Jedna medzi oči [4O %]
Štvrtok, 11 Júl 2013 04:00

Recenzia akčného filmu so Sylvestrom Stalloneom.

New Orleans. Nájomný vrah Sylvester Stallone a jeho parťák. Rutinný život. Vraždy, vraždy, vraždy. Vysedávanie v bare. Vraždy, vraždy, vraždy. Jedného dňa sa ale niečo pokazí, parťák je zavraždený obrím Conanom a Stalloneho novým parťákom sa stáva mladý ázijský policajt z RÝCHLO A ZBESILO. Čo na to Christian Slater a pán Eko?!

Snímka JEDNA MEDZI OČI (obávam sa, že názov je tým najzábavnejším na celom tomto nešťastnom filme) vznikla v dobe comebacku Sylvestra Stallonea. Po dlhých rokoch utrpenia a výsmechu sa „vrátil“ hitmi RAMBO: DO PEKLA A NASPÄŤ a ROCKY BALBOA, pričom následne urobil ešte EXPENDABLES 1 a 2.

Troška sa obávam, že Sly si v JEDNEJ MEDZI OČI zahral len kvôli svojej kondičke. Tú si totiž rozhodne nezaobstaral kvôli JEDNEJ MEDZI OČI, ale pre oba diely EXPENDABLES. Zrejme si pomyslel „keď už som taký namakaný, zahrám si ešte v nejakom akčnom filme a to aj v prípade, že bude mať zlý scenár“. Aspoň tak si to vysvetľujem ja, ale určite (dúfam!) to tak v skutočnosti nebolo. No ktovie; pôvodne to celé totiž bolo o niečom trocha inom...

Pôvodne totiž mala JEDNA MEDZI Oči vyzerať inak. Mala sa volať „Headshot“, režírovať mal Wayne Kramer (IMIGRANTI s Harrisonom Fordom) a Stalloneho parťáka chcel hrať Thomas Jane (KAT, Darabontova HMLA). Nakoniec sa ale zamiešalo kartami, dosť ťažko preniknuteľného Janea vystriedal sympatický (možno až príliš...?) Sung Kang a nepredvídateľného Kramera stará škola Walter Hill (napriek tomu v snímke prekvapivo „prežila“ aspoň herečka Sarah Shahiová, ktorú Kramer režíroval v IMIGRANTOCH).

Hill vo mne budil väčšiu pozornosť, ako Kramer. Je to režisér filmov 48 HODÍN alebo ČERVENÁ HORÚČAVA so Schwarzeneggerom (ale i producent votreleckej ságy, vrátane PROMETHEA). Okej, síce tiež režisér SUPERNOVY a DIVOKÉHO BILLA, fanúšik akčných filmov 80-tych rokov ale tak akosi čakal a tajne dúfal, že keď sa Hill spojí s niekým ako je Stallone (a produkovať im to bude Joel Silver), dopadne to ako ukážkový príklad dobrého akčného filmu.

Nedopadlo.

Pritom rozpočet sa pohyboval okolo vcelku znesiteľných 40 miliónov dolárov, čo je relatívne malý peniaz, avšak na akčný film s hŕstkou hercov to nie je zasa až tak málo. Potešiteľne tiež znela informácia, že Sly, Walter a Joel do partie, aby sa nepovedalo, pribrali svojrázne herecké tváre ako Momoa, Christian Slater (!) a Adewale Akinnuoye-Agbaje („Nezvestní“).

Potom sa ale niečo stalo. Pôvodne plánovaná premiéra bola zrušená. Zazneli prvé šepkania, že s filmom nie je niečo v poriadku. No Stallone i štúdio prisahali, že sa premiéra dokladá v podstate len tak zo srandy a že s filmom sú všteci perfektne spokojní.

Nuž...

Postupne na verejnosť prenikli zákulisné informácie, že nakoniec možno zasa až tak spokojní neboli, že Hill sa údajne snažil snímku relatívne odľahčiť, kým Stallone ako hlavná hviezda projektu jej chcel vdýchnuť skôr vážny, atmosférický a mierne nostalgický nádych. Podotýkam, že sú to skôr špekulácie a nepotvrdené informácie. Mne osobne sa ale zdajú byť správne.

Musím ale objektívne uznať, že film na mňa nepôsobil prestrihaným, zmasakrovaným dojmom. Podľa mňa vyzerá tak, ako vyzerať mal. Scenár je síce dosť veľké klišé (únos milovanej osoby, neschopnosť brutálneho nájomného vraha zabiť očitú svedkyňu toho, ako pred pár sekundami surovo popravil človeka), ale na rozdiel od Schwarzeneggerovej KONEČNEJ, ktorá vznikla plus mínus v rovnakom čase, mi pripadal predsa len o čosi zaujímavejší. Bol to vážny a seriózny atmosférický projekt, ktorému Stallone vdýchol svoju obľúbenú melanchóliou (naprieč celým príbehom sa nesie jeho ťažký monológ, síce žiadny zázrak, no dá sa to počúvať).

Celkovo ale prekvapivo nie je príliš o čo stáť. Trvá to našťastie len hodinu a pol... už tá je ale zdĺhavá. Postavy i herci sú celkom fajn a atmosféra mi pripadala hustá. I tak si ale myslím, že sa s výpravou New Orleans, ktorú pokladám za mimoriadne atmosférickú (vystupovala napr. v KĽÚČI alebo v ŽIVOM TERČI Johna Woo), dalo robiť ešte oveľa, oveľa viac.

Sú tu samozrejme aj akčné scény, ale hoci sú drsné a nie sú nakrútené až tak nudne, ako v KONEČNEJ, nie je to ani nič, čo by ma vyložene strhlo, nedajbože šokovalo (dokonca ani finálny súboj na sekery či mierne obskúrna bitka v saune, ktorou sa Hill márne snaží vykrádať vlastnú ČERVENÚ HORÚČAVU). Mínusom je aj to, že Slyov vzťah s Kangom je nudnou buddy prehliadkou (čo ma mrzí, pretože Kang je mojou najobľúbenejšou postavou z celej série RÝCHLO A ZBESILO). Dialógy sú miestami neuveriteľnou (na to, že sa dej neodohráva v roku 1968 ale predpokladajme v roku 2012 alebo tak nejako) rasistickou prehliadkou. Napríklad Kanga sa v jednej chvíli pokúšajú uraziť prirovnaním ku Catovi zo série RUŽOVÝ PANTER (ježiši!).

No... čo dodať. Nevyšlo to, Sly. U nás išla tvoja JEDNA MEDZI OČI rovno na video. Čo je podľa mňa dobre. Ale vlastne je to fuk... Čo je v zásade smutné.

Bullet to the Head, USA 2012, cca 92 minút

Réžia: Walter Hill. Scenár: Alessandro Camon (podľa komiksu Alexisa Nolenta a Colina Wilsona). Hudba: Steve Mazzaro. Kamera: Lloyd Ahern. Hrajú: Sylvester Stallone, Sung Kang, Sarah Shahiová, Jason Momoa, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Christian Slater, Holt McCallany, Jon Seda a ďalší