Prepadovka [6O %]
Streda, 17 Júl 2013 04:00

Recenzia akčného indonézsko-amerického (!) činžiakového filmu.

Skupina asi štrnástich indonézskych policajtov so špičkovou výzbrojou a s perfektným bojovým výcvikom v dodávke zaparkuje v odľahlej mestskej štvrti v Jakarte kúsok od obrovského poschodového ošarpaného činžiaku. Tomu despotickou rukou vládne psychopatický a smrteľne nebezpečný zločinec, na ktorého je polícia taká krátka, že radšej do „jeho“ činžiaku posledných desať rokov ani raz nevstúpila. Za ten čas si z budovy urobil svoje vlastné kráľovstvo, v ktorom platia jeho pravidlá. V dome sú desiatky bytov prenajatých podozrivým existenciám, živlom, magorom, nulám, stroskotancom, psychopatom, zabijakom, drogovo závislým a podobnej spodine. Čoskoro po vstupe policajného komanda do činžiaku sa všetko pokazí a z budovy sa stane smrtonosná pasca, z ktorej niet úniku...

Začnem tým lepším. Hoci nie som fanúšik ázijských bojových umení (mená ako Jackie Chan, i Bruce Lee či Tony Laa poznám, ale rozhodne nie sú mojou srdcovou záležitosťou), PREPADOVKA ma prvú hodinu bavila. Tempo je zo začiatku pokojné, no aspoň som mal čas spoznať niektorých policajtov. Samozrejme, je ich veľa a majú prilby, takže jednotlivé charaktery/tváre splývajú do jedného celku. I tak sa ale režisérovi darí vďaka sympatickým hercom vykresať asi šesť solídnych charakterov.

Po prvých tridsiatich minútach sa začne hrať s otvorenými kartami. Pravidlá sú jasné: zloduch je hore, čoraz nižší počet policajtov na prízemí, dodávka pred budovou zničená, kvôli tajnosti akcie je minimálna šanca, že pomoc príde včas, východ je prakticky v inom vesmíre a budova je plná desiatok zabijakov, ktorých prioritou je zavraždiť policajtov. Dobré, čo?

Policajti si po polhodine uvedomia, že ak budú konať v rukavičkách, nemajú šancu prežiť. Ich správanie sa teda následne zlomí a začínajú konať mimoriadne brutálne. Strely do hláv zo „vzdialenosti“ pár centimetrov, sekery v chrbte, vyhodenia z piateho poschodia. Ako fanúšik dobrých akčných filmov som bol týmto nekompromisným prístupom strhnutý. Pravdaže, na svete sú desiatky výborných akčných filmov bez krvi (napr. T2, CLIFFHANGER alebo NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ), ale občas je super pozrieť si vyložený krvák, ktorý si nedáva servítku pred tlmiče.

Bohužiaľ, PREPADOVKA má cca hodinu a trištvrte a po prvej hodine, počas ktorej som bol rozhodnutý dať 80%, to začne byť nudné. Krvavosti sú patrične krvavé a jednotlivé likvidácie policajtov emočne silné. Hlavný mladý hrdina v pohode (hrá ho Iko Uwais), ústredný psychopat dostatočne psychopatický a jeho dvaja pomocníci zaujímaví. Avšak z filmu sa stáva nonstop akčná jazda, ktorá prechádza do stereotypu. Postupne začne byť čoraz vtipnejšie, ako všetci obyvatelia domu ovládajú špičkové bojové umenie a ako hlavný hrdina dostane takmer smrtiacu nakladačku, no po desiatich sekundách strávených na zemi zasa kope na všetky strany ako by len teraz vstal z postele a vypil pohár mlieka. Niekto by povedal, že tak to predsa v akčných filmoch chodí, no možno by nebolo od veci prísť s niečím novým. Predsa len, máme už rok 2013, nie 1983.

Keďže ma (inak super zvládnutá) akcia postupne prestávala baviť, začal som si všímať logické nedostatky. Napríklad:

1) Neprepracovaná taktika policajného komanda (policajti bežne postávajúci v oknách, zrejme aby na nich lepšie mohli mieriť snajperi vonku alebo v dodávke zostanú dvaja policajti a sú prekvapení, keď do nich začnú strieľať).

alebo:

2) Keď sa to tvorcom hodí, sú bezpečnostné kamery na každom rohu a neustále niekto pozerá na monitory. No keď sa im to hodiť prestane, zrazu nikde nie sú alebo nikto nepozerá na monitory (pritom je jasne vidieť, že hlavný zloduch je neustále v miestnosti s monitormi).

3) Hoci sa príbeh pravdepodobne odohráva v „súčasnosti“, policajti pri sebe nemajú mobily ani vysielačky, čo je záhadnejšie, ako koniec ZÁHADY BLAIR WITCH.

No a hoci sa to tvorcovia (v čele s britským režisérom, scenáristom a strihačom Garethom Evansom) snažia logicky zdôvodniť „tajnosťou misie“, skrátka mi stále nesedelo, že nikde nečakajú stočlenné zálohy s odstreľovačmi, pancierovými vozmi a vrtuľníkmi. Malo to vplyv na celkovú miernu nedôveryhodnosť univerza, v ktorom sa príbeh odohrával. Každopádne, celkovo som s PREPADOVKOU spokojný. S čistým svedomím jej nemôžem dať 80%. A neteším sa na dvojku (práve sa nakrúca).

Serbuan maut/The Raid: Redemption, Indonézia | USA 2011, cca 101 minút

Réžia a scenár: Gareth Evans. Hudba: Mike Shinoda, Joseph Trapanese. Kamera: Maff Flannery, Dimas Imam Subhono. Hrajú: Iko Uwais, Joe Taslim, Yayan Ruhian, Pierre Gruno a ďalší