedanie relatívne neúspešne a ak by aj vznikol šiesty diel (čo asi vznikne, zárobky neboli najhoršie), skoro určite nebude o McClaneovom synovi, ale o McClaneovi. Willis nemá problém hrať vo filmoch kalibru MÔJ SUSED ZABIJAK, ŠAKAL, MERKÚR a VRAŽEDNÉ MYŠLIENKY (kde bol nezabudnuteľný najmä vďaka červeným teplákom), takže šiesta SMRTONOSNÁ PASCA by mu určite nemala robiť etické problémy.

Striedanie hlavných rolí v úspešných sériách je skrátka nevďačná vec.

Piata SMRTONOSNÁ PASCA sa príliš nevydarila. Pritom prvé dva diely sú akčnými klasikami (u mňa prvá za 100% a druhá „aspoň“ za 80%). Trojka sa mne osobne nikdy nepáčila (v lepšom prípade 60%), no štvorka áno (s čistým svedomím 80%). Už vtedy Willis hovoril, že si vie predstaviť päťku. Hovoril to s takým elánom, až sa zdalo, že si v pohode vie predstaviť aj šestku, sedmičku, osmičku, devinu, remake a prequel.

Päťka nakoniec naozaj prišla, no prekvapivo od začiatku mala problémy. Najskôr tu bol neveľmi vysoký (na renomovanú akčnú sériu) rozpočet cca 90 miliónov dolárov (štvorka stála o 20 viac, ale vyzerala na 200), presun nakrúcania z Čiech do Maďarska, odchod režiséra Noama Murra (oficiálne kvôli tomuto), čudná voľba náhradného režiséra (Ír John Moore síce nakrútil moje obľúbené veci ZA NEPRIATEĽSKOU LÍNOU s Owenom Wilsonom a remake SATAN PRICHÁDZA, ale tiež nudný LET FÉNIXA s Hughom Lauriem a dosť zlého MAXA PAYNEA s Wahlbergom), čudná voľba McClaneovho syna (ale ako vravím, Courtney je nakoniec celkom fajn), pomerne ponižujúce nedôstojné cameo McClaneovej dcéry (ktorá bola v štvorke hlavnou ženskou postavou, ale uznávam, že by asi bola blbosť nasilu ju montovať do päťky...) a postupné pribúdajúce reči o neveľmi vysokej kvalite výsledného filmu.

Tomu poslednému začali fanúšikovia veriť po tom, čo sa prevalilo, že päťka bude najkratšia časť série (skromná hodinka a pol). Mnohí totiž z toho vydedukovali, že to bolo také zlé, že z toho producenti museli vystrihnúť „aspoň polhodinu, aby sa na to dalo aspoň trocha pozerať.

V konečnom výsledku je zaujímavý i spôsob narábania so známymi hercami, ktorý vyvoláva otázku, či sa naozaj v strižni nestrihalo troška viacej, než sa plánovalo (Cole Hauser má skôr cameo a z deja odíde bez úrovne a avizovaný Patrick Stewart tu proste vôbec nie je!).

Rozmýšľam, či sa mi päťka páčila ešte menej, ako slabá trojka so Samuelom L. Jacksonom... ale asi áno. Trvá iba hodinu a pol a je v ňom dosť akcie, prestreliek, bitiek i výbuchov. Celé je to ale nudné, matné, fádne a nevýrazné. Keď si spomeniem na zručne zvládnutú akciu zo štvorky, je mi dokonca takmer smutno, pretože niektoré scény (predovšetkým s namakanou bojovou helikoptérou) mali na to, stať sa veľkými pasážami.

Finále sa odohráva v Černobyle, ale je rovnako nezaujímavé, ako zvyšok filmu. Vo filme jedna postava McClanea upozorní, že už nie je rok 1986. Bohužiaľ to niekto zabudol pripomenúť tvorcom, lebo ich film je plný rusko-amerických klišé. Rusi majú všetkých Američanov za pojašených kovbojov a Američania vedia o Rusoch len to, že majú vodku a Lenina. Preboha, snáď aj ČERVENÁ HORÚČAVA s dvojkou Schwarzenegger/Belushi bola svojho času pokrokovejšia, čo sa týkalo americko-ruských vzťahov. Až mi bola hanba za Johna Moorea. Ten sa totiž určite nehanbí.

Nechýba tu dokonca ani scéna, v ktorej sa McClane pokúša v taxíku s ruským šoférom rozprávať po rusky s tým, že mu chce povedať niečo v štýle „odvezte ma na prosím na súd“ a v skutočnosti mu povie niečo ako „dajte mi dva ťavie vrkoče a potom ma pretiahnite“. Skutočné utrpenie počúvať takýto „humor“ v roku 2013.

Čo-to vylepšuje relatívne charizmatický hlavný gauner (na ktorom je zaujímavé, že prvých 70% filmu vystupuje ako sympatická nevinná obeť), nie úplne zlé akčné scény a Willis, ktorý to aspoň ako-tak drží nad vodou. Séria sa v trojke zlomila z one man show na buddy movie, no jeho spojenie s Courtneym je slabšie, ako spojenie s Jacksonom, nevraviac o vtipnom Justinovi Longovi.

Tvorcovia (v čele s Willisom a jeho bratom Davidom v úlohách producentov) ale „vďaka“ tomu mali aspoň dobrú zámienku ukázať McClanea ako citlivého človeka a nie mašinu na zabíjanie. Čo nebol zlý nápad, v praxi ale nefunguje. Nechýba tu dokonca ani pasáž, v ktorej sa McClane zdôveruje inej postave, že ľutuje, že kedysi uprednostňoval prácu pred výchovou syna, pričom ten stojí tajne za rohom a počúva otcovu spoveď! John Moore by si mal začať čítať scenáre, kým podpíše réžiu lukratívnej série, pretože peniaze nie sú všetko a tento diel je cestou do pekla pre v podstate všetkých zúčastnených.

Film je zároveň plný absurdných a zlých scén a rozhodnutí. Napríklad:

1) McClane vidí, že k budove, v ktorej je so synom, letí bojová helikoptéra s rotačnými guľometmi plná nepriateľov, ktorí ich chcú zabiť. Napriek tomu stojí v presklenej stene a do poslednej chvíle čaká, či helikoptéra nezmení kurz (!). Keď nezmení, tak asi tri sekundy predtým, než začne strieľať, McClane sa otočí, spolu so synom začne utekať, poriadne sa rozbehnú a vlastnými telami prerazia inú sklenenú stenu, pričom podotýkam, že sú na najvyššom poschodí budovy a nevedia, že pod nimi je lešenie.

2) Zlosyn začne McClaneovi a jeho synovi hovoriť, že nenávidí Američanov, lebo sú kovboji, na čo následne začne tancovať a popritom je mrkvu. JE MRKVU A TANCUJE!!!!

3) McClane je prvú polhodinu za amatérskeho idiota, ktorý všetko kazí, ničomu nerozumie, no napriek tomu sa do všetkého stará. Ak som to správne pochopil, plán jeho syna by dopadol na jednotku s hviezdičkou, no keď sa do toho zamontuje otec, všetko sa skomplikuje a umrie kvôli tomu množstvo ľudí (vrátane agentov CIA a zrejme aj civilov) a je zdemolovaná štvrtina Moskvy a polovica Černobyľu.

Scenár je plný zastaraných klišé typu „zlosyn má zabiť McClanea, ale najskôr spustí 5-minútový diabolský monológ, čím McClaneovi poskytne možnosť oslobodiť sa“. Toto ma teda fakt nebavilo, Bruce Willis.

P.S. Vo filme má cameo viacero hajzlov zo slovenského „showbyznisu“.

A Good Day to Die Hard, USA 2013, cca 98 minút

Réžia: John Moore. Scenár: Skip Woods. Hudba: Marco Beltrami. Kamera: Jonathan Sela. Hrajú: Bruce Willis, Jai Courtney, Cole Hauser, Sebastian Koch, Mary Elizabeth Winsteadová a ďalší